نیسان سال ها قبل همکاری اش را با شرکتی به نامNEC آغاز کرد و واحدی به نامutomotive Energy Supply, را راه اندازی نمودکه کارش تولید باتری برای ماشین های الکتریکی است. حالا ظاهرا این کمپانی رویکردی تازه را در پیش گرفته و آنطور که منابع آگاه به نشریات Nikkei و Reuters گفته اند،خودروساز ژاپنی مورد بحث در نظر دارد سهام خود از این واحد را به فروش برساند.
ظاهرا نیسان به این نتیجه رسیده که خرید باتری از تامین کنندگان بیرونی به مراتب برایش ارزان تر تمام می شود. البته هنوز مشخص نیست که مشتریاین کسب و کار چه شرکتی است، با این همه، برخی خبرها از مذاکرات این شرکت با پاناسونیک و «برخی کمپانی های خارجی» از جمله چشم بادامی های چینی حکایت دارند.
البته روشن است که به این زودی ها اظهار نظر رسمی از سوی نیسان در این باره مطرح نمی شود؛ با این حال، شرکت مورد بحث علیرغم آنکه این احتمال را به کلی رد نکرده، اظهار نموده که این شایعات و خبرها صرفا «ارزیابی» هستند و «برپایه هیچگونه بیانیه رسمی مطرح نشده اند». پاناسونیک وNEC هم از هرگونه اظهار عقیده در این باره خودداری کرده اند.
در هر صورت، با نگاهی کلی به اوضاع و شرایط نیسان می توان گفت که فروش واحد تولید باتریآن تصمیمی عقلانی به نظر می آید؛ بازار باتری های لیتیومی-یونی مرتبا رقابتی تر می شود و همین امر باعث شده که حتی نامدارانی مانند سونی هم به فکر فروش کسب و کار خود به شرکت هایی بیافتند که از عهده پرداخت این هزینه ها بر می آیند و می توانند با حاشیه سود پایین تر هم کنار بیایند.
اگر نیسان و شریک تجاری اش تصمیم به فروش این کسب و کار بگیرند آنگاه خریدار احتمالی از نفوذ بسیار خوبی در دنیای حمل و نقل الکترونیک برخوردار خواهد شد.
همانطور که احتمالا می دانید پاناسونیکهمکاری نزدیکی در زمینه باتری ماشین با تسلا دارد و اگر بتواند کسب و کار یکی دیگر از پشگامان مطرح خودروهای الکتریکی را از آن خود کند، آنگاه به وزنه ای بسیار سنگین در این زمینه بدل می شود.
اما شرکت های غیر ژاپنی هم می توانند با خرید کسب و کار نیسان در بخش باتری، برای خود جای پای محکمی در این صنعت پیدا کنند.