چگونه “سیزده” را به طور ایمن “به در” کنیم؟!

چگونه “سیزده” را به طور ایمن “به در” کنیم؟!

مردم ایران همه‌ساله و مطابق سنتی دیرین سیزدهمین روز از سال جدید را که “روز طبیعت” یا همان “سیزده به در” خودمان نام‌گذاری شده و البته به عنوان پایان‌بخش تعطیلات نوروزی نیز به حساب می‌آید به گردش و تفریح در طبیعت می‌پردازند. از آنجایی که اکثر افراد در این روز قصد بازگشت به مقصد خود را دارند احتمال ایجاد ترافیک و خدای نکرده تصادف وجود دارد؛ بنابراین در این نوشتار بر آن شدیم تا ذکر چند نکته‌ی کوچک نقشی هرچند کوچک در آگاه‌سازی عزیزان داشته باشیم.

nature-car

پلیس راهور هرساله توصیه می‌کند که مسافران نوروزی بازگشت خود را به روز آخر تعطیلات موکول ننمایند و بهتر است مسافران عزیز یک یا دو روز زودتر از سفر بازگردند. این امر علاوه بر اینکه از ایجاد ترافیک شدید در محورهای پرتردد کشور جلوگیری می‌کند، احتمال ایجاد تصادفات و سوانح را نیز به دلیل اطمینان خاطر از رسیدن به مقصد در زمانی مناسب کاهش می‌دهد.

از آنجایی که در روز سیزده به در خیل عظیمی از مردم عزیز کشور در نخستین ساعات صبح راهی جاده‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری طبیعی می‌شوند، بهتر است قبلاً مقصد خود را تعیین نموده و زمان‌بندی مناسبی برای رسیدن به آن مکان داشته باشید. در طول مسیر اگر با ترافیک مواجه شدید ضمن حفظ خونسردی، در بین خطوط حرکت نموده و از سبقت‌گیری از سمت راست و به خصوص حرکت در شانه‌ی خاکی جاده خودداری فرمایید.

متأسفانه بسیار پیش می‌آید که رانندگان عزیز در هنگام مواجه با ترافیک صبر خود را از دست داده و دست به کارهای ناگهانی و خطرناک بزنند. این کار علاوه بر اینکه باعث به خطر انداختن جان خود و دیگران می‌شود، گرهی بر گره کور ترافیک افزوده و نهایتاً باعث افزایش زمان رسیدن به مقصد می‌شود.

پس از رسیدن به مقصد از پارک خودروی خود در مکانی مناسب مطمئن شوید. متأسفانه دیده می‌شود که افراد زیادی به دلیل نبود جایگاه پارک در گردشگاه‌ها و مناطق طبیعی، خودروی خود را در کنار جاده و مکان‌های خطرناک پارک می‌کنند که این امر خطری بالقوه محسوب می‌شود.

forest-road

در سیزدهمین روز سال که به نام روز طبیعت شناخته می‌شود باید هوای طبیعت را بیش از پیش داشت! اما با تأسف باید گفت در این روز بیشترین جفا در حق طبیعت روا می‌شود. خواهشمندیم از شکستن شاخه‌ی درختان و آسیب زدن به طبیعت در این روز خودداری نموده و زباله‌های تولید شده را نیز در کیسه‌ای بزرگ ریخته و با خود بازگردانید. همچنین پس از پایان گردش و تفریح و در هنگام بازگشت به خانه از خاموش شدن آتشی که روشن بوده اطمینان حاصل نمایید.

ferrari-nature

اما شاید مهم‌ترین بخش روز سیزده به در زمان بازگشت باشد. از آنجایی که حجم زیادی خودرو در یک زمان راهی جاده‌ها خواهند شد طبیعتاً ایجاد ترافیک دور از ذهن نخواهد بود. جاده‌های زیادی در ساعات پایانی روز سیزده به در یک‌طرفه بوده و رانندگانی که در جاده‌ها تردد می‌کنند باید به این توجه داشته باشند. توصیه می‌شود چند ساعت زودتر از پیک ایجاد ترافیک به منزل بازگردید تا درگیر ترافیک و معطلی زیاد نشوید. در هر صورت اگر در ترافیک ماندید باز هم توصیه‌ی اکید این است که آرامش خود را حفظ کرده و همگام با ترافیک و در بین خطوط حرکت کنید.

car-nature

در پایان آرزو می‌کنیم که هیچ‌گاه هیچ عزیزی در جاده‌های کشور تصادف نکرده و خدای نکرده جان خود را از دست ندهد.

امیدواریم سیزده به در شاد و ایمنی داشته باشید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *