مسابقات امسال 24 ساعته ی رولکس در دیتونا تحت تأثیر باران زیاد و هوای سرد غیرعادی بود؛ اما یک تازهوارد نیز به چشم میخورد: آکورا NSX GT3 که در لوای تیم مسابقهای میشائیل شانک معرفی شد. دو خودروی مسابقهای NSX در پیست مسابقهی بینالمللی دیتونا با شمارههای 93 و 86 حضور یافتند. ما یک هفتهای را با آکورا در فلوریدا بودیم و حقایق جالبی را دربارهی این خودروی مسابقهای فهمیدیم که هماکنون آنها را با شما در میان میگذاریم.
- همهچیز از تابستان امسال شروع شد
اگرچه که این خودرو در نمایشگاه خودروی نیویورک سال پیش به نمایش درآمد اما میشائیل شانک گفته که تیم او از تابستان شروع به تست نمونههای اولیهی NSX GT3 کرده است. پس از بهبودهای صورت گرفته خودروها با کشتی به فرانسه فرستاده شدند زیرا باید توسط فیا تأیید میشدند. وقتیکه تأییدیهها از سوی فیا صادر شد تغییرات زیادی صورت نگرفت. شانک اشاره میکند تیمش زمان زیادی را با خودرو سپری نکرده زیرا NSX GT3 برای اولین بار در این مسابقات شرکت کرده و هر دقیقه تست حیاتی است.
- 60 درصد نسخهی خیابانی
شانک میگوید که NSX GT3 حدود 60 درصد مدل خیابانی است. بخش اعظم تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه صورت گرفته تا آئرودینامیک خودرو بهبود یابد اما به خاطر حضور در بخش مسابقات GTD، لاستیکها باید از نوع کانتیننتال باشند و حداکثر سرعت خودروها نیز به 290 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
- همان پیشرانه، سیستم چهارچرخ محرک نه!
پیشرانهی 3.5 لیتری این خودرو همان مشخصات طراحی مدل استاندارد خیابانی را دارد که از آن جمله میتوان به بلوک، سر سیلندرها، سوپاپها، میللنگ، پیستونها و سیستم روان کننده اشاره کرد؛ اما برخلاف NSX خیابانی، مدل مسابقهای از گیربکس 6 سرعته سکونشئالی استفاده میکند که نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند. در کلاس GTD نمیتوان از سیستم چهارچرخ محرک استفاده کرد.
- کامل کردن مسابقه اولویت شماره 1
به خاطر اینکه NSX GT3 برای اولین بار در مسابقات شرکت میکرد، اولویت اول کامل کردن این مسابقهی استقامتی بوده است. پس از شروع مسابقه در ردههای هفتم و نهم، خودروی شمارهی 86 در نهایت در رتبهی پنجم قرار گرفت اما خودروی شماره 93 مجبور شد تا به علت آسیب بخش جلویی بدنه از مسابقات کنار بکشد.
جف سگال یکی از رانندگان خودروی شمارهی 86 گفت: “به پایان رساندن مسابقه یک هدف بزرگ بود بنابراین قرار گرفتن در رتبهی پنجم و مسابقه در آبوهوای بارانی واقعاً باورنکردنی است.”
- کاترین لگ و خودروی شماره 93
کاترین لگ با خودروی شماره 93 در دیتونا مسابقه داد. او اولین رانندهی زنی است که سال پیش در مسابقات رولکس 24 شرکت کرد و همچنین اولین زنی است که در سری مسابقات لمانز آمریکایی در سال 2013 شرکت کرده است. این رانندهی بریتانیایی در مسابقات ایندیاناپولیس 500 نیز حضور داشته است.
- بهای هر NSX GT3 حدود 500 هزار دلار است
شانک گفت که این خودروی مسابقهای حدود 500 هزار دلار میارزد. این قیمت بیش از دو برابر مجهزترین نسخهی خیابانی NSX است.
- غربیلک فرمان 30 هزار دلاری
شانک همچنین گفت که غربیلک فرمان این خودرو حدود 30 هزار دلار قیمت دارد. این غربیلک فرمان فیبر کربنی 15 دکمه داشته و در بخش پشتی نیز یک پدال کلاچی قرار گرفته که بخشی از گیربکس 6 سرعته سکونشئال است.