به دلایل مختلف برخی خودروسازها دربارهی قدرت تولیدی خودروهایشان کمی محافظهکارانه عمل میکنند. در این نوشته 6 خودرویی را معرفی میکنیم که قدرت بیشتری نسبت به اعداد اعلامی کارخانه دارند.
- بامو M5 (F10)
درحالیکه شنیدن خبر عبور از مرز 600 اسب بخار در بامو M5 نسخهی Jahre بسیار خوشحال کننده است اما شاید این امر به گونهای که اعلام شده نباشد. چرا؟ چون نسخهی استاندارد خودرو پیشازاین به رکورد 600 اسب بخار رسیده است. چندین تست داینوی مختلف نشان دادهاند که M5 استاندارد قدرتی حدود 600 اسب بخار دارد که بیشتر از 552 اسب بخار اعلامی کارخانه است. ما هنوز هم از خاتمه تولید نسخهی V10 ناراحتیم اما آن قدرت تولیدی خنده را بر لبمان مینشاند.
- نیسان اسکای لاین GT-R (R34)
زمانی که به خودروهای ژاپنی اسپورت در دهههای 90 و میلادی و بعد از آن میاندازیم یک عدد مرتباً تکرار میشود: 276 اسب بخار. بسیاری از افراد موافق این موضوع هستند که اکثر شرکتهای ژاپنی یک عددی را روی کاغذ اعلام میکردند اما واقعیت این بود که قدرت تولیدی خودروها بهخوبی از 300 اسب بخار میگذشت. در مورد R34 باید گفت که خروجی واقعی پیشرانهی 6 سیلندر توئین توربوی این خودرو بیشتر به عدد 322 اسب بخار نزدیک است.
- تویوتا Century
این خودرو تنها یک مدل پرفورمنس نیست که قدرت کمتری را اعلام کرده باشد. پیشرانهی 12 سیلندر این خودرو بهطور رسمی همانطوری که حدس میزنید قدرت 276 اسب بخاری دارد اما در حقیقت قدرت بالای 300 اسب بخار را تولید میکند. هرچند همین میزان قدرت نیز برای پیشرانهای 5 لیتری نسبتاً کم محسوب میشود.
- پورشه 959
یکی از هیجانانگیزترین و تکنولوژیک ترین سوپرکارهای دههی 80 میلادی پورشه 959 افسانهای بوده است. این خودرو دارای سیستم چهارچرخ محرک، سیستم تعلیق فعال و حتی پایش فعال لاستیکها بوده است. قدرت پیشرانهی 6 سیلندر تخت توربوی این خودرو 450 اسب بخار اعلام شده است. هرچند شایعات بیان میدارند قدرت این خودرو نزدیک 500 اسب بخار بوده است.
- فورد موستانگ کبرا جت
در دههی 60 و 70 میلادی خروجی پیشرانههای خودروهای عضلانی بهطور قابلتوجهی کمتر اعلام میشد. بزرگترین دروغگوی آنها نیز مدل موستانگ کبرا جت بود. این خودرو از پیشرانهی 8 سیلندر بلوک بزرگ فورد با قدرت رسمی 335 اسب بخاری استفاده میکرد؛ اما در حقیقت خروجی آن 410 اسب بخار بود. بله فورد 75 اسب اضافی را نادیده گرفته بود.
- شورولت کامارو (نسل چهارم)
نسل چهارم شورولت کامارو در میللنگ قدرت 305 اسب بخاری داشت؛ اما در حقیقت قدرت بیشتری به چرخها میرسید. این موضوع دربارهی پونتیاک فایربرد نیز که از همان پیشرانهی LS1 استفاده میکرد صادق است. این پیشرانه در شورولت کوروت C5 نیز با اندکی تغییرات بار رفته اما این بار قدرت اعلامی آن از سوی کارخانه افزایش یافته و به 350 اسب بخار رسیده بود.
منبع: carthrottle