مروری بر هیوندای کوپه

مروری بر هیوندای کوپه

هيوندايي كوپه در خارج از ايران با نام هيونداي تيبرون نيز شناخته مي‌شود. اين مدل از هيوندايي در كلاس كوپه‌هاي جمع و جور قرار مي‌گيرد و از سال 1996 معرفي شد و تا سال 2008 نیز توليد آن ادامه داشت.

Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII

تيبرون (Tiburon) در زبان اسپانيايي به معناي كوسه ماهي است. اين خودرو در شمال آمريكا، استراليا، نيوزلند، شمال آفريقا توليد و با نام تيبرون شناخته مي‌شود و در بازار ديگر كشورها غالبا با نام هيوندايي كوپه شناخته مي‌شود.در سال 2010 هیوندای اقدام به ساخت جنسيس كوپه كرد كه در ابتدا برخی‌ها گفته بودند جانشین کوپه است؛ اما نشد و براساس نشريات كره‌اي، هيونداي در حال كار بر روي پروژه‌اي جديد از هيوندايي كوپه با دو موتور 1.6 و دو ليتر توربوشارژر است.

******* نسل اول؛ 1996 تا 2001 *******

اولين هيوندايي كوپه 13 سال پيش توليد شد! اين خودرو در بازار آمريكا با موتور 1.6 و 1.8 ليتري عرضه شد. در سال 1997 يك موتور 1.8 ليتري با 130 اسب‌بخار بر روي كوپه نصب شد كه بر روي هيونداي الانترا استفاده شده بود.

نسل اول هیوندای کوپه
نسل اول هیوندای کوپه

همچنين يك موتور دو ليتري با 140 اسب‌بخار نيز در دسترس بود. در مدل‌هاي توليد شده از سال 1996 تا سال 2002 كه با نام RD Tiburonr شناخته مي‌شدند داراي امكاناتي از قبيل ترمز ABS، دو عدد ايربگ، تودوزي چرم و سانروف بودند.

******* نسل دوم 2001 تا 2008 *******

دومين نسل هيوندايي كوپه در سال 2002 به بازار معرفي شد. بر روي اين مدل يك موتور شش سيلندر 2.7 ليتري با 172 اسب‌بخار قدرت نصب شد. همچنين يك مدل GT شش سيلندر براي كوپه پيشنهاد شد كه به صورت استاندارد داراي ايربگ كناري بود. موتور شش سيلندر 2.7 ليتري كوپه، همان موتوري بود كه بر روي سوناتا و سانتافه نيز ارائه مي‌شد و داراي گيربكس پنج دنده دستي و چهار سرعته اتوماتيك بود. همچنين براي مدل‌های GT يك گيربكس شش دنده دستي نيز قابل سفارش بود.

دومین نسل هیوندای کوپه ؛ 2003
دومین نسل هیوندای کوپه ؛ 2003

در سال 2004 بر روي همه GTها اسپويلر، رينگ 17 اينچي و ترمز ABS به صورت استاندارد نصب شد. اين مدل با رنگ‌هاي زرد، قرمز و مشكي در دسترس بود. تعدادي از خبرنگاران كوپه را يك كپي موفق از فراري 456 مي‌دانستند. در سال 2005 كوپه دچار يك فيس‌ليفت شد و كمي مجهزتر شد و در سه مدل GS، GT و SE عرضه شد.مدل SE يك استاندارد خاص داشت كه با مدل GT متفاوت بود. هيوندايي يك موتور چهار سيلندر براي مدل SE در نظر گرفت و همچنين يك گيربكس پنج دنده دستي برروي خودرو نصب شد اما براي مدل SE يك گيربكس چهار دنده تيپ‌ترونيك هم قابل سفارش بود. براي مدل SE يك گيربكس شش دنده دستي به صورت استاندارد در نظر گرفته شده بود كه همين گيربكس براي مدل GT به صورت آپشن قابل نصب بود.براي مدل GS رينگ‌ هاي 16 اينچي و ديگر و براي ديگر مدل‌ها رينگ‌هاي 17 اينچي در نظر گرفته شده بود. همچنين براي همه مدل‌ها ترمزهاي ABS و ايربگ‌هاي جانبي جلو در نظر گرفته شده بود.

اما سال 2007 نيز كوپه دوباره زير تيغ جراحان رفت تا به روند رو به رشد طراحي خود ادامه دهد. اين مدل كه در كشور ما به تعداد زياد يافت مي‌شود در كشور انگلستان با نام SIII به فروش مي‌رسید.

Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII

Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII
Hyundai Coupe TSIII

*******‌ هیـــوندای کوپــه در ایــران *******

هيوندايي كوپه يكي از محدود خودروهاي ارزان قيمت كوپه در كشور ما بود كه به دليل قيمت پايين و طراحي نسبتا مناسب، فروش بسيار خوبي را تجربه كرده است. هیوندایكوپه در بازار ایران داراي يك موتور 2.7 ليتري شش سيلندر با 165 اسب‌بخار قدرت و يك گيربكس شش سرعته دستي (یا چهار سرعته اتوماتيك) است و مصرف تركيبي طبق كاتالوگ شركت آسان‌موتور نیز 14.2 ليتر در هر 100 كيلومتر اعلام شده است.

هيوندايي كوپه در اوج زمان عرضه‌اش (حدودا سه سال پیش) با قيمتي 40 ميليون در بازار ايران جزء كوپه‌هاي بي‌رقيب بود و در اين كلاس رقيب جدی ديگري در بازار نداشت. این خودرو ارزان‌ترین کوپه بازار بود چرا که بعد از او با قیمتی به مراتب بالاتر رنو مگان کوپه قرار داشت و سپس بی‌ام‌و 630i خودنمایی می‌کرد!

2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon SE

نكته جالبي كه در مورد كوپه وجود داشت، اختلاف قيمت 300 هزار توماني گيربكس اتوماتيك و دستي آن بود. برخلاف ديگر خودروها كه غالبا گيربكس‌ اتوماتيك آنها گران‌تر از نمونه دستي است، هیوندای کوپه در مدل دستي 300 هزار تومان گران‌تر از مدل اتوماتيك بود كه البته دليل اين موضوع شش سرعته بودن گيربكس دستي آن و همچنين شتاب و سرعت بيشتر به همراه مصرف سوخت كمتر است.

******* محـــاسن و معــــايب *******

اين خودرو جزو كوپه‌هاي چهار نفره است كه فضاي سرنشينان عقب در آن بسيار كم بوده به طوريكه بيشترین كاربرد را براي افراد خردسال دارد! صندلي‌هاي جلو بسيار راحت هستند ولي ديد اطراف و عقب ضعيف است.خشك‌بودن بيش از حد كابين، صداي زياد اتاق و کوبش قست عقب از دیگر مشکلات این خودروست.

گيربكس اتوماتيك آن عملكرد خوبي دارد و دقيق كار مي‌كند. هر چند كمي تنبل به نظر مي‌رسد. در نوع دستي نيز شتاب خوب و همخواني موتور و گيربكس را به خوبي مشخص است ولي دنده‌ها كمي سخت جا مي‌رود.سيستم ESP عملكرد خوبي دارد. زيربندي خودرو تقریبا عالي است. در مدل اتوماتيك نیز گيربكس بايد زود به زود سرويس شود و مراقب آن بود.

2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon SE
2007 Hyundai Tiburon
2007 Hyundai Tiburon

بعضي از افراد بر روي اين خودرو موتور آزرا را نصب مي‌كنند با اينكه موتور آزرا قوي‌تر است و توان مناسبي دارد ولي براي كساني كه تشنه سرعت و شتاب نيستند چنگي به دل نمي‌زند.اما با نصب سوپرشارژر با Boost يا فشار VPSI بدون اينكه تغييري در موتور ايجاد شود به صورت استاندارد و با لوازم فابريك نمي‌توان با كوپه شتابي در حدود زير شش ثانيه را تجربه كرد. كمك‌فنرهاي اسپرت نيز بي‌تاثير نيست البته كمي تغييرات در برنامه‌ريزي ECU هم لازم است تا عملكرد گيربكس اتوماتيك نيز بهتر از قبل شود.

******* وضعــیت بــازار هیـــوندای كوپــه *******

هيوندايي كوپه در اوايل ورود به بازار ايران با استقبال خوبي روبه‌رو شد و توانست فروش بالايي داشته باشد اما رفته رفته از طيف مشتريان اين كوپه زيبا كاسته شد بطوريكه نمونه‌های صفر كيلومتر آن مشتري زيادي نداشت و اکثر افردا به سراغ خریداری نمونه‌های کارکرده آن می‌رفتند چرا که به عنوان مثال با گذشت یکسال قیمت 43 میلیونی آن (در سال 88) حتی تا مرز 32 میلیون تومان نیز پایین می‌آمد.

سواری خشک، استهلاک بالا، کابین ساده و عدم دسترسی کافی به لوازم و قطعات یدکی آن از مهم‌ترین معایب هیوندای کوپه است (؟؟؟!!!).ناگفته نماند که نمونه‌های کارکرده هیوندای کوپه (با وضعیت خوب) سال گذشته با قیمت 25 میلیون تومان براحتی پیدا می‌شد اما امسال بعید است فروشنده‌ای کمتر از 30 میلیون خودرویش را به شما بدهد! البته اگر هم پیدا کردید بسیار در خریداری آن محتاط باشید.

******* تست رانندگی هیــوندای کوپــه *******

طراحي ظاهري هيونداي كوپه شايد كمي هيجان‌انگيز و جذاب به نظر برسد اما بعد از چند وقت استفاده از خودرو، براي شما كسل‌كننده خواهد شد.همچنين طراحي چراغ‌هاي جلو و عقب از ناهماهنگي زيادي برخوردار هستند. چراغ‌هاي جلويي كه به صورت كشيده طراحي شده‌اند با چراغ‌هاي كوچك و جمع‌وجور عقب اصلاً تقارن ندارند.

2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS

در نماي جلو چراغ‌هاي بي‌زنون كه قابليت تنظيم زاويه دارند به همراه مه‌شكن‌هاي طرفين كه در ورودي هواي كشيده قرار دارند، هماهنگي خوبي دارند.در نماي عقب دو عدد سراگزوز استيل ذوزنقه‌اي كه در دو طرف سپر قرار دارند به همراه چراغ خطر سوم كه در وسط سپر قرار دارد به همراه چراغ‌هاي عقب معمولي و باله روي صندوق عقب چنگي بدل نمي‌زند ولي از طراحي خوبي برخوردار است.

2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS

اما به داخل خودرو مي‌رويم. پوشش مشكي در سرتاسر خودرو نمايان است، صندلي‌هاي اسپرت، بخشي از تودري‌ها، سر دنده و غربيلك فرمان پوشش چرمی دارند.اما دستگيره درها، قطعات روي داشبورد، غربيلك فرمان، اهرم دنده، صفحه نشان‌دهنده، پدال‌ها از جمله قسمت‌هايي است كه از جنس آلومينيوم تشكيل شده است.سيستم صوتي اين خودرو قابليت پخش DVD را دارا است، همچنين علاوه بر اين اسپيكرها، DVD پايونير، كامپننت، ساب ووفر، آمپلي‌فاير و خازن‌ها به غير از DVD ساخت شركت ممفيس (Memphis) است.

هنگام حركت با خودرو در دورهاي آرام صداي پيشرانه و سيستم اگزوز بسيار لذت‌بخش و گوش‌نواز است طوريكه اگر اولين بار سوار اين خودرو بشويد و صداي خارج شده از اگزوزهاي اين خودرو را بشنويد تصور خواهيد كرد كه در دورهاي بالاتر اين صدا دوچندان و پرطنين‌تر خواهد شدولي با حركت در دورهاي بالاتر و سرعت‌گيري بيشتري چنين توقعي در شما نابود می‌شود! زيرا صداي پرطنين تبديل به يك صداي نرم و آرام شده كه جاي تعجب زیادی دارد.

2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS

فضاي پاي سرنشينان جلو بسيار راحت است اما در قسمت عقب سرنشيناني كه بر روي صندلي‌هاي كوچك قرار گرفته‌اند بسيار در عذاب و سختي به سر خواهند برد. زيرا علاوه بر كمبود فضاي پا به خاطر آيروديناميك خودرو شيشه عقب كمي كشيده شده است و همين علت باعث گرديده تا قسمت انتهايي داخل كابين بسيار كوچك شود تا براي افرادي با قد كوتاه و معمولي كمي مناسب باشد.

2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS

ديد طرفين با توجه به آنكه بخشي از سر و گردن شما بالاتر از لبه پنجره قرار دارد بسيار عالي است اما ديد جلو كمي كور به نظر مي‌رسد و در حين نشستن در داخل خودرو به سختي مي‌توانيد كاپوت خودرو را ملاحظه كنيد.همچنين ديد عقب به كمك آينه‌هاي برقي جانبي كه فضاي خوبي را مشخص مي‌كند و براي پارك كردن خودرو به كمك راننده مي‌آيد.فرمان هيدروليك با قابليت تنظيم ارتفاع در اين خودرو از ديگر تجهيزات استاندارد اين كوپه محسوب مي‌شود. با توجه به آنكه ادوات و كليه‌ها بسيار ساده طراحي شده‌اند عملكرد و راحتي كار با ادوات خيلي راحت است.در حين حركت با سرعت 70 كيلومتر در ساعت عملكرد سيستم صوتي تقويت شده در اين خودرو بسيار عالي و بي‌نظير است و حس كاملاً اسپرتي را به شما القاء مي‌كند كه راننده بايد از گوش دادن به آهنگ‌هاي پرتحرك در آن جداً خودداري كند!

هندلينگ اين خودرو و مانورپذيري آن در سرعت‌هاي متوسط بسيار عالي بوده است به طوري كه با انجام چند حركت نمايشي و عبور از لابه‌لاي ديگر خودروها كنترل خودرو و چسبندگي آن به كمك رينگ و لاستيك‌ها اسپرت قابل تحسين بود و همچنين كمربندهاي ايمني اين خودرو كه شما را در صندلي‌هاي گود آن قرار داده و از هرگونه تكان‌ اضافي جلوگيري مي‌كند. محافظ خوبي براي شما است.

2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS

اين خودرو در قسمت تجهيزات رفاهي در سطح متوسط قرار دارد، همچنين از جمله تجهيزات رفاهي و ايمني استفاده شده در اين خودرو مي‌توان به استفاده از دو عدد ايربگ، سيستم تهويه مطبوع خودكار، سيستم صوتي به همراه چهار باند، شيشه‌ها و آينه‌هاي برقي، آينه داخل با قابليت شكست نور، بازكننده برقي در صندوق عقب، تنظيم زاويه چراغ‌هاي جلو، كروز كنترل، قابليت تنظيم زاويه غربيلك فرمان، مه‌شكن‌هاي عقب و جلو، نشان‌دهنده دماي داخل و خارج اتاق، سانروف برقي، آنتن برقي و … اشاره كرد.

2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS
2008 Hyundai Tiburon TS

**** لیست مشخصات کامل هیوندای کوپه ****

▪ موتور
ـ موتور 6 سیلندر خورجینی
ـ DOHC با حجم 2700 سی سی و دو خروجی اگزوز
ـ گازهای خروجی مطابق با استاندارد EURO III
ـ حداکثر قدرت 167 اسب بخار (123.6 کیلووات) در 6000rpm
ـ حداکثر گشتاور 245 نیوتن متر
ظرفیت باک بنزین : 55 لیتر

▪ گیربکس
ـ گیربکس 6 دنده دستی
ـ4دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی

▪ تجهیزات ایمنی
ـ دو کیسه ایمنی هوا

▪ جلوبندی، فرمان و مکانیزم ترمز
ـ ABS (ترمز ضد قفل + سیستم ترمز دیسکی جهت چرخ های عقب)
ـ ESP (سیستم کنترل پایداری الکترونیکی)
ـ میله فرمان با قابلیت جذب ضربه
ـ فرمان با قابلیت تنظیم دستی
ـ کمک فنرهای هیدرولیکی (جلو و عقب)
ـ سیستم تعلیق MacPherson (جلو) و تعلیق چند گانه با فنر کششی (عقب)

▪ رینگ و لاستیک
ـ رینگ آلومینیومی 17 اینچ
ـ لاستیک 215/45VR17

▪ سیستم حفاظتی
ـ ریموت کنترل جهت باز نمودن / بستن درب ها به همراه دزدگیر
ـ سیستم ایموبیلایزر

▪ صندلی ها
ـ پشت سریها با قابلیت تنظیم
ـ بالشتک جهت صندلی راننده
ـ صندلی های تاشو ردیف های عقب

▪ سیستم روشنایی
ـ چراغ های مه شکن (جلو و عقب)
ـ چراغ نقشه خوان جلو به همراه محفظه عینک
ـ تنظیم اتوماتیک روشنایی چراغ های جلو

▪ سیستم صوتی
ـ رادیو پخش + پخش CD + تیوتر
ـ شش بلندگو

▪ تهویه مطبوع
ـ سیستم تهویه مطبوع کاملاً اتوماتیک
ـ سیستم کنترل کیفیت هوا (AQS)

▪ تجهیزات و امکانات
ـ سیستم تثبیت کننده سرعت (Auto Cruise Control)
ـ فلاپ به همراه چراغ ترمز
ـ آینه های بغل با قابلیت تنظیم الکتریکی
ـ آینه های بغل تاشو
ـ آینه راننده با میدان دید وسیع
ـ گرمکن آینه های بغل
ـ برف پاکن و شیشه شور عقب
ـ گرمکن شیشه عقب
ـ توری محافظ بار در صندوق عقب به همراه کفپوش و جعبه ابزار
ـ سان روف
ـ صندلی ها و تودوزی تمام چرم
ـ روکش چرم غربیلک فرمان و دسته دنده
ـ آینه داخلی الکتروکرومیک (E.C.M)
ـ شیشه بالابر برقی (سمت راننده با کلید اتوماتیک یک جهته بسمت پائین و روشنایی کلید)
ـ آفتابگیر با قابلیت افزایش سطح به همراه آینه
ـ مدیریت پیمایش (Trip Computer)
ـ پوشش ضد سایش درب ها

………………………………………………………………………………………

# متن فوق چکیده اصلاح‌شده‌ای بود از مطالب هفته‌نامه دنیای خودرو؛ به نویسندگی آقایان « عمادالدین جعفری » و « محمدحسن رزاقی » .

# لیست مشخصات خودرو، از سایت خبری تبیان گرفته شده است.

#این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از این‌رو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *