سرانجام پس از انتشار اخبار و رندرهای فراوان از کامیون هیدروژنی نیکولا وان، شرکت نیکولا موتور از نخستین پروتوتایپ واقعی این کامیون در دفتر مرکزی این شرکت در «سالتلیکسیتی» مرکز ایالت یوتا آمریکا رونمایی کرد. هدف از ساخت این کامیون متحول کردن صنعت حملونقل با مشخصاتی فوقالعاده است. با بیش از 1000 اسب بخار قدرت و 2700 نیوتن متر گشتاور، اعداد خود گویای این امر هستند. علاوه بر این در کامیون وان اضطراب اتمام شارژ باطریها هم وجود ندارد چراکه با یکبار شارژ بسته به مخزن هیدروژن و مشخصات باطریها میتواند بین 1280 تا 1930 کیلومتر را طی کند.
این بُرد قابلتوجه به لطف باطریهای لیتیوم یون 320 کیلووات ساعتی به دست آمده است که در مرکز شاسی کامیون نصب شده و نیروی موردنیاز موتورهای الکتریکی را تأمین میکند؛ بنابراین نیکولا وان یک کامیون بدون آلایندگی خواهد بود. با توجه به اظهارات بنیانگذار و مدیرعامل نیکولا موتور «Trevor Milton» نیکولا وان معادل 15.2 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف میکند و تقریباً دو برابر کارآمدتر از نمونههای دیزلی است درحالیکه حدود 900 کیلوگرم هم وزن کمتری نسبت به آنها دارد. وزن کمتر بدین معنا است که میتوان بار بیشتری با کامیون حمل کرد و بار بیشتر به معنای درآمد بیشتر خواهد بود. پُر کردن مخزن هیدروژن این کامیون هم توسط یکی از 364 ایستگاههایی صورت میگیرد که ساخت آنها از ژانویهٔ 2018 در سراسر ایالاتمتحده و کانادا آغاز میشود.
در کامیون وان پیل سوختی هیدروژنی شارژ باطریهای لیتیوم یونی را تأمین میکند که آنها هم موتورهای الکتریکی را تغذیه میکنند. سپس تنها چیزی که از اگزوز وان خارج میشود آب خواهد بود درحالیکه همانطور که اشاره شد بُرد وسیله هم با بزرگترین مخزن هیدروژن و بیشترین ظرفیت باطریها نزدیک به 2000 کیلومتر خواهد بود. همچنین نبود پیشرانهٔ دیزل در کامیون وان به معنای فضای بیشتر کابین است و دماغهٔ کوتاه نیز موجب دید بهتر و راحتتر رانندهٔ در جاده میگردد. بعلاوه، ازآنجاییکه درهای کامیون در وسط کابین نصب شدهاند، ورود و خروج نیز راحتتر صورت میگیرد. علاوه بر اینها، رانندگان نیکولا وان از تجهیزات ایمنی رایج در خودروهای سواری بهرهمند خواهد بود و ستونهای A نازک هم یک نمای جلوی تقریباً پانوراما را ارائه میکنند.
اما نیکولا موتور برای تولید کامیون وان نیاز به یک کارخانه دارد؛ بنابراین اعلام شده است که این شرکت کارخانهای را به هزینهٔ 1 میلیارد دلار تا اواسط سال 2017 احداث خواهد کرد که قادر به تولید 50 هزار دستگاه کامیون در سال خواهد بود. تحویل نمونههای تولیدی به خریداران هم تا پایان دههٔ جاری صورت خواهد گرفت. نیکولا موتور در حال حاضر پیشخریدهایی به ارزشی بیش از 4 میلیارد دلار دریافت کرده است.
در هنگام معرفی طرح نیکولا وان و ارائهٔ رندرهای آن بسیاری آنرا جدی نگرفته و ناممکن میپنداشتند ولی معرفی پروتوتایپ واقعی آن ثابت کرد که این طرح شدنی است و نیکولا در راه خود بسیار جدی است تا جایی که Milton گفته است من قول میدهم که این کامیون به بازار آید؛ بنابراین تولید انبوه کامیون وان به معنای هزینههای پایینتر و عدم تولید گازهای گلخانهای کثیف خواهد بود.
نیکولا قصد دارد کامیون وان را در دو نسخهٔ مختلف تولید کند که یکی از آنها از نوع Day Cab خواهد بود که فاقد محل خواب بوده و قیمت ارزانتری دارد. هردوی این مدلها به مصرفکنندگان اجاره هم داده میشوند. برای این کار موجرین (اجارهکنندگان) باید برای 72 ماه بین 5 تا 7 هزار دلار (بسته به آپشنها و تریم) در هرماه پرداخت کنند که شامل خود کامیون به همراه مسافت پیمایش نامحدود و هیدروژن رایگان و نامحدود میشود. علاوه بر این، گارانتی و تعمیر و نگهداری کامیون هم بخشی از قرارداد اجاره خواهد بود. بدین ترتیب موجرین میتوانند فقط با پرداخت اجارهٔ ماهانه و بدون نیاز به هیچ پرداخت دیگری در 72 ماه یا 1.6 میلیون کیلومتر (هرکدام زودتر فرارسد) یک دستگاه کامیون وان را در اختیار داشته باشند.
اما هنگام معرفی طرح کامیون وان توسط شرکت نیکولا، این شرکت طرح یک UTV تمام الکتریکی را هم با نام نیکولا Zero ارائه کرد و حالا در اخباری مرتبط گفته شده است که این UTV الکتریکی هم در آیندهای نزدیک با یک پکیج باطری 107 کیلووات ساعتی معرفی میشود. البته مشخصات این خودرو بروز شده است بهگونهای که گفته شده نهتنها برد آن به 320 کیلومتر افزایش یافته بلکه گشتاور آنهم از 645 نیوتن متر به 1355 نیوتن متر رسیده است.