پس از فروش حدوداً ۷۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی شده (مانند انواع مدلهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و خودروهای الکتریکی) در سال ۲۰۱۵ و در آستانه ثبت رکوردی مشابه در سال ۲۰۱۶، به نظر میرسد فورد خیلی از شرایط این روزهای خود راضی نیست. فورد اکنون میخواهد تا رهبری کمپینی را به عهده بگیرد که خواستار کاهش استانداردهای فدرال در مورد میزان مصرف سوخت هستند. این ادعا را بلومبرگ پس از مصاحبهای با مارک فیلدز، مدیرعامل کمپانی فورد مطرح کرده است. فیلدز در مصاحبه خود گفته که قصد دارد با دونالد ترامپ در مورد مسائل مختلف ازجمله کاهش استانداردهای فدرال میزان مصرف سوخت صحبت کند.
فیلدز دراینباره به بلومبرگ میگوید:
ما در مورد تغییراتی که میخواهیم ببینیم بسیار رک و راست خواهیم بود.
فیلدز میگوید قوانینی که فورد در سال ۲۰۱۱ آنها را قبول کرده به این معنی است که خودروسازها مجبور هستند بیش از آن مقداری که دوست دارند خودروهای هیبریدی و الکتریکی تولید کنند. و طبق ادعای فیلدز در حال حاضر تقاضای خیلی زیادی برای این نوع خودروها وجود ندارد. وی دراینباره اینگونه توضیح میدهد:
در سال ۲۰۰۸، ۱۲ مدل انواع خودروهای الکتریکی شده در بازار ایالاتمتحده آمریکا وجود داشت و آنها سهمی ۲.۳ درصدی از صنعت خودروی آمریکا را تشکیل میدادند. بیایید به سال ۲۰۱۶، ۵۵ مدل مختلف از این خودروها وجود دارند و امروز سهم آنها از صنعت فقط ۲.۸ درصد است.
هرچند ازنظر ما آماری که فیلدز به آن اشاره میکند درست نیست. هماکنون دقیقاً ۵۵ مدل مختلف از خودروهای الکتریکی شده در بازار آمریکا وجود ندارد. در ایالت کالیفرنیا شاید این آمار درست باشد ولی در بازار کل آمریکا بههیچوجه اینگونه نیست. ولی بیایید صادق باشیم، فورد هیچگاه در بازار این نوع خودروها دست برتری را نداشته است. تسلا، با همه مشکلاتی که این روزها با آن دستوپنجه نرم میکند، فقط برای خودروی آتی مدل ۳ خود تقریباً ۴۰۰ هزار سفارش ثبت کرده است. این میزان به اندازه بیش از ۲ سال فروش فورد برای یکی از سدانهای محبوب این کمپانی میباشد.
درهرحال، همانگونه که وبسایت Green Car Reports گزارش میکند، مرجع قانونگذاری برای خودروهای الکتریکی و پلاگین در آمریکا انجمن منابع هوایی کالیفرنیا است و نه سازمان حفاظت از محیطزیست آمریکا. آنگونه که به نظر میرسد حتی اگر رئیسجمهور ترامپ تصمیم به کاهش استانداردهای فدرال بگیرد، انجمن منابع هوایی کالیفرنیا دست از تلاشهای خود برای کاهش میزان آلایندگی خودروها بر نخواهد داشت. کمپانی فورد قبلاً تعهد داده که مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار درزمینهٔ خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری کند. خودروسازها در سال ۲۰۱۱ بر استاندارد میزان مصرف سوخت ۴.۳ لیتر به ازای هر صد کیلومتر توافق کردهاند.
روابط ترامپ با صنعت خودروی آمریکا کمکم موردتوجه قرار میگیرد، ولی هنوز خیلی از چیزها در این رابطه مشخص نیست. او اظهارنظرهای گمراهکنندهای در مورد برخی مشاغل در فورد در طول کمپین تبلیغاتی خود و همچنین پس از انتخاب شدن بهعنوان رئیسجمهور بعدی آمریکا داشته است. او ماری باررا مدیرعامل جنرال موتورز را بهعنوان یکی از مشاوران خود انتخاب کرده است، و به نظر میرسد بهزودی انتظار میرود که او به درخواست فورد نیز پاسخ مثبت بدهد.
منبع: autoblog