پایان تولید سوزوکی کالتوس پس از 29 سال!

پایان تولید سوزوکی کالتوس پس از 29 سال!

سام کاویانی: تولید نسل‌های قدیمی از یک خودرو امری نیست که تنها اختصاص به سرزمین ما داشته باشد. بلکه امری شایع و متداول در مناطق کثیری از دنیاست. مثلاً امروزه شعبات فرامرزی شرکت‌های معروف آسیایی، اروپایی و یا آمریکایی در بسیاری از نقاط جهان به تولید مدل‌های خارج از رده خود همچنان ادامه می‌دهند که مهم‌ترین دلیل این امر، بهای درخور این خودروها در تناسب با قدرت خرید اکثریت جامعه هدف، استفاده حداکثری شرکت خودروسازی مادر و یا شرکت تابعه آن از سرمایه‌گذاری انجام‌شده در ماشین‌آلات خط تولید و برگشت تدریجی سرمایه صرف شده در آن، تقاضای بالا در بازار، دسترسی آسان به لوازم یدکی و جا افتادن تدریجی‌شان طی سالیان متمادی در بازار داخلی آن سامان است.

cultus-01

نکته جالب اینجاست که عرضه این‌گونه از خودروها نه‌فقط توسط خودروسازان دولتی، بلکه عمدتاً از طریق واحدهای کاملاً خصوصی و مشهور صورت می‌پذیرد. مثلاً سال‌هاست که شعبه پاکستانی سوزوکی که بیش از 73 درصد از سهام آن در کنترل شرکت سوزوکی ژاپن است، به تولید برخی از مدل‌های قدیمی و حتی آلاینده و نه‌چندان امن می‌پردازد، مدل‌هایی که عمر تولید برخی از آنها به 30 سال نیز نزدیک شده است! پس به عینه شاهدیم که حتی خودروسازان ژاپنی هم با آن آوازه بلند صداقت و درستکاری‌شان، آنجایی که پای سود بادآورده و مشتریان دست‌به‌نقد در میان باشد و البته در کنارش، مقررات و استانداردهای سهل گیرانه دولتی، فرق چندانی با خودروسازان انحصاری ندارند و حتی گاهی مواقع حریصانه تر نیز عمل می‌کنند!

suzuki-cultus-2016-price-in-pakistan

آیا به حال چیزی درباره سوزوکی کالتوس (CULTUS) شنیده‌اید؟ این خودرو که توسط آمریکایی‌ها طراحی شده و از طریق ژاپنی‌ها توسعه یافته بود، از سال 1988 میلادی تاکنون تنها به همان فرم اولیه خود ساخته می‌شد. این خودرو با نام‌های متفاوتی در سرتاسر دنیا در دسترس مشتریان خود قرار می‌گرفت، نام‌های چون سوزوکی سوئیفت، هولدن بارینا، سوبارو جاستی، ماروتی استیم، چانگان سوزوکی، شورولت اسپرینت و پونتیاک فایرفلای. با آنکه پونتیاک فایرفلای و دیگر هم‌قطارانش از دهه 90 میلادی، در جاده‌های کشورهایی چون امارات دیده نشده‌اند ولی تولید این خودرو همچنان در پاکستان به قوت خود باقی بود؛ اما اکنون پس از گذر از یک‌سوم قرن، سوزوکی تصمیم به اتمام تولید این مدل در پاکستان دارد.

suzuki-cultus-2016

شرکت سوزوکی موتور پاکستان تنها اجازه تولید این خودرو را تا 31 ماه ژانویه سال جاری (2017 میلادی) صادر نمود و از یکم ماه فوریه، تولید این خودرو قطع شده است.

cultus-design2

سوزوکی کالتوس در پاکستان تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر 1 لیتری عرضه می‌شد. این پیشرانه از توانی معادل 63 اسب بخار بهره می‌برد و به همراه یک گیربکس 5 سرعته دستی در اختیار خریداران قرار می‌گرفت. قطع تولید کالتوس تابع روندی است که از چند ماه پیش آغاز گردید، زمانی که به تولید مدل مهران (MEHRAN) پایان داده شد. ناگفته نماند که مهران خودروی ارزان و پرطرفداری در پاکستان بود و تقریباً حکم پراید را برای بازار این کشور ایفاء می‌کرد، این خودرو نیز همچون کالتوس از سه دهه پیش بدون تحول چشمگیری در خط تولید بود.

Mehran Maruti 800
Mehran Maruti 800

cultus-interior

cultus-features-1024x587

suzuki-cultus-steering-wheel-view

cultus-design3

cultus-design4

cultus-graphite-grey

منابع:
DRIVEARABIA.COM
WIKIPEDIA.ORG

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *