نیسان GT-R مدل 2017، گودزیلا در شهر

نیسان GT-R مدل 2017، گودزیلا در شهر

سام کاویانی: این درست است که تک‌تک سوپراسپورت های گران‌قیمتی چون فراری، لامبورگینی، پاگانی و بوگاتی و… از اصالتی دیرپا و طراحی خارق‌العاده‌ای برخوردارند، بسیار قدرتمند و تندوتیز و هیجان‌انگیز هستند و در طی دهه‌های متمادی، هواخواهان و دوستداران بسیاری را هم در گوشه و کنار عالم برای خود تدارک دیده‌اند. ولی این دلیل نمی‌شود که چنین مرکب‌های فوق‌سریعی را نقطه اوج و مطلوبی بی‌عیب در صنعت خودروسازی بدانیم.

2017-nissan-gtr-red-large

بی‌تعارف باید گفت که بسیاری از سوپراسپورت های اروپایی و حتی آمریکایی از بهای های بس گزاف و گرانی برخوردارند، به اسم دست‌ساز بودن و یا سفارشی بودن و یا هر چیز دیگری، جیب مشتریان خود را تا آنجایی که ممکن است خالی می‌کنند! هزینه سرویس و نگهداری کمرشکنی دارند و بدتر از همه آنکه، خودروهای فوق‌العاده ناراحتی هستند! اشتباه برداشت نشود؛ منظور نحوه استقرار راننده در صندلی و پشت فرمان چنین خودروهایی است.

2017 Nissan GT-R

برخی از ساخته‌های جدید و افسانه‌وش فراری و لامبورگینی و… از چنان ارتفاع کمی برخوردارند که با کوچک‌ترین برخوردی از ناحیه جلو با یک کراس‌اوور معمولی و نه حتی با شاسی‌بلندی غول‌پیکر، آن بلندقامت شوربخت به‌راحتی می‌تواند از روی سقف کوتاهشان رد می‌شود! که این خود به لحاظ ایمنی سخت مرگبار و خطرآفرین است. حال پیش خود تصور کنید که یک راننده احیاناً بلندقد و درشت‌اندام چه رنج و عذابی را باید در این قفس‌های آهنین که اتفاقاً فاقد نقطه دید کافی نیز هستند، متحمل شود؛ و در کنارش، با چه تنش و استرس توان‌فرسایی این هیولاهای سرکش را مهار کند. بیخود نیست که شمار تصادفات چنین خودروهایی در نسبت با حجم تولیدشان چنین بالاست.

2017-nissan-gtr-black-original

در این میان، ژاپنی‌ها که اتفاقاً اساتید کهنه‌کار و به نامی در عرصه صنعت هستند به‌خوبی نشان داده‌اند که جنبه‌های عملی یک خودرو برایشان مهم‌تر از ظاهری صرفاً پر زرق‌وبرق و یا شتابی افسارگسیخته و احیاناً مهارنشدنی است. ژاپنی‌ها در ساخت هر محصولی محتاطانه و معقولانه گام برمی‌دارند و تمامی جنبه‌های قضیه اعم از راحتی راننده، استهلاک کم، قیمت به‌صرفه و… را در نظر می‌گیرند و از همین روست که سوپر اسپرت‌های ساخته شده توسط این زردفامان سخت‌کوش، با اینکه فاقد پیشینه بلند تاریخی و یا ظاهری جذاب و افسانه‌ای، در قیاس با همتایان اروپایی و حتی آمریکایی خود هستند، اما از باطن پربار و مستحکمی بهره برده و تکنیک به‌غایت پیشرفته‌ای را واجدند. از اغلب سوپراسپورت های ژاپنی می‌توان علاوه بر پیست مسابقات، در رانندگی روزمره نیز بهره گرفت ولی تیزپایان اروپایی بیشتر به درد میادین سرعت، خیابان‌های خلوت و تعطیلات آخر هفته می‌خورند تا خیابان و کار روزمره. البته ناگفته نماند که از حیث تنوع تولید، سوپراسپورت های ژاپنی به گردپای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم نمی‌رسند و همین خود موجب شده که بیشتر در حاشیه این بازار باشند تا بلکه در متن آن. بگذریم!

nissan-gt-r-2017-black-edition

اخیراً، شرکت نیسان ژاپن به عرضه نسخه جدید سوپراسپورت بلندآوازه خود به نام GT-R اقدام نموده است؛ خودرویی سخت شایان توجه که افتخارات بسیاری را هم برای سازنده خود به ارمغان آورد. مدتی پیش این خودرو وارد بازار خاورمیانه شد و سایت «DRIVEARABIA» اقدام به تست فنی آن نمود که برگردان متن آن را در اینجا تقدیم شما عزیزان می‌کنم.

2017_nissan_gtr_14_0

باورش سخت است که نسل R35 نیسان GTR تقریباً به مدت یک دهه در مدار تولید بود. خیلی طولانی است. در واقع، خالق آن کازوتوشی میزونو (KAZUTOSHI MIZUNO) فعلاً بازنشسته شده و با آرامش خاطر در جایی از این سواحل اوقات خود را می‌گذراند؛ اما توسعه این خودرو ادامه یافت و از نسخه جدید آن نیز در سال پیش پرده‌برداری شد. ما هم بالاخره شانس این را داشتیم که در پشت فرمان یکی از آخرین نسخه‌های آن بنشینیم، هرچند به‌طور مختصر و در پیست مسابقه‌ای اتودرام دوبی.

nissan-gt-r-2017-01

نیسان GT-R مدل 2017 دستخوش یک “بازطراحی” در ناحیه پیشانی خود شده است و جلوپنجره جدیدی که برای آن طراحی شده به نحو بهتری پیشرانه آن را خنک نگه می‌دارد. کاپوت آن نیز به طرز شایان توجهی تقویت شده و هم‌زمان در سپر عقب، در پیرامون لوله‌های اگزوز نیز کار مضاعفی صورت پذیرفته است تا از حیث آئرودینامیکی ارتقاء یابد. از این موارد که بگذریم، این خودرو بیشتر به همان نسخه قدیمی خود شباهت دارد.

2017-nissan-gtr-interior-rakuda-tan-original

در داخل، داشبورد و پانل ابزار و ادوات کاملاً جدید هستند. یک صفحه نمایش لمسی به سایز 8 اینچ به همراه سیستم‌های مسیریاب ماهواره‌ای/چندرسانه‌ای در آن مشاهده می‌شوند. همچنین، صفحه نمایش گرافیکی آن داده‌های مورد نیاز را در عالی‌ترین سطح به نمایش می‌گذارد. ضمن اینکه، در قیاس با به مدل قدیمی، دکمه‌های بسیار کمتری در داشبورد تعبیه شده‌اند. اکنون بر روی فرمان بهسازی شده این خودرو، پدال شیفترهای تعویض دنده نصب شده‌اند، پدال‌هایی که این امکان را برای راننده فراهم می‌کنند که در آنی دنده‌ها را تعویض کند بی‌آنکه دست‌های خود را از روی فرمان بردارد.

2017-nissan-gtr-ivory-leather-interior-original

پیشرانه دست‌ساز نیسان GT-R، نسخه‌ای 6 سیلندر به حجم 3.8 لیتر و 24 سوپاپ است که دستخوش بهسازی جزئی شده است و اکنون توانی معادل 565 اسب بخار و گشتاوری برابر با 633 نیوتن‌متر را از خود تولید می‌کند. تغییرات روی داده در آن شامل ارتقاء سامانه توربو شارژ می‌گردد که ظاهراً همین تغییر، اسباب بهبود شتاب این خودرو را در دورهای بالای 3200 فراهم آورده است.

2017-nissan-gtr-rolling-shot-white-large

خارج از پیست، توان اضافی نیسان GT-R به‌راحتی احساس نمی‌شود که آن نیز به دلیل کمی نرم‌تر شدن این خودروست. حجم فراوانی از متریال به ظاهر ملال‌انگیز موجب سکوت بیشتر کابین شده و هم‌زمان، سامانه فنربندی آن نیز در راستای بهبود کیفیت سواری تنظیم شده است. البته این یک حرکت عمدی در جهت رقابت‌پذیری بیشتر نیسان GT-R علیه امثال پورشه بود، زیرا که نسل قدیمی نیسان GT-R برای سواری بیش‌ازحد خشن بود. با آنکه آهنگ صدای خروجی اگزوز نیسان GT-R دوباره تنظیم شده است اما هنوز هم خروجی صدای آن به اندازه چند رقیبش، هیجان‌انگیز نیست. البته برای آن دسته از کسانی که خودروی خشن‌تری را خواهان‌اند نسخه نیسمو (NISMO) برای عرضه وجود دارد.

2017-nissan-gtr-side-profile-orange-large

هنوز هم نیسان GT-R خودرویی سریع است و در کمترین زمان ممکن، در مسیر مستقیم پیست، به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. عمل ترمزگیری هم در آن، چون دیگر خودروهای سوپر اسپرت، با استحکام و استواری صورت می‌پذیرد؛ گرچه به‌جای سرامیک از دیسک‌های استیل برای ترمزها استفاده شده است، دیسک‌هایی که به‌تناوب نیاز به خنک‌کاری دارند.

2017-nissan-gtr-6-speed-transmission-original

2017-nissan-gtr-midship-platform-original

2017-nissan-gtr-brembo-brakes-original

2017-nissan-gtr-titanium-exhaust-original

2017-nissan-gtr-4-wheel-suspension-original

2017-nissan-gtr-v6-engine1-original

2017-nissan-gtr-downforce-original

باوجود آنکه تمامی عملکرد نیسان GT-R مدل 2017 ارتقاء درخوری یافته است، در واژه‌نامه نیسان، این خودرو راحت‌ترین نسخه تاکنون بوده است. با آنکه ممکن است این سخن برای آن دسته از کسانی که هرگز آن را نرانده‌اند کفرآمیز تلقی شود، اما ما واقعاً از راندن نسخه قدیمی نیسان GT-R در هر جایی به غیر از پیست مسابقات، نفرت داشتیم. تغییرات فعلی از نیسان GT-R گزینه واقع‌بینانه‌تری را برای رانندگی روزمره ساخته است. با آنکه این خودرو در کرانه‌های پیست‌های سرعت هیجان آفرین نیست، ما فرض بر این می‌گذاریم که احتمالاً نمونه قدرتمندتری در خیابان‌ها خواهد بود.

2017-nissan-gtr-performance-large

2017-nissan-gtr-lcd-screen-original

2017-nissan-gtr-steering-wheel-original

2017-nissan-gt-r-control-knobs-original

2017-nissan-gtr-leather-appointed-seats-original

2017-nissan-gtr-air-vents-original

2017-nissan-gtr-dashboard-original

2017-nissan-gtr-display-screen-original

مشخصات فنی نیسان GT-R مدل 2017

آرایش پلت‌فرم: موتور جلو – دو دیفرانسیل
نوع پیشرانه: 3.8 لیتری V6
توان: 565 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
گشتاور: 633 نیوتن‌متر در 3300 الی 5800 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 2.8 ثانیه
حداکثر سرعت: 315 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: 11.5 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (SEQUENTIAL)
طول/عرض/ارتفاع: 4709/1894/1369 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2778 میلی‌متر
وزن: 1791 کیلوگرم
تجهیزات ایمنی: کیسه هوای فوق پیشرفته (AABS) دو مرحله‌ای- کنترل پایداری پیشرفته (VDC) – سیستم کنترل کشش (TCS) و…
قیمت نیسان GT-R: 109,900 دلار آمریکا – 495,000 درهم امارات
رقبای مستقیم نیسان GT-R و قیمت پایه آنها: فراری 458 GTB (249,150 دلار) و پورشه 911 TURBO S (160,250 دلار)

2017-nissan-gtr-silver-original

2017-nissan-gtr-led-headlights-original

2017-nissan-gtr-taillights-original

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *