چندین سال پیش مدیرعامل فیات-کرایسلر آقای سرجیو مارکیونه تلاش داشت تا همکاریها و شاید شراکتی را با جنرال موتورز شروع کند. برنامهی او شکست خورد و حالا اگر جنرال موتورز تصمیم نهایی برای فروش اوپل به پژو-سیتروئن را بگیرد، تجارت این کمپانی اروپایی میتواند به دردسر بیفتد.
طبق گزارشهای اخیر جنرال موتورز با فروختن اوپل در اندیشهی خروج از بازار اروپاست. اگر چنین چیزی رخ دهد، بدین ترتیب فولکسواگن، پژو-سیتروئن و رنو-نیسان 54 درصد بازار اروپا را در دست خواهند داشت. در مقابل فیات تنها 6.6 درصد از این بازار را در اختیار خواهد داشت.
متعاقب این امر احتمال اینکه خودروساز بزرگ دیگری بخواهد با فیات-کرایسلر شریک شود وجود نخواهد داشت چراکه حاشیه سود عملیاتی سال گذشتهی فیات در اروپا تنها 2.5 درصد بوده هرچند که در بازار محلی خود 7 درصد رشد داشته است.
طبق گفتههای نیویورکتایمز، فروش اوپل به پژو-سیتروئن میتواند اوضاع را برای فیات بدتر هم بکند. گزارش شده که این برند در آلمان بیشترین میزان آلایندگی دیاکسید کربن را داشته و بدون تغییرات جدی و عدم سرمایهگذاری برای بهبود راندمان مدلهای تولیدی میتواند از دستیابی به قوانین سال 2021 بازبماند.
بدین ترتیب مارکیونه وسط بازی سختی گرفتار شده است. او تلاش دارد تا بدون کمک گرفتن از خودروسازی دیگر باعث رشد بینالمللی فیات-کرایسلر شود. این برند هماکنون بدهی 4.78 میلیارد دلاری داشته که البته همچنان در حال رشد است.
راهحل این موضوع چیست؟ در حال حاضر سخن گفتن از راهحل کاری سخت است اما در آینده قطعاً اتفاقاتی رخ خواهد داد.