علی پاکزاد:در اسفند ماه گذشته بالغ بر 4,163 دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است که از این تعداد 1074 دستگاه زیر 15 میلیون تومان قیمت داشته اند؛ در حالیکه تمامی این خودروها در حال حاضر با قیمتی بین 40 تا 60 میلیون تومان در بازار داخلی به دست مشتریان میرسند.
متوسط قیمت دلاری این خودروها معادل 9,300 دلار بوده است. ارزش کل محموله خودروهای زیر 15 میلیون تومان اسفندماه معادل 12.2 میلیارد تومان اعلام شده است.
قابل ذکر است که ارزان ترین محموله خودروی وارداتی به کشور طی اسفندماه گذشته شامل 297 دستگاه هیوندای هاچ بک i20 بوده است که قیمت هر کدام از این خودروها در گمرک معادل 8,400 دلار به ثبت رسیده که با احتساب ارز دولتی 1,226 تومانی، معادل ریالی آن به 10 میلیون میرسد. در حالیکه همین خودرو در بازار داخلی امروز با قیمتی بین 42 تا 43 میلیون تومان به فروش می رسد.
حتی اگر این خودرو با ارز آزاد 1,900 تومان هم قیمت گذاری شود در نهایت با اخذ تمامی هزینه های مرتبط بر واردات در نظر گرفتن سود حدود 20 درصدی برای وارد کننده، نباید بیش از 36 میلیون تومان قیمت گذاری شود. در حالی که اگر بخواهیم این خودرو را با قیمت ارز دولتی 1,226 تومانی ارزش گذاری شود باید با قیمتی حدود 23 تا 24 میلیون تومان به فروش برسد!
حال سئوال اینجاست اگر خودروی روز دنیا که با قیمتی معادل 8 هزار دلار با احتساب ارز آزاد با قیمتی بیش از 20 هزار دلار به دست مصرف کننده داخلی برسد و همزمان اصلی ترین خودروی صادراتی سال 90 که برای بازار جهانی با قیمتی معادل 5 هزار دلار عرضه می شود (و همه میدانیم کدام خودرو است) با قیمت 9 تا 10 میلیون تومان به مصرف کننده داخلی فروخته شود، یعنی قیمتی معادل 8200 دلار (بر اساس ارز دولتی)، آیا واقعا از تولید داخلی اینگونه حمایت میشود ؟؟؟راستی طی دو دهه گذشته مردم بهای حمایت از چه چیزی را به عنوان حمایت از صنعت خودروی داخلی پرداختهاند ؟؟؟