مزدا در حال تدارک پیشرانه احتراق داخلی بسیار کارا

مزدا در حال تدارک پیشرانه احتراق داخلی بسیار کارا

ظاهراً مزدا نوآوری عمده‌ای را برای پیشرانه‌های احتراق داخلی تدارک دیده و این نوآوری می‌تواند حدود 30 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.

2017-mazda3

احتراق متراکم همگن HCCI نام پیچیده‌ی این سیستم است که به بیان ساده بجای استفاده از شمع از متراکم سازی مخلوط هوا و بنزین در سیلندر تا زمان جرقه و اشتعال سود برده می‌شود. این روش احتراق باعث می‌شود پیشرانه‌ی بنزینی همانند پیشرانه‌ی دیزلی معمولی کار کند.

mazda3 skyactiv hybrid

طبق گفته‌های Nikkei پیشرانه‌ی جدید با این تکنولوژی چشمگیر در سال 2018 و روی مزدا 3 نصب خواهد شد. این پیشرانه بخشی از برنامه‌ی پیشرانه اسکای اکتیو 2 مزدا برای بهبود مصرف سوخت است. این خبر ادعا می‌کند با استفاده از HCCI به ازای 30 کیلومتر پیمایش تنها 1 لیتر سوخت مصرف می‌شود.

mazda3 skyactiv hybrid

مدیر مزدا، میتسو هیتومی در خلال مصاحبه با اتوموتیو نیوز به مزیت‌های تکنولوژی اسکای اکتیو 2 اشاره کرده است. او ادعا کرده این پیشرانه 30 درصد کاراتر بوده و گفته که:

اگر ما می‌خواهیم از همین‌جا مصرف سوخت را به شدت بهبود بخشیم تنها مسیر از طریق پروسه‌ی اشتعال سوخت است.

پیشرانه‌ی مزدا اولین کاربرد انبوه HCCI برای خودروها خواهد بود. خودروسازان پیش از این آزمایش‌هایی درباره‌ی تکنولوژی یاد شده داشته‌اند. برای مثال جنرال موتورز در سال 2007 قوای محرکه‌ی مفهومی‌ای را برای ساترن و اوپل توسعه داد که نسبت به فرایند اشتعال معمولی باعث بهبود 15 درصدی مصرف سوخت می‌شد. تیم‌های فرمول 1 نیز تحقیقاتی درباره‌ی نسخه‌ای از HCCI داشته‌اند که احتراق جت نامیده می‌شود.

Mazda SkyActiv
Mazda SkyActiv

2015 Mazda2 skyactive

به‌هرحال باید منتظر آینده باشیم تا ببینیم این خودروساز بی حاشیه و دوست‌داشتنی چه نوآوری‌هایی خواهد داشت.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *