سام کاویانی: اخیراً با نزدیک شدن زمان عرضه خودروی پژو 2008 توسط ایرانخودرو، بحثهای بسیاری پیرامون آن در فضای مجازی و مکتوب کشورمان در حال انجام است که به نظر میرسد که بسیاری از این بحث و جدلها با کماطلاعی و یا بعضاً غرضورزیهایی توأم است که ممکن است خود تردیدها و شبهات بسیاری را در ذهن خریداران آتی این خودرو ایجاد نماید. لذا برای رفع این دست از شبهات و پاسخ به آن طیف از عزیزانی که با پرسشهایی درباره این خودرو مواجهاند، متن پرسش و پاسخی را تهیه دیدم که امیدوارم که مورد لطف و پسند قرار گیرد.
آیا پژو 2008 یک خودروی هاچبک است؟ پاسخ: خیر. پژو 2008 در کلاس و یا سگمنت خودروهای کراساوور ساب کامپکت (SUBCOMPACT CROSSOVER) و یا به قولی «مینی کراساوور» جای میگیرد. این دسته از خودروها، عمدتاً از ارتفاع بیشتری نسبت به انواع هاچبک برخوردارند و فاصله کف آنها نیز از سطح زمین بالاتر است. بازار اصلی فروش این گروه از خودروها در کشورهای قاره اروپاست. پژو 2008 بر مبنای پلتفرم PF1 شرکت PSA تکوین و توسعه یافته است که با پژو 208 مشترک است و به لحاظ ابعادی هم تقریباً در حد و اندازه خودرویی چون لیفان X50 است.
آیا پژو 2008 فقط در چین تولید میشود؟ پاسخ: خیر. کشور چین تنها یکی از نقاطی است که این خودرو در آن تولید میشود. فرانسه که سرزمین مادری آن است و برزیل و مالزی هم از دیگر مکانهایی هستند که 2008 در آنها به تولید میرسد. ایران نیز بهعنوان پنجمین کشور سازنده، بهزودی به این جمع ملحق میشود.
آیا پژو 2008 خودرویی قدیمی بهحساب میرود؟ پاسخ: خیر. از زمان عرضه این خودرو به بازارهای جهانی تقریباً سه سالی است که میگذرد. این خودرو در اواخر سال 2013 میلادی معرفی و در اوایل سال 2014 میلادی هم وارد بازار شد و اخیراً نیز، دستخوش یک فیسلیفت در طراحی داخلی و خارجی خود گردید که البته نمای جذابتر و گیراتری را برای آن مهیا ساخته است.
آیا نسخه اولیه و یا غیر فیسلیفت پژو 2008 در ایران تولید میشود؟ پاسخ: خیر. بنا به واپسین اظهارات مسئولین شرکت ایکاپ، جدیدترین نسخه از این خودرو که همان نسخه فیسلیفت و بهروز آن است در ایران تولید خواهد شد.
آیا پژو 2008 خودرویی ناموفق و شکستخورده در بازارهای جهانی است؟ پاسخ: هرگز اینطور نیست. این خودرو یکی از موفقترین محصولات پژو و از ستونهای اصلی فروش آن در بازارهای جهانی محسوب میشود. در بازار اروپا نیز این خودرو موفقیت بسیاری را کسب نموده است؛ بهگونهای که در سال 2016 میلادی، با فروشی معادل 175,079 دستگاه، جایگاه دومین خودروی پرفروش این قاره را در کلاس «کراساوورهای ساب کامپکت» پس از رنو کپچر، از آن خود نمود.
آیا قرار است که نسخه ضعیفی از پژو 2008 در ایران تولید شود؟ پاسخ: خیر. بنا به اظهارات مسئولین مربوطه، قرار است که قویترین نسخه از این خودرو که دارای یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو به توان 165 اسب بخار است در ایران تولید شود.
آیا خودروهای مدرن ساخت پژو محصولاتی بیکیفیت هستند؟ پاسخ: خیر. خودروهای پژو عمدتاً به محصولاتی جانسخت و باکیفیت در بازارهای جهانی معروف هستند و بر پایه آخرین گزارشی که اخیراً سایت معتبر جی.دی پاور (J.D POWER) درباره بازار آلمان انتشار داده است، محصولات برند پژو بعد از میتسوبیشی توانستند دومین جایگاه را به لحاظ کسب رضایت مشتریان از آن خود نموده و بهعنوان «کم ایرادترین» خودروهای بازار آلمان مطرح شوند. این تحقیق شامل خودروهای مدل 2013 تا 2015 میلادی و یا خودروهایی دارای حداقل 12 ماه و حداکثر 36 ماه کارکرد بود. در اینجا ممکن است بسیاری از عزیزان خواننده با توجه به کیفیت نهچندان مطلوب خودروهایی چون پژو 405 و پارس و 206، درباره محصولات مدرن و فعلی پژوی فرانسه نیز همانگونه قضاوت نموده و در کیفیت و کارکرد آنها تشکیک نمایند. در اینجا بنده پرسشی از این دسته از عزیزان دارم. آیا این دوستان درباره تولیدات دیگر برندها هم اینگونه قضاوت و داوری میکنند؟ آیا میتوان درباره کیفیت عالی تولیدات جدید شرکت نیسان ژاپن، بهحساب کیفیت نهچندان مطلوب «وانت نیسان آبی ساخت ایران» تردید نمود؟ و آیا اصولاً میتوان کیفیت ساختههای جدید شرکتهایی چون مزدا و کیا را با استناد به کیفیت محصولات از رده خارجی چون «مزدا وانت» و «پراید» زیر سؤال برد؟ مسلم است که نمیتوان چنین نمود. پس درباره محصولات مدرن پژو هم نمیتوان برحسب محصولات قدیمی و از رده خارج آن قضاوت و داوری نمود.
آیا پژو 2008 خودرویی ضعیف و نا امن است؟ پاسخ: خیر. پژو 2008 با کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکاپ (EURONCAP) یکی از ایمنترین خودروها در کلاس خود به شمار میرود. درجه ایمنی سرنشینان بزرگسال نیز در آن معادل 88 درصد است.
مهمترین رقبای پژو 2008 در بازار ایران چه خودروهایی هستند؟ اگر پژو 2008، آنچنانکه گفته میشود با قیمتی بین 85 الی 95 میلیون به بازار داخلی کشورمان عرضه شود، میتوان مهمترین رقبای قیمتی آن را خودروهایی چون رنو کپچر، سانگیانگ تیوولی، جک S5، چری تیگو 5 و هایما S7 توربو دانست.