کدام‌یک سرمایه‌گذاری بهتری است: ب‌ام‌و یا تسلا؟

کدام‌یک سرمایه‌گذاری بهتری است: ب‌ام‌و یا تسلا؟

در حال حاضر صنعت خودرو بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که همین یک دهه‌ی پیش می‌دیدیم. خودروسازها اذعان داشته‌اند که در حال تغییر رویه بوده و از یک خودروساز به یک کمپانی تکنولوژی تبدیل می‌شوند. خودروهای الکتریکی، رانندگی خودکار و ارتباطات مختلف در حال پوشش تقاضاهای روزافزون مصرف‌کننده‌ها هستند. معنی سخن این است که کمپانی‌های خودروسازی سنتی باید تغییر کنند و کمپانی‌های جوان‌تر تقریباً در حال سبقت گرفتن از دیگران هستند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری می‌تواند یک انتخاب سخت باشد: آیا شما یک کمپانی ثابت شده و مشهور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید یا اینکه با استارت آپی قرارداد می‌بندید که ظرفیت‌های بی‌شماری دارد؟!
این سؤالی است که با مقایسه‌ی ب‌ام‌و با تسلا پرسیده شده است.

2016 Tesla Model S P90D v BMW 730d

قطعاً ب‌ام‌و انتخاب ایمن‌تری است. صرف‌نظر از آن چیزی که شاید مخالفان درباره‌ی تلاش‌های این برند باوارایی در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی احساس کنند، ب‌ام‌و برندی است که در طول تقریباً یک قرن موفق بوده است. این برند زنجیره‌ی تأمین بزرگ و قطعاتی باکیفیت داشته و همچنین تجربه‌ی زیادی در توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید و بکار گیری آن‌ها در بازار دارد. شاید موافق روش ب‌ام‌و در بازار خودروهای الکتریکی نباشید اما تا زمانی که به مدت یک‌صد سال به عنوان یک کمپانی خودروسازی/تکنولوژیک ایفای نقش نداشته باشید نمی‌توانید فوت‌وفن‌ها را یاد بگیرید؛ و البته ب‌ام‌و این موضوع را بهتر می‌داند.

2016 BMW 730d

از طرف دیگر باید گفت هم‌اکنون چشم‌انداز جدیدی برای صنعت خودرو ترسیم شده و خودروسازان جوانی چون تسلا با ایده‌هایی جدید ظرفیت‌های فراوانی دارند. تسلا موفق‌ترین آپ استارت خودروسازی مدرن بوده و سال گذشته حدود 100 هزار خودرو را فروخته است. باید اذعان کرد این میزان فروش با عملکرد ب‌ام‌و (فروش 2.37 میلیون دستگاهی در سال 2016) قابل مقایسه نیست اما این رشد بسیار کند، غیر ثابت و غیرقابل‌اعتماد است. تسلا قبلاً مشکلاتی در بخش‌های کنترل کیفیت و زنجیره‌ی تأمین داشته و مشتریان شکایاتی درباره‌ی کیفیت و مشکلات مربوط به تعمیرات خودروها داشته‌اند. این موضوعات سرمایه‌گذاران را می‌ترساند.

tesla-vs-bmw

با اینکه همه‌چیز در صنعت خودرو به سرعت تغییر می‌کند اما غول‌های خودروسازی چون ب‌ام‌و، مرسدس بنز و جنرال موتورز ثابت کرده‌اند که می‌توانند خود را با شرایط مختلف وفق داده و زنده بمانند. این شرکت‌ها دارای منابع مالی، زنجیره‌های تأمین و قدرت کافی برای خلق هر آن چیزی که نیاز دارند می‌باشند. از طرف دیگر تسلا هنوز نیازمند سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری به منظور توسعه و ساخت مدل 3 آینده بوده و باید برای دیدن اینکه مدل 3 موفق خواهد شد یا خیر باید صبر کنیم.

2016-tesla-modelS-p90d-v-bmw-730d-comparison-41

اگر شما یک سرمایه‌گذار هستید، واضح است که ب‌ام‌و شرکتی پیش‌بینی پذیرتر و قابل‌اعتمادتر برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. تسلا ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌تواند گوگل یا آمازون بعدی برای سرمایه‌گذاری باشد اما این یک حرکت ریسکی است زیرا رشد صنعت خودرو بسیار کندتر از صنعت تکنولوژی بوده و قبلاً نیز توسط برندهای مشهوری احاطه شده است. ب‌ام‌و نه تنها ارزش سهام بهتری دارد بلکه نسبت قیمت به فروش بسیار بهتری داشته و البته سرمایه‌گذاری امن‌تری به شمار می‌رود؛ اما تسلا را نیز نباید نادیده گرفت. در آینده احتمالاً از این برند چیزهای زیادی خواهیم شنید.

2016 Tesla Model S P90D v BMW 730d

منبع: The Motley Fool

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *