یکی از خودروهایی که این روزها سر و صدای زیادی در بازار خودروی کشورمان به پا کرده و گمانهزنیهای زیادی دربارهی آن وجود دارد پژو 2008 است که از قضا اخیراً نمونههای اولیهی آن در کشورمان ساخته شدهاند. پیش از این گزارشها و مقالات زیادی دربارهی این خودرو در “پدال” منتشر شده اما این بار میخواهیم بررسی مفصل این خودرو توسط یکی از معتبرترین نشریات استرالیایی را برای شما عزیزان ارائه کنیم.
پژو 2008 بستهای مناسب با قوای محرکهی خوبی است. این خودرو قبلاً و در زمان عرضه در سال 2013 نیز مدلی جالب، مجهز و درگیر کننده بوده اما از آن زمان تاکنون در کلاس شاسی بلندهای کوچک تغییرات زیادی رخ داده است. به همین دلیل ایجاد تغییرات اساسی در زیر کاپوت موردنیاز بوده و پژو 2008 جدید از پیشرانهی 3 سیلندر 1.2 لیتری توربو بهره برده است.
این پیشرانه جایگزین نسخهی 1.6 لیتری بنزینی قبلی شده و بهصورت استاندارد از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین بهره میبرد. ما این گیربکس را در 208 و 308 آزمایش کردهایم و نظر ما را به خود جلب کرده است. همین موضوع را میتوان در 2008 جدید نیز دید و این بار گزینهی گیربکس دستی وجود ندارد زیرا بازار علاقهای به آن ندارد.
بازار اینگونه خودروها شلوغ است. از پرفروشترین شاسی بلندهای کوچک میتوان به مزدا CX-3، سوبارو XV، میتسوبیشی ASX و هوندا HR-V اشاره کرد. همه ی این خودرو با استراتژیهای متفاوتی عرضه میشوند. CX-3 با طیف وسیعی از گزینههای دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک و پیشرانههای بنزینی و دیزلی عرضه میشود درحالیکه سوبارو XV تنها بهصورت چهارچرخ محرک در دسترس بوده و ASX نیز بهصورت بنزینی دیفرانسیل جلو و دیزلی چهارچرخ محرک عرضه میشود. تنها هوندا است که HR-V بنزینی را همانند 2008 بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میکند. هیچیک از مدلهای یاد شده پیشرانهی 3 سیلندر ندارند.
و اینجا باید بیشتر از قدرت به گشتاور تکیه کرد زیرا اگرچه که پیشرانهی کوچک دور خیلی بالایی ندارد اما در دورهای زیر 2500 بهترین عملکرد را داشته و این دقیقاً همان محدودهای خواهد بود که بیشتر اوقات رانندگی خواهید کرد و پژو نیز 2008 را بیشتر مطابق با سبک زندگی شهری ساخته است.
این یک تغییر بزرگ برای 2008 و شخصیت آن است. صدای پیشرانهی 3 سیلندر در سرعتهای پایین جذاب بوده و اگرچه شاید مطابق سلیقهی همهی افراد نباشد اما به نظر ما کاملاً مناسب است. خوشبختانه ساختهی جدید پژو در سرعتهای بالا نیز کاملاً ساکت است.
2008 به لطف قوای محرکهی جدید خود سواری بسیار بیزحمتتری دارد. شتاب گیری خودرو در سرعتهای بالاتر بهتر بوده و گیربکس نیز در اکثر مواقع میداند که کدام دنده موردنیاز است. در شهر شاهد هماهنگی و همکاری خوب پیشرانه و گیربکس هستیم اما باید گفت در هوای سرد و در سرعتهای پایین دندهها با کمی سختی و ناهنجاری تعویض خواهند شد.
پاسخ پدال گاز خوب بوده و در زمانی که پای خود را تا ته روی پدال گاز میفشارید تأخیر زیادی از سوی توربو مشاهده نمیشود؛ و زمانی که در ترافیک بهطور مداوم روی پدال گاز و ترمز فشار وارد میکنید شاید موقعیت بالای پدال ترمز را کمی عصبیکننده بیابید.
پژو ادعا میکند مصرف سوخت 6.5 لیتری مدل 4 سیلندر قبلی به 4.8 لیتر در این مدل جدید کاهش پیدا کرده است. ما در تستهای خود مصرف حدود 6.8 لیتری را مشاهده کردیم و البته چنین عملکردی قبلاً در دیگر پیشرانههای سه سیلندر توربوی پژو نیز دیده شده بود.
2008 جدید همچنان مثل قبل عمل کرده و راحتی سواری آن در بین بهترینهای کلاس خود قرار دارد. فرمان خودرو دقیق و سریع بوده و سواری خودرو را چابک و لذتبخش میکند. سیستم کنترل چسبندگی در مدلهای Allure و GT-Line یکی از تجهیزات خوب این خودرو بوده و حالتهایی برای رانندگی در زمینهای شنی، گلی، برفی و خاموش کردن کاملاً ESC دارد.
در برخی دست اندازهای تیز خودرو ناراحت میشود و مدلهای مجهزتر که از رینگهای 17 اینچی استفاده میکنند در ناهمواریهای عمیق ناهنجارتر هستند؛ اما در کل سیستم تعلیق خودرو تأکید بیشتری روی راحتی دارد.
صندلیهای مدل حاضر در تست از پوشش چرمی برخوردار بوده و در سر پیچها نیز حمایت بیشتری را به عمل میآورند. البته باید گفت صندلیهای استاندارد نیز راحت بوده و با توجه به اینکه 2008 خودروی اسپورتی نیست نباید انتظار زیادی از آنها داشت.
البته در اینجا بد نیست اشارهای هم داشته باشیم به غربیلک فرمان کوچک و طراحی i-Cockpit داشته باشیم. این غربیلک فرمان کوچک را یا دوست خواهید داشت یا از آن متنفر خواهید بود.
البته این بخش تنها بخش عجیب مربوط به ارگونومی خودرو نیست. بجای اینکه کروز کنترل در روی غربیلک فرمان قرار داشته باشد دستهی آن روی ستون فرمان بوده و همچنین نگهدارندهای برای بطری آب در روی دربها وجود ندارد. از سوی دیگر نگهدارندههای فنجان جلوی دستهدنده نیز برای بطریهای بزرگتر خیلی کوچک است.
اما خوشبختانه پژو 2008 با ملاحظهتر از 308 هاچبک است زیرا کنترلهای سیستم تهویه جداگانهای دارد که البته از روی صفحهنمایش نمیتوان آنها را به کار انداخت. این به معنی صرفهجویی بیشتر در وقت است.
اندازهی صفحهنمایش نسبت به قبل تغییری نکرده و ارتباط سیستم اپل کارپلی به سرعت صورت میگیرد. یادگرفتن منوهای صفحهنمایش نیز آسان بوده اما لود شدن دوربین کمی زمان میبرد. سیستم ناوبری ماهوارهای در مدلهای گرانتر 2008 در دسترس میباشد.
در بخش عقب اتصالات مربوط به ایزوفیکس موجود است اما ورودیای برای هوا تعبیه نشده است. پژو 2008 جدید از نظر ایمنی دارای 6 کیسهی هوا بوده و در مدلهای Allure و GT-Line نیز شاهد اضافه شدن ترمز اضطراری خودکار، حسگرهای پارک جلو و سیستم پارک نیمهخودکار هستیم.
در کل پژو 2008 مدل 2017 که بهروز شده نسبت به مدل قبلی بهبود چشمگیری یافته اما از زمان عرضه در سال 2013 تاکنون با فراز و نشیبهای فراوانی مواجه بوده است. این خودرو تازهتر به نظر میآید و منتظر رقابت آن با حریفان صاحبنام میمانیم.
نقاط قوت: پیشرانهی 3 سیلندر قوی، گیربکس 6 سرعته ی اتوماتیک خوب، سیستم اطلاعات سرگرمی بهروز شده با جدیدترین ارتباطات، سواری راحت، فضای کابین مناسب
نقاط ضعف: وجود برخی اشکالات ارگونومیک نظیر فضای نگهدارندهی ناکافی برای بطری، فضای سر کمی تنگ در مدلهای مجهز به سانروف، گیجی قوای محرکه در روزهای سرد و در سرعتهای پایین، عدم وجود AEB در مدل پایه
امتیازات پژو 2008 مدل 2017
پرفورمنس و مصرف
تکنولوژی و ارتباطات
فضای کابین و راحتی
سواری و هندلینگ
قیمت و تجهیزات
امتیاز کلی پژو 2008 که آزمایشکنندگان در مجموع به این خودرو دادند:
مشخصات پژو 2008 GT-Line مدل 2017
- نوع بدنه: 4 درب واگن
- پیشرانه: 3 سیلندر 1.2 لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 109 اسب بخار/205 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- وزن خالص: 1188 کیلوگرم
- مصرف سوخت: 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر
- طول/عرض/ارتفاع: 4159/1739/1570 میلیمتر
- نوع فرمان: راک اند پینیون، هیدرولیک
- ترمزها: جلو دیسکی خنک شونده/عقب دیسکی
- سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون، فنر پیچشی، دامپر هیدرولیک
- سیستم تعلیق عقب: میله ی پیچشی، فنر پیچشی، دامپر هیدرولیکی
تجهیزات استاندارد: سیستم تهویه خودکار دو ناحیهای، صندلیهای اسپورت، سانروف، رینگهای 17 اینچی، برنامه پایداری الکترونیکی، نگهدارندهی تپه، فرمان قابل تنظیم، کروز کنترل، غربیلک فرمان چرمی، غربیلک فرمان چندکاره، ارتباط گوشی هوشمند، کنترل فاصلهی پارک عقب، فرمان هیدرولیک، دوربین عقب، ناوبری ماهوارهای، کامپیوتر سفری، مه شکن، اسپویلر جلو و عقب، شیشههای برقی
تجهیزات ایمنی: پکیج کیسه هوای جلوی دوگانه، ترمز ضد قفل، کیسههای هوای سر، کیسههای هوای جانبی، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، کسب 5 ستاره از تستهای تصادف ANCAP
منبع: caradvice