همه آن‌چه تا به امروز درباره بوگاتی شیرون می‌دانیم

همه آن‌چه تا به امروز درباره بوگاتی شیرون می‌دانیم

خودرویی که در تصاویر می‌بینید بوگاتی شیرون است؛ جایگزین مدل افسانه‌ای ویرون که آمده تا در زمانه‌ای که امثال مک‌لارن P1، پورشه 918 اسپایدر، کونیگ‌زگ رگرا و فِراری لافِراری بی‌رحمانه در حال تاخت‌‌وتاز هستند، بار دیگر مقام سریع‌ترین هایپرماشین دنیا را از آن نام بوگاتی کند.

24_molsheim_bugatti_atelier_impressions

اگر به خاطر داشته باشید، سال 2005 ویرون با ورود خود اعداد و ارقامی نجومی را به دنیا آورد که سقف سرعت 261 مایل بر ساعت (420 کیلومتر بر ساعت) تنها یکی از آن‌ها بود. شیرون هم دقیقاً همین رویه را دنبال کرده و در نظر دارد “تاخت‌وتاز بی‌رحمانه” واقعی را به رخ همگان بکشد.

alp_3180

وولفگانگ دورهایمِر (Wolfgang Durheimer) رئیس کمپانی طی مصاحبه‌ای با مجله معتبر evo می‌گوید: شیرون قطعاً سریع‌تر از همه خواهد بود. درحالی‌که شایعات بسیاری به سقف سرعت 280 مایل بر ساعت (450 کیلومتر بر ساعت) اشاره می‌کنند، به نظر می‌رسد مدل تولیدیِ نهایی کمی برای مصارف جاده‌ای محدود خواهد شد تا علاوه بر عمر طولانی‌تر قطعاتی همچون لاستیک‌ها، با پلیس سخت‌گیر آلمان هم به مشکل برنخورد؛ البته هنوز هم رقمی بالاتر از 270 مایل بر ساعت (434.5 کیلومتر بر ساعت) کاملاً محتمل است! دورهایمر در بخش دیگری از سخنانش اضافه می‌کند: جایی که بقیه توقف می‎کنند، بوگاتی یک قدم دیگر برمی‌دارد. امروزه‌روز با وجود این حجم از قوانین سخت‌گیرانه و انواع بسیار پیشرفته دوربین‌های کنترلی پیدا کردن جاده‌ای که یک خودرو را به چُنین سرعتی برساند کار سختی است، اما شیرون آن‌قدر اعداد و ارقام قابل‌تحسین دارد که اگر این‌یکی نشد می‌توانیم سراغ موارد متعدد دیگر برویم.

bugatti-chiron-2017-1024-2a

شاید تنها دو نکته در مورد این دورگه فرانسوی-آلمانی نگران‌کننده باشند: 1. وزن 1995 کیلوگرمی 2. برچسب قیمت بیشتر از 2 میلیون پوند

alp_3155

تولید رسمی مدل جدید کمتر از یک ماه پیش در آتُلیه مولشهایم (Molsheim) با تنها 20 نفر نیروی کار متخصص آغاز شده و تمامی مراحل از صفر تا صد در همین مکان و توسط همین افراد پیش می‌رود. طبق اعلام کمپانی، تولد هر دستگاه شیرون پس از مرحله Configuration، حدود 9 ماه طول می‌کشد. همچنین تمامی مدل‌های تولیدی پیش از تحویل نهایی به مشتری، راهی آزمایش‌های فوق‌العاده دشوار، پرسرعت و نفس‌گیر جاده‌ای به طول بیش از 350 کیلومتر می‌شوند تا از کیفیت تمامی قسمت‌ها اطمینان کامل حاصل گردد.

alp_3168

باهم نگاهی دقیق به بخش‌های مختلف می‌اندازیم.

alp_3247

پیشرانه قلب شیرون همانند ویرون 8 لیتر حجم و 16 سیلندر با آرایش W دارد. همه‌چیز برای مدل جدید از صفر طراحی شده است. جزئیات فنی قابل‌توجه آن هم شامل چهار عدد توربو شارژر با کارایی بیشتر، 32 واحد تزریق سوخت و سامانه خنک‌کاری بهبودیافته می‌باشد. سامانه مذکور در هر دقیقه شصت هزار لیتر هوا را به پیشرانه می‌رساند تا از داغ کردن آن جلوگیری شود. پمپ خنک‌کننده هم می‌تواند طی همین زمان 800 لیتر آب را وارد سیستم کند. این قلب غول‌پیکر با تکیه بر ورودی‌های کم‌وزن فیبر کربنی، میل‌لنگ سبک‌تر، توربو شارژرهای دو مرحله‌ای و سامانه اگزوز تیتانیومی 1479 اسب بخار قدرت (در 6700 دور بر دقیقه) و 1599.8 نیوتون‌متر گشتاور (بین 2000 تا 6000 دور بر دقیقه) تحویل می‌دهد. این یعنی سقف گشتاور تنها در 1300 دور بیشتر از حالت Idle در دسترس راننده قرار می‌گیرد!

alp_3266-2

جعبه‌دنده طبق ادعای بوگاتی، کلاچ شیرون بزرگ‌ترین و کاراترین نمونه مورداستفاده در خودروهای شهری تا به امروز است. گشتاور عظیم پیشرانه از طریق این کلاچ تحویل جعبه‌دنده هفت سرعته دو کلاچه (توسعه‌یافته توسط خودِ کمپانی) و از آنجا راهی هر چهار چرخ می‌شود.

alp_3243

عملکرد و شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت رکوردهای مختلف مجموعه مذکور به شرح زیر است: شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت: کمتر از 2.5 ثانیه شتاب 0 تا 200 کیلومتر بر ساعت: 6.5 ثانیه شتاب 0 تا 300 کیلومتر بر ساعت: 13.6 ثانیه سقف سرعت (محدودشده به‌صورت الکترونیکی): 420 کیلومتر بر ساعت سقف سرعت در حالت “هندلینگ”: 380 کیلومتر بر ساعت

alp_3222

شاسی قطعات فیبر کربنی در همه جای خودرو از هسته مرکزی یک تکه (دارای مقاومت پیچشی در سطح LMP1) و بدنه گرفته تا داخل اتاق و حتی محفظه کیسه هوا (برای اولین بار در دنیا) وجود دارند.

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-15

شاسی کاملاً تطبیق‌پذیر بوده و چرخ‌ها را محکم روی سطح مسیر حرکت نگه می‌دارد. همانند ویرون برای شیرون هم از لاستیک‌های اختصاصی میشِلین با ابعاد 285/30 در جلو و 355/25 در عقب استفاده شده؛ چراکه انواع معمولی پتانسیل و مقاومت لازم برای سرعت‌های بسیار بالا را نداشته و در عملکرد خودرو اخلال ایجاد می‌کنند. رینگ‌ها هم در جلو و عقب به ترتیب 20 و 21 اینچی هستند.

alp_3174

ترمزها وظیفه مهار شیرون بر عهده ترمزهای کربن سرامیکی داخل چرخ‌ها و نیز ترمز هوایی انتهای بدنه می‌باشد. در زیر ارقام مربوط به این قسمت را مشاهده می‌کنید. مسافت ایست از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت: 31.3 متر مسافت ایست از سرعت 200 کیلومتر بر ساعت: 125 متر مسافت ایست از سرعت 300 کیلومتر بر ساعت: 275 متر ترمز هوایی: افزایش ضریب درگ از 0.35 (در سقف سرعت) به عدد چشمگیر 0.59

bugatti-chiron-2017-1024-25

bugatti-chiron-2017-1024-03

bugatti-chiron-2017-1024-0d

bugatti-chiron-at-the-quail3

قیمت و خرید

alp_3191

alp_3201

24_chiron_knob_web

23_chiron_engine-knob_web

22_chiron_speedometer_web

alp_3183

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-03

خط تولید همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، تولید رسمی شیرون چند هفته پیش در تأسیسات مولشهایم آغاز شد. اولین قدم خط تولید، Configuration است. در این قسمت 23 نوع رنگ بدنه، 8 نوع پرداخت فیبر کربن، 30 نوع چرم برای اتاق و 8 نوع آلکانتارا به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. همچنین مالک می‌تواند در صورت تمایل، بدون هیچ‌گونه محدودیتی به شخصی‌سازی و ثبتِ سفارش‌های موردنظر خود بپردازد؛ البته به شرطی که تمامی استانداردهای کمپانی در بحث کیفیت و دوام را مدنظر قرار دهد. پس از تأیید و امضای نهایی مشتری، قدم دوم آغاز می‌گردد. این قسمت هم حدود 9 ماه به طول انجامیده و سرانجام شیرون جوان راهی گاراژ مالک خوشبخت خود می‌شود.

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-09

طبق گفته‌های بوگاتی، پیش از افتتاح خط تولید شیرون، بسیاری از تجهیزات و بخش‌های گوناگون کارخانه مورد ارتقابخشی و به‌روزرسانی قرار گرفته است. از آن جمله می‌توان به اجزای سخت‌افزاری مختلف مثل صفحه غلتان اشاره کرد که برای هماهنگی کامل با قدرت و گشتاور بیشتر شیرون نیاز به بهسازی داشت. زمانی که پوسته فیبر کربنیِ بدنه آماده شد، آزمایش‌های لازم برای بررسی اتصالات آن با هسته یک تکه و شاسی صورت می‌گیرد و در صورت عدم مشاهده کوچک‌ترین ایراد، به اتاق رنگ می‌رود. هر لایه رنگ پس از نشستن روی بدنه دو مرحله سمباده کشی و پولیش را طی می‌کند و بعد از حدود سه هفته کل فرآیند رنگ‌آمیزی به پایان می‌رسد.

2017-bugatti-chiron-production-at-molsheim-factory-04

بدنه رنگ‌شده با پشت سر گذاشتن تیمار و بررسی نهایی، آماده مونتاژ است. در این مرحله 20 متخصص آموزش‌دیده دست بکار شده و تمامی قسمت‌ها را با دستان خود سرهم می‌کنند. بجز تنظیم و کنترل گشتاورِ دستگاه مخصوص بستن پیچ‌ها، تمامی کارها به‌صورت دستی انجام شده و هیچ‌گونه ماشین یا سامانه الکترونیکی دخالتی در روند مونتاژ ندارد. فرآیند مونتاژ بجای یک خط مستقیم، در 12 ایستگاه مختلف پیش می‌رود. اجزای فنی، اتاق و بدنه نصب شده و محصول نهایی به مدت شش ساعت مورد ارزیابی کیفیت قرار می‌گیرد. سرانجام “شیرونِ” تازه متولدشده آتلیه را ترک کرده و پس از گذراندن یک آزمایش جاده‌ایِ پرسرعت 350 کیلومتری به کلکسیون بوگاتی پیوسته یا تحویل مالک می‌شود.

[دانلود ویدئو]

منبع: evo

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *