پسرعموها! فیات 124 اسپایدر در برابر مزدا میاتا

پسرعموها! فیات 124 اسپایدر در برابر مزدا میاتا

از زمانی که شنیدیم فیات مدل 124 را احیا می‌کند و آن را بر پایه‌ی مزدا MX-5 میاتا می‌سازد، همیشه در این اندیشه بودیم که این دو را در برابر هم قرار دهیم.

2017-fiat-124-spider-and-2016-mazda-miata

یکی از همکاران در پس از بررسی میاتا گفته که این خودرو بی هیچ سؤالی بهترین میاتای ساخته شده است.

این مقایسه‌ی شاخ‌به‌شاخ نشان دهنده‌ی نبردی بزرگ بین ماهیت و تربیت است. این دو رودستر بخش اعظمی از یک DNA را به اشتراک می‌گذارند به این معنی که از یک پلتفرم و قطعات کابین یکسان بهره می‌برند. دو خودروی نامبرده حتی دارای قیمتی مشابه و دسته کلیدی یکسان با لوگوهای متفاوت هستند.

2017-fiat-124-spider-and-2016-mazda-miata-02

هرچند، همان‌طوری که فیات در زمان رونمایی خودرو اصرار داشت، بخش تربیتی هر دو خودرو متفاوت است (هر خودرو مشخصات خاص کارخانه‌ی سازنده‌ی خود را دارد). فیات تنظیمات منحصربه‌فردی را برای سیستم تعلیق، فرمان و گیربکس و همچنین پیشرانه‌ی 124 در نظر گرفته است. پانل‌های بدنه‌ی دو خودرو یکسان نیست و در کل 124 اسپایدر طویل‌تر بوده و البته 45 کیلوگرم نیز سنگین‌تر است.

2017-fiat-124-spider-and-2016-mazda-miata-03

ما هر دو خودرو را در بزرگراه و راه‌های پرپیچ‌وخم راندیم و چیزی که کشف کردیم این بود که در موارد زیادی با یکدیگر مشترک هستند اما احساس متفاوتی برای هر خودرو وجود دارد.

استایل خودروها

برنده: مزدا

2017-fiat-124-spider-and-2016-mazda-miata-06

شاید زیربندی این دو خودرو یکسان و آشنا باشد اما هرگز با یکدیگر اشتباه گرفته نخواهند شد. ما بدنه‌ی زاویه‌دار میاتا را به ظاهر مرسوم‌تر 124 اسپایدر ترجیح می‌دهیم. نمای جلوی دراماتیک مزدا با جلوپنجره/ورودی هوای تیز به خوبی با کاراکتر اسپورت خودرو هماهنگ بوده و از نمای متمایز آن بخصوص برای یک چنین خودروی اسپورتی لذت می‌بریم. بدنه‌ی درازتر 124 باعث شده تا این خودرو دماغه و صندوق طویل‌تری داشته باشد که این مورد در برابر طراحی میاتا نمره‌ی پایین‌تری را دریافت می‌کند.

پیشرانه

برنده: 124 اسپایدر

2017-fiat-124-spider-and-2016-mazda-miata-04

پیشرانه‌ی فیات با مدل 500 آبارث یکسان است. نسخه‌ای 4 سیلندر و 1.4 لیتری توربو که توانایی تولید 160 اسب بخار قدرت و 250 نیوتون متر گشتاور را دارد. این مقدار قدرت تنها 5 اسب بخار بیشتر از مزدای سبک‌تر است اما برتری 49 نیوتون متر گشتاور 124 نسبت به میاتا قابل چشم‌پوشی نیست مخصوصاً به خاطر نمودارهای گشتاور متفاوت دو خودرو.

124-spider

با وجود وزن بیشتر، فیات احساس برتری نسبت به میاتا دارد. جاده‌ای که تست در آن صورت می‌گرفت کاملاً سربالایی بوده و گشتاور اضافی فیات برتری فوری را در صعودها ایجاد می‌کند. حداکثر گشتاور در 124 اسپایدر در دور 2500 حاصل می‌شود. در میاتا این مورد تا دور 4600 اتفاق نمی‌افتد که به معنی کار سنگین پیشرانه برای رسیدن به حداکثر گشتاور است. برای رسیدن به قدرت پاها و دستان ما به‌طور متناوب کار می‌کردند و برای این نوع رانندگی، واقعاً تجربه‌ی لذت بخشی است. اما در رانندگی‌های روزانه، این فیات است که راحت‌تر جلوه می‌کند.

هندلینگ

برنده: میاتا

miata

این بخش و بخش بعدی جایی است که بزرگ‌ترین تفاوت‌ها بین دو خودرو را نشان داد. به نظر می‌رسد که این دو خودرو برای به سرانجام رساندن هدف‌های متفاوتی ساخته شده‌اند و این مورد در رانندگی و سواری دو رقیب انعکاس می‌یابد.

Fiat 124 vs Mazda MX-5

سؤالی وجود ندارد که اگر شما خودروی بهتر تیون شده‌ای را می‌خواهید، میاتا انتخاب اول است. میاتا پیچ‌ها را همانند راحت الحلقوم می‌بلعد و با عبور از پیچ‌های پی‌درپی به‌صورت استوار باقی مانده و بازخورد بسیار خوبی را ایجاد می‌کند. پیچیدن 124 اسپایدر به تیزی میاتا نیست و برای عبور از پیچ‌ها نیاز بیشتری به تغییر جهت احساس می‌شود.

2015 Mazda MX-5 Miata

سواری در جاده با سقف باز خوب است و هر دو خنده را بر لبان شما می‌آورند. اما خنده‌ای که میاتا ایجاد می‌کند عمیق‌تر است.

سواری و راحتی

برنده: 124 اسپایدر

124-spider-02

124 اسپایدر در برابر میاتا راحت‌تر است. این خودرو تکان‌های بدنه‌ی بیشتری داشته و در راه‌های ناهموار مهربان‌تر است. زمانی که ما از لس‌آنجلس تا سن‌دیه‌گو با میاتا رانندگی می‌کردیم، این خودرو به حد کافی سفت بود. روز بعد حدود شش ساعت در 124 اسپایدر بودیم و از نظر فیزیکی احساس راحتی بیشتری داشت.

ما همچنین صندلی‌های 124 اسپایدر را ترجیح می‌دهیم.

کیفیت کابین

برنده: هر دو

2017-fiat-124-spider-and-2016-mazda-miata-05

124 اسپایدر حاضر در تست مدل سطح پایه‌ی کلاسیکا است اما دارای تجهیزات استاندارد کلکسیون تکنولوژی است که مواردی چون صفحه‌نمایش 7 اینچی و سیستم مولتی مدیای یافت شده در مدل گرند تورینگ میاتا را دربرمی گیرد.

داخل کابین جایی است که دو خودرو کمترین تفاوت را دارند. بزرگ‌ترین تغییر جایگزینی قطعه‌ی پلاستیکی همرنگ بدنه موجود در درب با پلاستیک مشکی نرم 124 اسپایدر است.

مشابه بودن هم خوبی‌ها و بدی‌های خاص خود را دارد. هر دو خودرو گیربکس دستی دارند و جا رفتن دنده‌ها عالی است. هرچند، موقعیت اهرم برای کنترل سیستم مولتی‌مدیا خوب نیست. این کنترلر دقیقاً زیر جایی است که بازوی شما در هنگام تعویض دنده قرار می‌گیرد بنابراین ایجاد اختلال ناخواسته در کار آسان است.

Fiat 124 vs Mazda MX-5

فیات می‌گوید که جاذب‌های صدای اضافه‌تری را در 124 اسپایدر بکار برده اما ما تفاوت عملکردی را در این بخش مشاهده نکردیم. هر دو خودرو کاملاً پر سروصدا هستند، همان‌طوری که از یک خودرو با سقف نرم انتظار می‌رود.

نتیجه‌گیری

در نهایت، فیات 124 اسپایدر 2017 و مزدا میاتا 2016 دسته‌ها را از هم جدا می‌کنند و هرکدام در دو بخش پیروز شده و در بحث کیفیت داخل کابین نیز برابری می‌کنند.

Fiat 124 vs Mazda MX-5

برای ما این مقایسه احساسی همانند نتایج به موقع دارد. 124 اسپایدر روی پاهای خود ایستاده و به نظر می‌رسد که به حد کافی برای خریداران جذبه دارد درحالی‌که DNA کافی از هیجان و رضایت بخشی میاتا را نیز به ارث برده است.

اگر ما دنبال خودرویی برای آخر هفته باشیم، میاتا انتخاب اول خواهد بود. این خودرو تیزتر بوده و هیجان‌انگیزتر است؛ اما اگر خودرویی برای رانندگی همه‌روزه بخواهیم فیات 124 اسپایدر را انتخاب خواهیم کرد. راحتی بیشتر در چنین مواقعی بر پرفورمنس زیاد می‌چربد.

Fiat 124 vs Mazda MX-5
Fiat 124 vs Mazda MX-5

نسخه‌ی آبارث فیات گشتاور بیشتری نسبت به میاتا داشته و هندلینگ بهتری نسبت به مدل معمولی 124 دارد. نسخه‌ی آبارث (قیمت آغازی 29190 دلاری) به خوبی با تریم کلاب میاتا (29435 دلار) رقابت می‌کند. هر دو خودرو دارای سیستم تعلیق ارتقا یافته و دیفرانسیل عقب با لغزش محدود و ترمزهای سفارشی برمبو هستند؛ اما تنها آبارث با صدای اگزوز خاص عرضه می‌شود که می‌تواند غرش‌های بهتری را ایجاد کند.

منبع: cars

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *