هزینه‌های اخلاقی رسوایی دیزل گیت چیست؟!

هزینه‌های اخلاقی رسوایی دیزل گیت چیست؟!

یک پایان یا آغاز پایان نیست. تنها پایان یک آغاز است!
روز افتتاحیه‌ی نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی مصادف شد با روزی که FBI یکی از مدیران اسبق فولکس‌واگن را دستگیر کرد و او متهم به کلاه‌برداری از مقامات ایالات‌متحده، مصرف‌کننده‌ها و… شد. به سرعت خبرها منتشر شد و فضای نمایشگاه دیترویت را تحت تأثیر قرار داد. تنها چند قدم آن‌طرف‌تر غرفه‌ی فولکس‌واگن قرار داشت…

eagle-scout-badge

دو روز بعد مقامات فدرال 5 مدیر ارشد دیگر را نیز به همین اتهام دستگیر شدند. مدیران فولکس‌واگن در نمایشگاه دیترویت به خاطر این موضوع بسیار سؤال‌پیچ می‌شدند و بخش اعظمی از برنامه‌های معرفی و فروش محصولات این شرکت به فراموشی سپرده شد. هرچند اوضاع همان‌گونه نمانده و نخواهد ماند (همان‌گونه که دیدیم فولکس به سرعت وضعیت خود را بازسازی کرد)؛ اما آیا آمریکا می‌تواند ببخشد و فراموش کند؟

اگر نامه‌ای که اخیراً از طرف Luke Morretta به ما رسیده را یک نشانه بدانیم، فکر نمی‌کنیم به این زودی‌ها بخششی در کار باشد:

من این نامه را به عنوان خواست جامعه و درباره‌ی ماجرای دیزل گیت فولکس‌واگن می‌نویسم. من طرفدار پر و پا قرص خودروها هستم و مادرم صاحب یک فولکس توراِگ TDI بوده که تحت تأثیر این ماجرا است. من با والدینم درباره‌ی کل ماجرا صحبت کردم و اگرچه که آن‌ها به خاطر برگرداندن خودرویی که دوستش دارند ناراحت شدند اما به من گفتند این همان اتفاقی است که در زمان خیانت کردن می‌افتد.

خب ما اکنون در حال فهمیدن تصویر اخلاقی بزرگ‌تر از کل این رسوایی هستیم و اهمیتی ندارد که چه اتفاقی درباره‌ی خودروها افتاده است. موضوع این است که آن‌ها (فولکس‌واگن) خیانت کرده‌اند.

2010-volkswagen-jetta-sportwagen-tdi-badge2

ما پیش از این در صنعت خودرو خیلی شاهد این بحث نبوده‌ایم که انجام کاری غلط هزینه‌ها و عواقب اخلاقی و معنوی زیادی در پی داشته باشد؛ اما حالا و درباره‌ی رسوایی این‌چنینی فکر می‌کنیم که دریافت پیامی عمیق‌تر از وقوع این رسوایی یا دستگیری یک مدیر الزامی و حتمی است.

2013-volkswagen-beetle-tdi-badge2

برای خانواده‌هایی چون Morretta، تقلب فولکس‌واگن یک خیانت است.

به منظور پیشرفت جامعه و تبدیل دنیا به جایی بهتر، مجله‌هایی چون شما باید هزینه‌های اخلاقی چنین کارهایی را به دیگران نمایش دهید. شما باید بگوید چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است.

این‌که بگوییم نامه‌ی Luke کار یک مبتدی خام است که هنوز با چندوچون کار دنیا آشنا نیست کاری آسان است. در کل فولکس‌واگن با حجم زیادی از دادخواست‌ها و شکایات از ارگان‌ها و مصرف‌کننده‌های متعدد مواجه است. این گروه حداقل 20 میلیارد دلار پول به خاطر جریمه‌های مختلف پرداخته است. مدیران ارشد این گروه خودروسازی از کار بیکار شده‌اند و شاید برخی نیز به زندان بیفتند. فولکس‌واگن آمریکا دیگر خودروهای دیزلی را عرضه نکرده و هیچ برنامه‌ای (حداقل در زمان حال) برای بازگرداندن آن‌ها ندارد. حتماً این خطاها و جریمه‌ها کافی هستند، این‌طور نیست؟

این جریمه‌ها برای خانواده‌ای چون Morretta کافی نیست زیرا آن‌ها تقلب فولکس را یک خیانت شخصی عمیق می‌دانند. تنها چیزی که Luke نیاز دارد فهمیدن این موضوع است که چگونه با خشم و احساسات خود کنار بیاید.

VW emissions scandal

تأکید و مشخص کردن اینکه چه کاری صحیح و چه کاری غلط است کار ما نیست اما برجسته کردن عواقب کارهای غلط قطعاً کار ماست. ما به خاطر انتشار اخبار جدید صنعت خودرو به خودمان افتخار می‌کنیم…

world-record-volkswagen-passat-tdi-and-drivers2

پی‌نوشت: مجله‌ی پدال نیز همیشه سعی داشته تا بی‌طرفانه با مباحث روز صنعت خودرو برخورد نموده و رسالت خود را که همان منتشر کردن اخبار و نظرات و تحلیل‌های عمیق است جدی‌تر از همیشه پیگیری می‌کند. خوشحالیم که کاربرانی فهیم چون شما در این راه سخت همراه ما هستید.

منبع: motortrend

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *