بعد از پیش نمایش دوج دارت و کادیلاک ATS برای نمایشگاه دیترویت، فورد نیز ار فیوژن 2013 خود پرده برداشت. نسل بعدی موندئو که یک خودرو با ژن اروپایی از فورد می باشد، قرار است به بازارهای جهانی حمله کند. البته خود فورد هم بخوبی می داند که رقبای قدری در انتظار این مدل نشسته اند و رقابت با آنها دشوار خواهد بود. رقبایی مثل کمری، مالیبو، آکورد و سوناتا در بازارهای جهانی بسیار شناخته شده تر و محبوب تر از فورد می باشند.
فورد فیوژن بعنوان یک سدان اندازه متوسط، در کلاس D و در سه گونه ساخته خواهد شد: الکتریکی، هایبرید و درون سوز. بنابراین استراتژی فورد برای این خودرو، صرفه جویی و بهره وری خواهد بود.
نگاهی به طراحی این خودرو، نشان می دهد که الگوی جدید فورد در مدلهای آتی فیستا و فوکوس در آن تکرار شده اند. بدنه کشیده و خوش استیل و چراغهای باریک و هود بزرگ، با اینکه فاقد هیجان و نوآوری خاصی هستند، اما به شکلی کلاسیک می توانند برای بازارهای متفاوت و سلیقه های مختلف، تاثیرگذاری متعادل تری بر جای بگذارند.
یکی از گزینه های فورد برای نیروی محرکه موتور چهار سیلندر توربو با تکنولوژی EcoBoost می باشد. این موتورها در انواع 1.6 لیتری و 2 لیتری ساخته می شوند و راندمان بالایی بواسطه استفاده از چرخه اتکینسون دارند. در عین حال مصرف سوخت نیز در این موتورها به شدت کاهش یافته است. استفاده از سیستم استارت-استوپ و انتقال نیرو به هر چهار چرخ با استفاده از گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده ها از روی فرمان نیز ازسایر قابلیتهای این مدلها می باشد.
مدلهای هایبرید با استفاده از باتری های یون-لیتیوم بجای باتری های فعلی نیکل-هیدرید فلز، وزن کمتر و قدرت بیشتری خواهند داشت. در این حالت تنها با استفاده از باتری می توان به سرعت 75 تا 100 کیلومتر بر ساعت دست یافت.
اما اگر بیشتر از این می خواهید باید به سراغ مدلهای انرژی پلاگین بروید که بگفته فورد راندمان بهتری نسبت به شورولت ولت و تویوتا پریوس خواهد داشت. (معادل 100 مایل بر گالن، واحد معادل برای خودروهای الکتریکی)
سیستم کمک پارک، نشان دهنده نقاط کور، کروز، تنظیم الکتریکی فرمان و سیستم مالتی مدیا و سرگرمی با نمایشگر لمسی از جمله امکانات فورد فیوژن خواهند بود.