پرونده ابزار تقلب در کیلومتراژ فراری

پرونده ابزار تقلب در کیلومتراژ فراری

در آگوست سال گذشته میلادی، یک فروشنده محصولات فراری به نام رابرت روت (Robert “Bud” Root) از یک مشتری قدیمی، استیون مک‌میلان (Steven McMillan) به دادگاه شکایت کرد؛ چرا که صحبت‌های «مک‌میلان» باعث اخراج «روت» از نمایندگی فراری در پالم‌بیچ فلوریدا شده بود. «روت» البته دوباره به جایگاه سابقش بازگشته، امّا این موضوع تا قبل از ارائه مدرکی به دادگاه مبنی بر درخواست «مک‌میلان» از فراری برای بازگرداندن کیلومتراژ لافراری‌اش و در نتیجه، کلاهبرداری و افزایش غیرقانونی ارزش این خودرو، ممکن نبوده است. علاوه بر این، دادخواست «روت» بیان می‌دارد که این یک عادت رایج بین مشتریان قابل‌احترام و بانفوذ فراری برای مدل‌های جدید دارای کیلومترشمارهای دیجیتالی است. در این دادخواست می‌‌خوانیم:

در نهایت مشخص شده که این جریان … که منجر به اخراج «روت» و توهین آشکار به وی شده، یک اظهاریه اشتباه از طرف «مک‌میلان» مبنی بر اینکه خواهان از روی علم و عمد در یک عمل غیرقانونی برای تغییر یک ادئومتر در سرپیچی از قوانین ایالتی و فدرال شرکت داشته، بوده است.

Ferrari Laferrari

این دادخواست همچنین بیان می‌دارد که:

تقریباً در تابستان ۲۰۱۵، «روت» توسط یکی از کارکنان فراری پالم‌بیچ، از وجود یک دستگاه آگاه می‌شود که مکانیک‌های آموزش‌دیده فراری می‌توانند با کمک آن، ادئومتر برخی مدل‌های فراری را به صفر بازگردانند. وجود این دستگاه تقریباً در تمام جامعه مالکان سوپرماشین‌های فراری به صورت ناشناخته باقی مانده است. دلیل این موضوع کاملاً بدیهی است … بازگرداندن پنهانی کیلومتراژ یک خودروی فراری به صفر، می‌تواند اختلاف قیمتی در حدود یک میلیون دلار برای آن ایجاد کند. با رشد آگاهی عمومی در رابطه با این موضوع که ادئومترهای فراری را می‌توان به صورتی که کسی متوجه آن نشود، دست‌کاری کرد، قابل‌پیش‌بینی است که آشفتگیِ زیادی در بازار خودروهای دست‌دوم فراری رخ دهد و ارزش فراری‌هایی که از این دستگاه بازگردانی استفاده کرده‌اند، با پرسش روبرو می‌گردد.

بازگرداندن کیلومتراژ یک وسیله نقلیه در امریکا، یک تخطّی از قوانین ایالتی و فدرال محسوب می‌شود. «روت» بیان می‌دارد که «مک‌میلان» را از وجود این «ابزار نقض ادئومتر» آگاه کرده تا وی احتیاط بیشتری نسبت به خرید خودروهای دست‌دوم و کم‌کارکرد داشته باشد، امّا «مک‌میلان» به جای استفاده از این اطلاعات به شیوه‌ای درست، از آن برای تطمیع مالی یکی از مکانیک‌های فراری پالم‌بیچ به منظور صفر کردن ادئومتر فراری لافراری مدل ۲۰۱۵ بهره برده است.

Ferrari Laferrari 2014 Interior

این تطمیع مالی و پرداخت‌های خارج از قاعده مستقیماً به یکی از مکانیک‌ها و نه کمپانی «فراری» ارتباط پیدا کرده و بنابراین، «فراری» در این مسئله درگیر نشده است. این در حالی است که موضوع خبر داشتن تکنسین‌های آموزش‌دیده فراری از وجود این «ابزار تقلب»، نشان‌دهنده این است که فراری نحوه بازگرداندن کیلومتراژ را به برخی کارکنانش آموزش داده است.

Ferrari Laferrari 2014

در همین حال، وقتی از یک مقام مسئول فراری در این رابطه سؤال می‌شود، وی در پاسخ می‌گوید که این کمپانی نمی‌تواند در مسئله قضایی بین یک نمایندگی و کارکنانش وارد شود و در همین حال، فراری حقِ خود می‌داند که از تمام اقدامات متناسب در جهت جلوگیری از تضییع حقوقش توسط دیگران استفاده کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *