چرا لکسوس 600 میلیونی بخریم؟

چرا لکسوس 600 میلیونی بخریم؟

ورود LX570 به کشور دقيقا در شرایطی رخ داد که واردات خودروھای 8 سيلندر در ثبت سفارش کلا بسته و ممنوع بود. خبرھایی نيز از گوشهکنار درخصوص فروش سھميه ثبت سفارش توسط واردت کننده و یا واردات آن توسط برخی از سازمانھای خاص (!) برای ورود این مدل به گوش می رسيد . . .

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

در ھرحال جدا ازحاشيه آنچه خوش یمن قلمداد می نمود ورود این پاگنده خانواده لکسس بروی آسفالت ھای کشور با نوسان قيمتی 520 تا 600 ميليونتومان ناقابل بود و آگاھان بازار خبر از فروش رفتن سریع السير ده ها دستگاه نمونه محدود وارداتی نشانگر استقبال خوب میلیونرهای ایرانی از آن بود.

شاید اگر از تاریخچهLX ھم ازما بپرسيد باید گفت به سال 1996 برمی گردد که ابتدا تویوتا آنرا در کلاس شاسی بلند سایز متوسط و با نام LX450 وسپس در کلاس شاسی بلندھای فول سایز با کدھای LX470 و نهایتا LX570 رونمایی کرد.

جالب است بدانيد این خودرو بدلیل حضور لندکروزر، ھيچگاه برای مصارف بازار داخلی خودژاپنی ھا استفاده یا فروخته نشد تا صادرات آن معطوف به محدوده خاورميانه، روسيه، چين، آمریکای شمالی و … شود که آمارھا حکایت از فروش بيش از 100 ھزار دستگاھی آن از سال 2000 تاکنون را می دھند.

نسل پیشین LX570 مدل 2008
نسل پیشین LX570 مدل 2008

نشستن پشت فرمانLX 570دقيقا ھمان حس ارتفاع سواری با تویوتا لندکروزر با ھمان زاویه، ابعاد و ميدان دید را دارد با این تفاوت که فضای داخلی و سپساستارت پيشرانه سریعا رنگ تفکرات شما را تغيير داده و آماده آزمون موجودی متفاوت از محصولات لکسس می شوید؛ موجودی لوکس ، مغرور و البته قلدر!

البته طراحی بيرونی این ماشين خيلی از افراد عادی را که از کنارش می گذرند به گفتن این جمله وا می دارد: اینکهھمون لندکروزه! البته با توجه به این طراحی حجم آلود، باید در نگاه نخست حق را به بيننده داد؛ ولی در حرکت، داستان کاملا متفاوت خواھد بود.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

نمای برونی این پاگنده لکسس یعنی LXدر مدل 2013 دستخوش تغييراتی در چراغ ھای عقب و جلو و سپر عقب شده و ھمچنان بدليل سود بردن از قطعات مشترک آنرا بسان لندکرروز و به مانند برادر خوش تيپتر آن نشان می دھد اما واقعييت این بوده که از نقطه نظر فنی کاملا متفاوت، با روح و کاراکتری خاصو اسپورت است و آنرا می توان توصيف یک بدنه اما با دو کالبد و روح متفاوت لقب داد.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

البته در طراحی داخلی طراحان لکسس سعی کرده اند تا تفاوت ھایبصری و کيفيتی خاصی را لحاظ کرده و دقيقا نشانگر فاصله بين لندکرزور و LXباشند که از ھردو منظر موفق به این کار شده اند، با تمامی این وجودتاحدودی خط و خطوط بکار گرفته شده در درھا و داشبود (شاید بخشی بدليل ذھنيت و بخشی بدليل تشابه) انسان را به طرف لندکروز می برد. اما تاروشن شدن موتور و حرکت روی جاده باید صبور بود و اینجاست که تمامی تفکرات تویوتایی رنگ باخته و یک محصول جدید با DNAخاص اعلام حضور می کند.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

LX جدید از سال 2007 تاکنون با موتورھای 3UR-FEتوليد می شود که نمونه ھای 383 اسبی برای بازار آمریکا و کانادا و 362 اسبی نیز هم برای بازار کشورھای حاشیه خایج فارس مثلامارات، عربستان و… و هم برای روسيه، اکراین، آذربایجان و … عرضه می شود که نمونه هایوارداتی با مشخصات سفارش داده شده در بازار کشورھای حاشيه خایج فارس ھستند که تعریف جدید ECUسبب این خروجی متفاوت شده است.

موتور خورجينی 5.7 لیتری 8 سيلندر و 362 اسبیدر بدوامر آرام و بدون صدا کار می کند اما فشردن پدال گاز این معادله را برھم زده و آنچنان این جثه 2.7 تنی را از زمين می کند که بدون شک شاید باورش کمیبرایتان دشوار باشد که در حدود 8 ثانيه عقربه سرعت سنج را روی 100 کيلومتر می بينيد.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

در واقع نيروگاه 530 نيوتن متری ( نمونه ھای 546 نيوتن متریبرای بازار آمریکا و کانادا توليد می شود)که زیر درپوش LX570پنھان شده بی رحمانه روی آسفالت می تازد و وقتی سرعت از 120 عبور می کند آنچنانصدای قرقرو شلاق سيلندرھا به گوش می رسد که دوست ندارید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و گویی با یک خودروی اسپورت در حال راندن بوده وھرچه قدر برپدال گاز می فشاری گویی موتور علاقه سيری ناپذیری به اوج گرفتن داشته و عقربه سرعت سنج به صورت تصاعدی بالا می رود و این اتفاقدر حالی بيرون از کابين رخ می دھد که داخل اطاق به غير از صدای اسپورت موتور ھمه چيز آرام و با ثبات در جریان است!

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

اگر علاقمند باشيد سيستمصوتی فوق حرفه ای و بی نظير مارک لوینسن ھم شرایط یک سالن اپرا را برایتان شبيه سازی می کند!اگر ھم قصد داشته باشيد فرمان پذیری و چسبندگی آن را تست کنيد (البته متذکر می شوم، نه درحد پورشه کاین) قرار دادن سيستم تعليق روی حالتاسپورت شمارا وارد یک دنيای تازه از شاسی بلند سواری می کند که لکسس تعریف جالب توجی برای آن کرده، یعنی در مقابل اینکه دیگر از آن حرکاتمواج و نرم لندکروزر خبری نيست، خودرو (بدون اذیت کردن در ضربات و کوبش ھای آزاردھنده) توی دست آمده و اجازه مانور بالایی را در سرعت ودرتغييرخطوط به شما می دھد که مطئنا جرئت و جسارت چنين کاری را با لندکروزر نخواھيد داشت.

درعين حال قرار گرفتن سيستم تعليق روی حالت راحت ھم خيلی کنترل خودرو را از دست رفته و سيال نمی کند؛ اما از کوبيدن ھا و لرزش ھا کم نموده، بااین تفاوت که ھمچنان خودرو، پایداری خود در حرکت را دارد، البته ناخود آگاه وقتی پشت فرمان ماشينی با رینگ ھای 20 اینچی ھستيد باید منتظر لرزش وکوبش باشيد که در LXنيز این مسئله در ردیف عقب بيش از جلو نمایان می شود.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

اما مسئله ای که راننده و سرنشينان عقب را به خوبی حمایت میکند صندليھای فوق العاده راحت، نرم و پھن بوده که حتی در سفرھای طولانی خم به ابروی شما نخواھند آورد. صندلي ھای عقب آن ھم فوق العاده راحتو جادار و نرم ھستند و وقتی آنھا را خم کنيد یک فضای بار بسيار بزرگ در عقب خودرو در اخيتارتان قرار خواھد گرفت.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

جعبه دنده 6سرعته خودکاری که لکسس روی این مدل سوار کرده برای رفتن به ضرایب بالاتر خيلی نرم و برای معکوس کشيدن خيلی تند و تيز و البته بیسروصدا تعویض می شود و روی ھيچ دور موتوری راننده را مایوس نمی کند.

فاکتور مھم دیگری که برای چنين غول قد بلندی با جثه ای سنگين ،ترمزھای آن بوده که LXبا وجود اوج گرفتن ھای ناگھانی (از حالت سکون به حرکت) بهیمن ترمزھای فوق العاده قوی براحتی و بدون لرزشی متوقف می شود.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

دوام این خودرو و مقاومت قطعات آن نيز ھميشه در تست ھای مختلف زبانزد بوده و از طرفی دیگر نوع شاسی ،زیر بندی و سيستم تعليق آن باعث شده که باتوجه به روح اسپورتی که دربطن آن دميده شده، با وجود بلند قد بودن و از زمين فاصله داشتن ولی براحتی بپيچد و قدرت مانور بالایی داشته باشد. البتهقدرت مانور و چسبندگی انرا به ھيچ وجه با پورشه کاین نمی توان یکسان کرد ،اما به جرات این خودرو دراین بخش ھيچ شباھتی با لندکروزر و حتی پرادوجدید ھم ندارد.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

فاکتور دیگری که درشاسی بلندھای بزرگ سایزی این چنينی قابل بررسی است پارک کردن بوده که باید گفت بدليل آینه ھای بزرگ با دید بسيار عالی درچپ و راست و دوربين دید عقب و حسگرھای نه چندان اعصاب خورد کن مشکل خاصی وجود نداشته وپس از مدتی ممارست و عادت کردن به ابعادقاعدتا پارک کردن با آن شاید درحد یک 206 راحت باشد!

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

با تمامی این ھمه نقاط مثبت، دو فاکتور (یکی داخلی و دیگری بصورت کلی) را می توان بعنوان نمرات منفی LXمحسوب کرد. نکته داخلی قيمتفضایی و کاملا غير منطقی آن (حدود 600 ميليون تومان) و البته مصرف سوخت 19 ليتری آن است.

در ھرحال تویوتا شاسی بلندھایی ھمچون لکسس GX و LX و البته تویوتا فور رانررا روی سخت افزار بروز شده لندکروزر و پلت فرم 120 خود سوارکرده ونتيجه آن خلق محصولاتی شده که صنعت خودروسازی دنيا بر توانایيھای آن بارھا مھر تایيد زده است.

2013 Lexus LX570
2013 Lexus LX570

البته عاشقان تویوتا و لکسس می گویند که LX570 جوابدندان شکن ژاپنی ھا به رنجروور سواران است، اما تا این لحظه LX570نشان داده اگرچه محصولی قابل رقابت با رنجروور اسپورت، کادیلاک اسکليد ومرسدس بنز GL-classنه چندان محبوب و … است اما شاید ھمچنان نتوانسته مکان خود را در بازار جای بياندازد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *