نابودگر 2 و بازگشت جنگنده؛ اینها کلماتی هستند که مکلارن سوپراسپرت جدید خود یعنی 720S را با آنها توصیف کرده و با این مقدمه آنرا رسماً در نمایشگاه ژنو رونمایی کرده است. مکلارن در سال 2011 با معرفی مدل MP4-12C بار دیگر به صحنهٔ سوپراسپرتها بازگشت که بعداً منجر به ساخت مدل 650S شد. این مدل که بر اساس MP4-12C ساخته شده بود، برای چندین سال سوپراسپرت تولیدی اصلی مکلارن محسوب میشود؛ اما هرچند 650S چیزی بیشتر از یک MP4-12C بروز شده بود ولی حالا مکلارن برای اولین بار تلاشی واقعی برای جایگزینی کامل سوپراسپرت خود کرده و مدل کاملاً جدید 720S را معرفی نموده است که میگوید سریعتر و سبکتر از سلف خود است.
720S نیز مانند پیشینیان خود روی یک ساختار فیبر کربنی ساخته شده و مجهز به یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو است که پشت صندلیها نصب شده و نیروی خود را به چرخهای عقب انتقال میدهد؛ اما غیرازاینها، در این سوپراسپرت نورسیده شاهد تغییرات زیادی هستیم. در ابتدا حجم 3.8 لیتری پیشرانهٔ 650S و هر خودروی دیگر مکلارن، در 720S به 4 لیتری افزایش پیدا کرده است. البته این موتور بر اساس همان پیشرانهٔ 3.8 لیتری سابق ساخته شده است اما به توربوشارژرهای توئین اسکرول جدید مجهز شده، از پیستونها، شاتونها و میللنگ سبکتری در آن استفاده شده و ارتقاءهای دیگری را هم تجربه کرده است. بدین ترتیب 41 درصد از قطعات موتور قبلی با نمونههای جدید جایگزین شده است.
درنتیجهٔ این تغییرات، خروجی این موتور جدید به 710 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور رسیده است که در حال حاضر هر دو رقیب لامبورگینی اوراکان و فراری 488 GTB را ضربهفنی میکند و حتی نسخهٔ جدید اوراکان پرفورمانته نیز در پس فرزند جدید مکلارن قرار میگیرد. درواقع 720S با این قدرت به قلمرو سوپراسپرتهای دوازده سیلندر یعنی لامبورگینی اونتادور S و فراری 812 سوپرفست وارد میشود.
اما غیرازاین قدرت بالا، یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه 720S، نسبت قدرت به وزن آن است که سازنده ادعا میکند در کلاس خود بهترین است. استفاده از یک شاسی مونوکوک سبکتر که وعدهٔ وزن سبکی و استحکامی استثنایی را داده است به همراه کاهش وزن در دیگر اجزاء خودرو، موجب شده مکلارن 720S با وزن خشک 1282 کیلوگرم، به سبکترین وزن خشک در این کلاس دست پیدا کند درحالیکه با اضافه شدن مایعات نیز وزن خودرو به 1418 کیلوگرم افزایش پیدا میکند که بازهم چند ده کیلوگرم کمتر از اوراکان یا 488 است.
این سوپراسپرت نوین بریتانیایی همچنین به یک سیستم کنترل دریفت متغیر (مانند حالت دریفت در فورد فوکوس RS) و نسخهٔ باز برنامهنویسی شدهٔ کنترل شاسی فعال II مجهز شده است که بر اساس الگوریتمهای تحقیقاتی دانشگاه کمبریج طراحی شده است؛ اما ویژگیهای دوستداشتنی 650S نیز هنوز هم در 720S وجود دارند ازجمله گیربکس هفت سرعتهٔ کوییک شیفت دوکلاچه، فرمان الکتروهیدرولیکی، ترمزهای عملکرد بالای کربن سرامیکی، سیستم هدایت ترمز و کمکفنرهای مگنتورلوجیکال. همچنین در این ماشین یک بال عقب فعال نیز ارائه شده است که بهطور خودکار تغییر جهت میدهد. این بال دارای سه موقعیت مختلف است. این موقعیتها عبارتند از یک، تنظیمات بهینه برای بهبود هندلینگ، دو، ارائهٔ سرعت بالا در خط مستقیم و سه، تبدیل به یک ترمز هوایی غولپیکر.
تمامی این قطعات پیشرفته و سیستمهای پیچیده نیز در یک بدنهٔ آلومینیومی تازه با زبان طراحی جدید مکلارن گرد هم جمع شدهاند. زبانی که کاملاً سیال به نظر میرسد اما بخشهایی از طراحی قدیمی مکلارن بهتر از این بودند. بااینحال در 720S درعینحالی که خنککنندگی پیشرانه 15 درصد بهبود یافته است اما ورودیهای هوا کوچکتر شدهاند درحالیکه فرم قطرهای شکل بدنه نیز انسان را تا حدودی به یاد پاگانی هوآیرا میاندازد. این طراحی هوشمندانه علاوه بر بهبود خنککنندگی، داونفورس را هم افزایش داده است.
در همین حال، نمای داخل کابین نیز لوکستر و ارگونومیکتر از هر مکلارن دیگری طراحی شده است درحالیکه سازنده وعدهٔ دید رو به بیرون بهتری را هم داده است. همچنین در داخل 720S یک نمایشگر لمسی هشت اینچی بهصورت عمودی در کنسول میانه قرار گرفته است.
جمع همهٔ این موارد موجب بهبود چشمگیر عملکرد 720S نسبت به پیشینیان خود شده است بهگونهای که این جنگندهٔ بریتانیایی ظرف تنها 2.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده و مسافت 400 متر را هم در 10.3 ثانیه طی میکند درحالیکه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 340 کیلومتر در ساعت را نیز دارا است. دیسکهای ترمز کربن سرامیکی و ترمز هوایی عقب نیز این ماشین را در 4.6 ثانیه از سرعت 200 کیلومتر در ساعت متوقف میکنند. مصرف سوخت 720S هنوز اعلام نشده است اما احتمالاً مصرفی در حدود 12 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت؛ بنابراین به نظر میرسد که 720S آماده است تا بهطور کامل سلف خود را تحتالشعاع قرار دهد. همچنین قیمت این ساختهٔ جدید مکلارن نیز هنوز مشخص نشده است ولی سازنده میگوید تقریباً پنج درصد بیشتر از میانگین قیمت 650S خواهد بود. آغاز تحویل مکلارن 720S نیز از ماه می برنامهریزی شده است.
پوشش کامل جدیدترین خبرها و رویدادهای نمایشگاه خودروی ژنو 2017 در پدال. همراه شما خواهیم بود…