اولین تجربهٔ رانندگی با پژو 5008، بهبودی همه‌جانبه

اولین تجربهٔ رانندگی با پژو 5008، بهبودی همه‌جانبه

نسل جدید پژو 5008 در قامت یک کراس‌اوور ظاهر شده و خودرویی است که تقریباً در تمامی قسمت‌ها بهبود داشته است

هنگامی‌که نسل دوم پژو 3008 در اواخر سال گذشته به بازار وارد شد ما را به خاطر بهبود کیفیت نسبت به نسل قبلی تحت تأثیر قرار داد چراکه پژو در 3008 جدید خودرویی ارائه کرد که تقریباً از هر نظر بهتر از قبل شده است. حالا این کار در نسل جدید مدل بزرگ‌تر 5008 نیز صورت گرفته است و این تلاش دوم سازندهٔ فرانسوی در انتقال از MPV به SUV است؛ زیرا درحالی‌که مدل‌های 3008 و 5008 در نسل اول خود هردو MPV بودند، به دلیل محبوبیت روزافزون کراس‌اوورها و از آن‌سو کاهش محبوبیت MPVها، پژو در نسل جدید، هردوی این خودروها را به کراس‌اوور تبدیل کرد.

peugeot-5008-2017-1024-03

تشخیص ارتباط میان این دو کراس‌اوور نورسیده در ظاهر آن‌ها آسان است چراکه 5008 چهره‌ای بسیار شبیه به برادر کوچک خود دارد. با همان کاپوت بلند، جلوپنجرهٔ عریض و چراغ‌های تیز جلو؛ اما تغییرات اصلی 5008 نسبت به 3008 در قسمت عقب قابل‌مشاهده است یعنی جایی که برادر بزرگ‌تر به جهت جای دادن ردیف سوم صندلی‌های دارای خط سقف طولانی‌تری است و قسمت عقبی آن نیز عمودی‌تر است؛ اما 5008 همچنان با چراغ‌های عقب سه‌گانهٔ، ارتباطش را با 3008 نشان می‌دهد.

1208676-g91bu4eq1p-whr

در داخل نیز 5008 تغییراتی اساسی داشته و کاملاً نسبت به نسل قبلی متحول شده که تقریباً می‌توان گفت کاملاً بهتر شده است. کیفیت متریال داخلی بسیار عالی است، طراحی داشبورد و کنسول مرکزی عالی صورت گرفته و صفحه آمپر تمام دیجیتال i-Cockpit که جایگزین نمونهٔ آنالوگ قبلی شده است، بهبود بزرگی محسوب می‌شود. این همان فضای داخلی‌ای است که 3008 هم ارائه کرده است و 5008 تنها در داخل احساس لوکس‌تری دارد.

1208877-ejn78eaejx-whr

صفحه آمپر i-Cockpit این ماشین می‌تواند در بین سرعت‌سنج و دورسنج، نقشهٔ ناوبری را به نمایش درآورد درحالی‌که صفحه‌نمایش لمسی مرکزی نیز وضوح مناسبی دارد. هرچند هنوز هم دکمه‌هایی جهت دسترسی به ویژگی‌های اصلی خودرو مانند موسیقی، ناوبری، کنترل تهویه و… وجود دارد اما عملکردهای زیادی از طریق صفحه‌نمایش لمسی صورت می‌گیرد که البته هنوز هم موجب ناامیدی راننده می‌شود چراکه مثلاً برای تغییر سریع دمای ایرکاندیشن هنگام رانندگی باید چند ثانیه چشم از جاده برداشته و به نمایشگر توجه نمود.

peugeot-5008-2017-1024-5d

peugeot-5008-2017-1024-54

peugeot-5008-2017-1024-5a

به لطف افزایش فاصلهٔ محوری 5008 که 165 میلی‌متر بیشتر از 3008 است، فضای پای سرنشینان عقب کمی بیشتر شده است اما فضای جلو تقریباً با خودروی کوچک‌تر یکسان است؛ ولی فضای سقف که در نمونهٔ مورد آزمایش ما به سانروف پانوراما مجهز بود متأسفانه برای اینکه اشخاصی با قدی بیش از 180 سانتیمتر بتوانند به‌راحتی در صندلی‌های عقب بنشینند کافی نیست.

peugeot-5008-2017-1024-55

اما وضعیت در ردیف سوم صندلی‌ها بدتر شده و هرچند این ردیف درواقع فقط برای کودکان طراحی شده اما کاملاً تنگ است؛ اما بااین‌وجود دسترسی به ردیف سوم صندلی‌ها خوب است و این یعنی قسمت عقبی 5008 بهتر از رنو گرند سنیک است هرچند که رنو در داخل فضای بیشتری دارد. بااین‌وجود می‌توان جهت افزایش فضای صندوق، ردیف سوم صندلی‌ها را حذف کرد که در این صورت حجم صندوق به 1060 لیتر می‌رسد. ردیف دوم صندلی‌ها نیز به‌صورت کشویی به جلو و عقب حرکت می‌کند که موجب کم‌وزیاد شدن فضای پا یا فضای صندوق می‌شود. این در حالی است که در صورت جلو بودن صندلی‌ها نیز همچنان فضای زانوی زیادی برای سرنشینان عقب وجود خواهد داشت.

peugeot-5008-2017-1024-57

همچنین می‌توان به‌منظور ایجاد یک فضای بار بزرگ و تخت به حجم 2150 لیتر، صندلی‌های ردیف دوم را هم خواباند اما ازآنجایی‌که صندلی‌های ردیف دوم کاملاً تخت نمی‌شوند و فلپ پشتی آن‌ها با صندوق در یک سطح قرار نمی‌گیرد، بارگیری اجسام سنگین خسته‌کننده خواهد بود.

1208928-ybkojmugf2-whr

1208922-mvgkgowprg-whr

1208919-okmg9qnnll-whr

اما خریداران هنگامی‌که پشت فرمان 5008 جدید قرار گیرند ممکن است غافلگیر شوند. ما این کراس‌اوور فرانسوی را در جاده‌های صاف پرتغال مورد آزمایش قرار دادیم و سواری آن بسیار خوب به نظر می‌رسید. 5008 در روی جاده خودروی سریعی احساس می‌شود درحالی‌که در مسیرهای پردست‌انداز نیز عملکرد خوبی دارد تا جایی که ما به‌سختی متوجه چاله‌های بزرگ جاده می‌شدیم. بااین‌حال قضاوت نهایی در این رابطه را باید به زمان تست 5008 در بریتانیا موکول کرد.

peugeot-5008-2017-1024-3d

هرچند نسل جدید 5008 پویاترین قابلیت‌ها را ندارد و از بادی رول بسیار کمی هم در پیچ‌ها برخوردار نیست اما در این زمینه بسیار بهتر از نسل قبلی خود شده است. بااین‌حال فرمان کمی سبک احساس می‌شود اما یک حالت رانندگی اسپرت وجود دارد که کمی آن‌را سنگین‌تر می‌کند ولی بازهم احساسی مصنوعی دارد. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری دیزل با 150 اسب بخار قدرت بود که موتوری مناسب و معقول بوده و در دورهای میانی هم گشتاور زیادی ارائه می‌کند.

peugeot-5008-2017-1024-1b

اما این موتور خشن بوده و به‌احتمال‌زیاد بهترین انتخاب در بین لیست پیشرانه‌های پژو 5008 نیست به‌گونه‌ای که پیشرانهٔ 1.6 لیتری دیزل این ماشین با 120 اسب بخار قدرت، تعادل بهتری میان عملکرد و مصرف سوخت ارائه می‌کند. گیربکس دستی 5008 نیز تقریباً عملکردی هم‌تراز با رقبا دارد هرچند که دسته‌دندهٔ بزرگ آن در دست کمی سنگین احساس می‌شود.

1208637-jlo88793mk-whr

go-redirectingat-com

نکتۀ عجیب اینکه سامانهٔ چهارچرخ محرک برای این خودرو قابل سفارش نیست و هیچ برنامه‌ای هم برای ارائهٔ آن در آینده وجود ندارد. بنابراین نمای SUV مانند 5008 با قوای محرکه و توانایی‌های آن همسان نیست خصوصاً که در حال حاضر لندروور دیسکاوری اسپرت در بین رقبای اصلی آن قرار داشته و نیسان ایکس تریل و اشکودا کودیاک نیز هر دو با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شوند هرچند که تعداد کمی از خریداران واقعاً به این قابلیت نیاز خواهند داشت.

peugeot-5008-2017-1024-15

امروزه بسیاری از خودروسازان به سمت ارائهٔ تجهیزات ایمنی فراوانی در محصولات خود رفته‌اند و پژو هم از این قاعده مستثنی نیست به‌نحوی‌که تمام ساخته‌های این شیر فرانسوی مجهز به ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم هشدار توجه راننده و قابلیت شناسایی علائم رانندگی هستند.

peugeot-5008-2017-1024-33

نتیجه

نسل دوم پژو 5008 با طراحی بیرونی کاملاً جدید، کابین کاملاً بهتر و فضای داخلی بیشتر، تغییراتی اساسی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده است. همچنین رانندگی و سواری این کراس‌اوور نوین فرانسوی نیز بهتر شده است و بنابراین به نظر می‌رسد که 5008 جدید تقریباً در همهٔ زمینه‌ها بهبود یافته است. اگرچه برای صدور حکم قطعی در مورد این ماشین باید تا زمان اعلام قیمت رسمی آن در بازار انگلستان صبر کنیم اما اگر آمار و ارقام ادعایی پژو صحیح باشند، 5008 می‌تواند بهترین انتخاب برای کسانی باشد که به یک خودروی خانوادگی و کاربردی هفت‌نفره احتیاج دارند.

peugeot-5008-2017-1024-76

peugeot-5008-2017-1024-78

مشخصات فنی پژو 5008

Peugeot 5008 2017
قیمت 27,300 پوند
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر دیزل
قدرت 150 اسب بخار
گیربکس شش سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 9.6 ثانیه
حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 4.6 لیتر
طول/عرض/ارتفاع 4.64/1.61/1.64 متر
فاصلۀ محوری 2.84 متر

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *