10 خودروی موردعلاقه سرطراح مزدا

10 خودروی موردعلاقه سرطراح مزدا

در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2016 ما شاهد رونمایی کراس اوور CX-5 جدید با ظاهری زیبا و گزینه‌های مختلف پیشرانه در آمریکا بودیم.
اما اجازه دهید درباره‌ی ظاهر این خودرو صحبت کنیم. با جدیدترین خودروی رونمایی شده واضح است که مزدا دنبال پیشتازی جهانی در بحث طراحی است. CX-5 جدید جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر و چراغ‌های جلوی جذاب‌تری دارد. ستون‌های A خودرو عقب کشیده شده و کل خودرو نمایی لوکس و مشابه با برادر بزرگ‌تر یعنی CX-9 دارد.

Mazda MX-5 Miata
Mazda MX-5 Miata

shinichi-isayama-mazda-designer

خودروی او: مزدا میاتا

mazda_miata-01

البته که او MX-5 می‌راند اما خودروی خود او نسل اول این رودستر است. هرچند میاتایی که او می‌راند سنتی و اصیل بوده و علاقه‌ی واقعی او به یکی از بهترین محصولات مزدا را نشان می‌دهد.

خودروی همکار موردعلاقه: آخرین مدل هوا خنک پورشه 911 (993)

porsche-993-preview

با اندکی تردید او یکی از آخرین مدل‌های هوا خنک پورشه را به عنوان خودروی همکار موردعلاقه عنوان می‌کند. منظور او از این خودرو مدل 993 است.

طراحی‌های موردعلاقه

lamborghini-miura_jota-1970

لامبورگینی میورا Jota او از لامبورگینی Jota به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین طراحی‌ها نام می‌برد. چیز جالب این است که بسیاری از طراحان مکرراً میورا را به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای خود اعلام کرده‌اند اما Isayama یک‌قدم جلوتر رفته و مدل انحصاری Jota را که نسخه‌ی اصلاح شده‌ی میورا بوده و توسط باب والاس (راننده لامبورگینی) ساخته شده را به عنوان طراحی موردعلاقه‌ی خود اعلام کرده است. این خودرو دارای بدنه، آئرودینامیک و سیستم تعلیق منحصربه‌فرد بوده و پیشرانه آن قدرت 440 اسب بخاری دارد. این یک هیولای نادر است که به نظر نمی‌رسد خیلی از افراد آن را به یاد داشته باشند بنابراین یاد کردن آن توسط سرطراح مزدا نکته‌ای جالب است.

lamborghini-countach

لامبورگینی کانتاش حضور کانتاش معروف در این لیست جای تعجب ندارد. زوایای تیز و بدنه‌ی غیرقابل اشتباه خودرو را نمی‌توان نادیده گرفت. کانتاش یکی از وحشی‌ترین خودروهای ساخته شده در جهان بوده و از پیشرانه‌ای 12 سیلندر که چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد سود می‌برد. این خودرو یکی از سوپرکارهای واقعی بوده که آرزوی هر روزه‌ی هر طراحی است.

toyota-2000gt

تویوتا 2000GT در این بخش طراح مزدا یادی از خودروهای ژاپنی نیز می‌کند. تویوتا 2000GT که غالباً به عنوان جگوار E تایپ ژاپنی توصیف می‌شود دارای پیشرانه‌ی 6 سیلندر ساخت یاماها بوده و قدرت 150 اسب بخاری آن برای دهه‌ی 60 زیاد بوده است. طراحی ساده و زیبای این خودرو چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. تنها 351 دستگاه از 2000GT ساخته شده که برخی از آن‌ها در حراجی‌ها با قیمت‌های خیره‌کننده‌ای به فروش رسیده‌اند.

1984-ferrari-288-gto-coupe

فراری 288 GTO این فراری یک بمب طراحی است. پیشرانه‌ی 8 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربوی قرار گرفته در میانه‌ی خودرو توانایی تولید قدرت 400 اسب بخاری را داشته و خودرو را در حدود 5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند؛ اما برای یک‌لحظه تمامی اعداد را فراموش کرده و به بدنه‌ی زیبای آن خیره شوید. تنها 272 دستگاه از این خودرو ساخته شد.

1976-lancia-stratos-stradale-main

لانچیا استراتوس یک ایتالیایی زیبای دیگر که Isayama به آن اشاره می‌کند لانچیا استراتوس است. خودرویی که به خاطر توانایی‌های مسابقه‌ای خود شناخته شده است. این خودرو سه سال برنده‌ی مسابقات قهرمانی رالی شد. این خودروی دیفرانسیل عقب و پیشرانه وسط کوپه توسط برتونه طراحی شد. نیروبخش خودرو پیشرانه‌ی 6 سیلندر فراری دینو بود که تنها قدرت زیر 200 اسب بخار تولید می‌کرد.

مدل‌های مهم مزدا

در بخش صحبت‌های مزدا ما این شانس را داشتیم تا درباره‌ی طراحی و تاریخچه‌ی مزدا با Isayama صحبت نماییم. با نگاهی به محصولات کنونی مزدا این موضوع واضح است که طراحی اهمیت زیادی برای مزدا داشته و اشتباهی دراین‌باره صورت نمی‌گیرد. مزدا از عبارت “طراحی دست‌ساز” برای توصیف فرایند خود استفاده می‌کند و هنگامی که درباره‌ی این موضوع از Isayama سؤال می‌کنیم او توضیح می‌دهد که بخش اعظم فرایند طراحی به جای تکیه بر موارد دیجیتال با استفاده از مدل‌های فیزیکی صورت می‌گیرد.

ما از Isayama درباره‌ی طراحی‌های موردعلاقه‌ی مزدا در طی چندین سال گذشته پرسیدیم و لیست زیر خودروهایی است که او شمرده است.

mazda-cosmo

مزدا کوزمو اسپورت یک خودروی اسپورت کوچک و منحصربه‌فرد با نوع متفاوتی از پیشرانه که به تکامل پیشرانه‌ی روتاروی مزدا کمک کرده است. پیشرانه‌ی روتاری کوزمو قدرت تولیدی حدود 110 اسبی داشته که برای چنین خودروی کوچکی در دهه‌ی 60 میلادی زیاد بوده است. اما میراث واقعی کوزمو طراحی آن است. یک کوپه‌ی کشیده و کم ارتفاع که میراث آن را می‌توان در MX-5 میاتا دید.

1991 Mazda RX-7

مزدا RX-7 قهرمان بلامنازع کارایی و ظاهر زیبا نسل سوم مزدا RX-7 است. تقریباً هیچ زاویه‌ی تندی در خودرو وجود ندارد. بی‌هیچ شکی نسل سوم این خودرو خوش‌سیماترین خودروی ژاپنی دهه‌ی 90 میلادی بوده است. این خودرو همچنین از پیشرانه‌ی روتاری توربو با قدرت 276 اسب بخار سود برده است. این قدرت به چرخ‌های عقب فرستاده شده و مزدا نه تنها در بحث طراحی بلکه در بحث پرفورمنس نیز سرآمد بوده است.

Mazda RX-Vision concept

مزدا RX-Vision این کانسپت در نمایشگاه خودروی توکیو 2015 معرفی شد و با بدنه‌ی فوق‌العاده‌ی خود افراد را به وجود آورد. Isayama به وضوح تحت تاثیر این خودرو قرار گرفته است. مزدا اعلام کرده که برخی از عناصر طراحی و تکنولوژی‌های این کانسپت در مدل‌های تولیدی دیده خواهد شد. برای مثال گفته شده که از نسل جدید پیشرانه‌ی روتاری در خودرویی که هنوز مشخص نیست استفاده خواهد شد. این خودرو بی‌شک کانسپتی زیبا بوده که عناصر طراحی آن در مدل‌های آینده مزدا دیده خواهد شد.

منبع: autoguide

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *