والنتینو روسی، موتورسوار ایتالیایی تیم یاماها از برترین موتورسواران تاریخ این رشته ورزشی است. کارنامه ورزشی او سرشار از مقامها و مدالهای رنگارنگ و عناوین بزرگ جهانی میباشد.
این موتورسوار باتجربه، فصل 2016 را با مقام دوم به پایان رساند تا برای هفتمین فصل متوالی در کسب قهرمانی تاریخساز خود ناکام بماند. روسی در صورت کسب یک قهرمانی جهان بالاتر از هموطن خود؛ جیانو آگوستینی بهعنوان پرافتخارترین موتورسوار تاریخ دست خواهد یافت. دکتر (این لقب به خاطر خونسردی روسی و چند دلیل دیگر، به او اطلاق شده) که در اولین ماههای 38 سالگی قرار دارد و بسیار خونسردتر از گذشته و خندان، مسابقات را دنبال میکند؛ نتوانست در تمرینات پیش فصل با موتور جدید تیم یاماها بهخوبی هماهنگ شود. برخلاف او، همتیمی جوان و تازه به یاماها آمدهاش، ماوریک وینیالز در تمرینات پیش فصل با همین موتور عملکردی رؤیایی داشت و در تمام تمرینات در جایگاه اول قرار داشت.
در ادامه روسی که هنوز نتوانسته بود تمرین خوبی داشته باشد به این نتیجه رسید که کلاً با تمرین نمیتواند به شرایط مطلوب برسد و منتظر مسابقه دادن در شرایط واقعی است. چون در آن شرایط میتواند بهتر پتانسیلهای موتور خود را شناسایی کند و محدودیتهایش را بشناسد. کار با اولین مسابقه در قطر شروع شد. جایی که روسی در تایم گیری و تعیین خط همانند دورهای تمرینی در جایگاه خوبی قرار نگرفت و مسابقه را بهعنوان نفر دهم آغاز کرد؛ اما با تکیه بر تجربه و مهارت خود، دورهای سریعی زد تا در نهایت در جایگاه سوم قرار بگیرد و روی سکو رود.
البته همتیمی سابق او، خورخه لورنزو در مورد روسی در مسابقه قطر گفت:
ادامه دادن موتورسواری در این سن برای والنتینو کار آسانی نیست. او 38 ساله است و مسنترین فرد بعد از او 32 سال سن دارد. فکر میکنم در 38 سالگی، هر فصل نسبت به فصل قبل بسیار سختتر میشود و این را خود روسی هم میداند. مخصوصاً درصورتیکه همتیمی قوی و برجستهای همچون وینیالز در کنار اوست
لورنزو همچنین اعلام کرد که روسی از شرایط بد جوی قطر و تأخیر شروع مسابقه نهایت استفاده را کرده و تجربه او در مقابل تجربه کمتر بقیه موتورسواران در این شرایط بد باعث موفقیتش در مسابقه آغازین فصل شده و او قابلیت مدیریت این شرایط را بهتر از هر موتورسواری دارد.
روسی میدانست که بازگشتن به موتور سال قبل یاماها امکانپذیر نیست و باید خود را با موتور جدید که شرکت آن را نسبت به سال قبل بهبود بخشیده بود مسابقه دهد ولی مشکل اصلی او با موتور جدید احساس بدی بود که از قسمت جلو موتور دریافت میکرد و به همین دلیل نمیتوانست در ورودی پیچها، سرعت مناسبی داشته باشد.
او بعد از مسابقه قطر گفت:
ما تنظیمات موتور را تغییر دادیم، بهخصوص تنظیمات قسمت جلویی موتور را تا ثبات خوبی در ورود به پیچ داشته باشم. همچنین تیم من اصلاحات مناسبی را بر روی قسمت جلوی موتور اعمال کرد. در ابتدای کار، با موتور 2016 حس بهتری داشتم ولی یاماها خواهان استفاده از موتور جدید است. همچنین وینیالز توانایی خوبی با موتور جدید دارد؛ شاید من زمان بیشتری نیاز دارم تا با موتور جدید خو بگیرم. نتیجه مسابقه برای هر دو ما خوب بود؛ هم از نظر احساسی هم فنی چون بعد از آن چیزهای بسیاری از موتور خود یاد گرفتیم.
از طرفی دیگر، روسی گفت که تمرینات بسیاری را برای موفقیت با موتور جدید انجام داده تا به این موفقیت در قطر دست یافته ولی این، تازه شروع کار در سال جدید است.
او همچنین عنوان کرد:
من سن بالایی دارم و در این شرایط که انگیزه کم میشود و فشار مسابقه حس نمیشود، مسابقه دادن بسیار سختتر است. ولی معتقدم آخر هفته و مسابقه مهمی را پشت سر گذاشتم
روسی که با وجود تمام مشکلات، شروع بهتری را نسبت به فصل قبل داشته امیدوار است امسال دهمین مقام قهرمانی خود را جشن بگیرد و به هدف خود یعنی برترین موتورسوار تاریخ شدن دست یابد.
بابک محبی، دانشجوی مهندسی مکانیک