موتوجی‌پی 2017: اقتدار یاماها در صحرا

موتوجی‌پی 2017: اقتدار یاماها در صحرا

در هفته آغازین بالاترین کلاس مسابقات موتور ریس دنیا، مسابقات گرند پری motogp قرار داریم. مسابقه اول با تمام فراز و نشیب‌ها و شرایط بد جوی، یکشنبه‌شب در پیست لوسایل شهر دوحه قطر برگزار شد. به این بهانه بر آن شدیم تا در پدال نگاهی به این مسابقه داشته باشیم.

1-eqtedare-yamaha

در هفته‌ای که گذشت، قطر روزهای پر بارانی را پشت سر گذاشت. شدت بارش باران در روز شنبه به حدی بود که آب، قسمت‌هایی از پیست لوسایل را دربر گرفت و باعث لغو تمرین چهارم و دور تعیین خط در این روز شد. بنابراین موتورسواران برحسب زمان‌گیری‌های قبلی در خط شروع قرار گرفتند. سه دقیقه قبل از زمان رسمی آغاز مسابقه، بارش باران شدت گرفت و به همین دلیل، شروع مسابقه 45 دقیقه به تأخیر افتاد و مسابقه با دو دور کاهش، در 20 دور برگزار شد. ماوریک وینیالز، موتورسوار جدید تیم موویستار یاماها که در تمام تمرینات پیش فصل پیشتاز بود و در تمرینات قبل از مسابقه هم توانسته بود بهترین زمان را کسب کند، از خط اول مسابقه را شروع کرد. در کنار او آندره ایانونه موتورسوار تیم سوزوکی اکستار قرار داشت و نفر سوم خط اول هم آندره داویزیوسو، موتورسوار ایتالیایی تیم دوکاتی بود. والنتینو روسی افسانه‌ای هم که در پیش فصل و تمرینات خوب ظاهر نشد، از جایگاه دهم مسابقه را شروع کرد.

2-doure-avval-va-pishtazie-ianone

مسابقه با استارت بد وینیالز در مقابل استارت خوب دو موتورسوار دیگر خط اول شروع شد. وینیالز در ابتدا به جایگاه پنجم نزول کرد و نتوانست از جایگاه اولی خود دفاع کند. از طرفی یوهان زارکو که از خط چهارم مسابقه را شروع کرده بود از فرصت استفاده کرده و با سبقت از وینیالز در پیچ دوم، پشت سر ایانونه قرار گرفت. سپس در همان دور اول از ایانونه هم سبقت گرفت و پیشتاز مسابقه شد. او توانست پیشتازی را حفظ کرده و تا دور ششم فاصله را با نفر دوم به 1.64 ثانیه افزایش دهد. همه چیز تا چند دور بعد برای او خوب پیش رفت تا در دور 7 و در پیچ شماره 2، او در اثر اشتباه خود تعادلش را از دست داد، به زمین خورد و از دور مسابقه خارج شد.

3-zamin-khordane-zarco

با خارج شدن زارکو از مسابقه، داویزیوسو به‌عنوان نفر اول، مسابقه را ادامه داد. پشت سر او مارکز، ایانونه، وینیالز و روسی قرار داشتند. آندره ایانونه که در مکان دوم قرار داشت در دور 11 و پیچ شماره 5 به زمین خورد در حالی که در دور قبل از آن، موتورسواران موویستار یاماها، روسی و وینیالز از مارکز سبقت گرفته بودند.

4-nabarde-yamaha-savaran-ba-marquez

مسابقه با جدال‌های وینیالز و داویزیوسو برای جایگاه اول ادامه یافت و این دو موتورسوار، تا انتهای مسابقه چندین بار از هم پیشی گرفتند.

5-jedale-dovi-ba-vinales

آخرین سبقت در انتهای دور 19 بود، که وینیالز بعد از پشت سر گذاشتن موتورسوار تیم دوکاتی جایگاه اولی را حفظ کرد و با همین جایگاه مسابقه را به پایان رساند. داویزیوسو با حدود نیم ثانیه اختلاف مسابقه را تمام کرد و حدود 1.5 ثانیه بعد، روسی از خط پایان گذشت. بعد از او، مارکز که فاصله زیادی با نفر سوم داشت مسابقه را تمام کرد و در مکان چهارم قرار گرفت. هم‌تیمی او دنی پدروسا هم با فاصله کمی بعد از او از خط گذشت. الیش اسپارگارو موتورسوار تیم آپریلیا که از جایگاه پانزدهم مسابقه را آغاز کرده بود توانست در مکان ششم قرار گیرد و این بهترین جایگاه او بعد گذشت دو سال از برگشتش به موتو جی پی است. اسکات ردینگ، جک میلر، الکس رینز و یوناس فلوگر نیز به ترتیب در جایگاه‌های هفتم تا دهم قرار گرفتند. قهرمان دو سال پیش، خورخه لورنزو نیز نتوانست در شروعش با تیم دوکاتی، مکانی بهتر از یازدهمی به دست آورد.

podium-2017-motogp-qatar

مرحله بعد مسابقات موتو جی پی، 18 تا 20 فروردین در کشور آرژانتین برگزار خواهد شد.

1 Maverick Vinales Yamaha 38m59.999s
2 Andrea Dovizioso Ducati 0.461s
3 Valentino Rossi Yamaha 1.928s
4 Marc Marquez Honda 6.745s
5 Dani Pedrosa Honda 7.128s
6 Aleix Espargaro Aprilia 7.661s
7 Scott Redding Pramac Ducati 9.782s
8 Jack Miller MVDS Honda 14.486s
9 Alex Rins Suzuki 14.788s
10 Jonas Folger Tech3 Yamaha 15.069s
11 Jorge Lorenzo Ducati 20.516s
12 Loris Baz Avintia Ducati 21.255s
13 Hector Barbera Avintia Ducati 28.828s
14 Karel Abraham Aspar Ducati 29.123s
15 Tito Rabat MVDS Honda 29.470s
16 Pol Espargaro KTM 33.601s
17 Bradley Smith KTM 39.704s
18 Sam Lowes Aprilia 47.131s
Danilo Petrucci Pramac Ducati Retirement
Andrea Iannone Suzuki Retirement
Alvaro Bautista Aspar Ducati Retirement
Johann Zarco Tech3 Yamaha Retirement
Cal Crutchlow LCR Honda Retirement
[دانلود ویدئو] نویسنده: بابک محبی، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *