پایان طراحی‌های پینین‌فارینا در محصولات فراری

پایان طراحی‌های پینین‌فارینا در محصولات فراری

پس از معرفی فراری 812 سوپرفست، سرانجام مدل دوست‌داشتنی F12 برلینتا رسماً‌ به پایان خود رسید. البته چندان جای نگرانی نیست؛ چرا که سوپرفست در واقع یک نسخه بازنگری شده از F12 است و با یک پیشرانه تنفس طبیعی V12 با قدرت ۷۸۹ اسب‌بخار و سیستم فرمان چهار چرخه تکمیل می‌شود. امّا ورود رسمی 812، یک موضوع قابل‌توجه دیگر را نیز به دنبال دارد؛ اینکه این مدل پایانی است بر دوره‌ای که فراری از طراحی‌های بدنه پینین‌فارینا در محصولات خود استفاده می‌کرد.

ferrari-812_superfast-2018-1024-01

خانه طراحی پینین‌فارینا که در تورین ایتالیا مستقر است و در سال ۱۹۳۰ تأسیس شده، اولین بار در سال ۱۹۵۱ به کار کوچ‌بیلیدنگ برای فراری پرداخته و همکاری‌اش با این خودروساز را تا قرن بیست‌ویکم ادامه داده است. فراری علاوه بر پینین‌فارینا از کوچ‌بیلدرهای دیگر نیز در سال‌های دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بهره می‌برد، امّا از دهه ۱۹۷۰ پینین‌فارینا تبدیل به طراح اصلی محصولات جاده‌ای فراری تبدیل شد؛ البته به‌جز 308 GT4 که توسط «برتونه» طراحی شده بود

Ferrari California T
Ferrari California T

هیچ اثری از پینین‌فارینا (در لافراری) نیست.

فراری کالیفرنیا، 458 و FF، همگی از طراحی‌های پینین‌فارینا بهره می‌برند و بنابراین نشان‌های Pininfarina را در خود دارند. امّا در مدل‌های جایگزین، یعنی کالیفرنیا T، 488 و GTC4 لوسو، خبری از این نشان‌ها نیست. فراری در مراسم رونمایی از کالیفرنیا T از همکاری مرکز طراحی این کمپانی با پینین‌فارینا برای بدنه این مدل خبر داد، امّا این موضوع برای هیچ‌کدام از مدل‌های 488 یا GTC4 لوسو صدق نمی‌کند.

Ferrari 458 Speciale
Ferrari 458 Speciale
Ferrari f12 berlinetta
Ferrari f12 berlinetta
Ferrari FF
Ferrari FF

ONE OFF SP12EC SHOWROOM 26-10-2011 ph.luca toni/lapresse 2011© Ferrari S.p.A.

خودروساز هندی، ماهیندرا قبلاً در سال ۲۰۱۵ اقدام به خرید پینین‌فارینا کرد. در همین زمان، یکی از معاونان اجرایی ماهیندرا به خبرنگاران گفت که پس از این معامله، رابطه پینین‌فارینا با فراری همچنان به قوّت خود باقی خواهد ماند. از آن زمان تمرکز پینین‌فارینا بیشتر به طراحی داخلی خودران‌ها و نوآوری در زمینه پیشرانه‌های الکتریکی معطوف شده و در عین حال، به همکاری در پروژه‌های خاص تک‌نسخه‌ای با فراری پرداخته است. این خانه طراحی ایتالیایی قرار است که به‌زودی در موتور شوی ژنو ۲۰۱۷، یک خودروی کانسپت با نام قهرمان فرمول یک، امرسون فیتی‌پالدی به نمایش بگذارد.

A Pininfarina logo is pictured at the Casa Enzo Ferrari museum during a media preview in Modena

با اینکه همکاری پینین‌فارینا و فراری رسماً پایان نیافته، امّا این یک لحظه غمگین در دنیای طراحی خودرو است. این دو کمپانی در کنار هم برخی از خارق‌العاده‌ترین و زیباترین مدل‌های تاریخ اتومبیل را خلق کرده‌اند. مطمئناً فراری همچنان به شاهکارهای خود ادامه خواهد داد، امّا آینده پینین‌فارینا چیزی است که کنجاوی همگان را برمی‌انگیزد. بیایید امیدوار باشیم که این پایان راه بین دو کمپانی مشهور نباشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *