کمپانی سوئدی ولوو که گهگاه با آزمایش ها و تبلیغات جذاب و خلاقانه خود خبرساز می شود، در آخرین اقدام خود به رکورد سرعت کشنده ها حمله کرده و با شکستن آن بار دیگر نام خود را سر زبان ها انداخته است.
چندی پیش ولوو با انتشار تیزری از انجام این تست در روز 24 آگوست خبر داده بود؛ اکنون با عبور از آن تاریخ، خبر موفقیت ولوو در رسانه های مختلف منتشر شده است.
کشنده ای که برای دستیابی به این عنوان تیونینگ شده، “شوالیه آهنی” نام دارد. موتوری که در قسمت میانی شوالیه نصب شده با کد D13 شناخته می شود و با حجم 13 لیتری توانایی تولید 2400 اسب بخار قدرت و 6000 نیوتن متر گشتاور را دارد.
به لطف این پیشرانه فوق العاده قدرتمند، بهره گیری از فایبرگلاس در جای جای بدنه، بهبود آیرودینامیک و همچنین استفاده از گیربکس دوکلاچه I-Shift کشنده ولوو توانسته علاوه بر رکورد بیشترین سرعت، رکورد بهترین زمان در 500 و 1000 متر را نیز ارتقا دهد.
بر این اساس شوالیه آهنی موفق شده که مسافت 500 متر را در 13.710 ثانیه و با سرعت میانگین 81.58 مایل (131.290 کیلومتر) بر ساعت طی کند.
در مسافت 1000 متری نیز کشنده ولوو توانسته زمان 21.290 ثانیه و سرعت میانگین 105 مایل (169 کیومتر) در ساعت را ثبتکند. بیشترین سرعتی هم که توسط شوالیه آهنی ثبت شده برابر با 171 مایل یا 276 کیلومتر بر ساعت بوده که در اندازه خودروهای اسپرت امروزی است.
برای درک بهتر این سرعت باید اشاره کنیم خودروهایی مثل مازراتی کواتروپورته، پورشه کاین توربو، مرسدس بنز C 63 AMG و پورشه باکستر GTS که اخیرا در نسخه 718 به داخل کشور نیز راه پیدا کرده حداکثر سرعتی بین 270 الی 280 کیلومتر در ساعت دارند.
برای کسب این رکوردها، در روز تست Boije Ovebrink که تجربه 30 سال مسابقه با انواع اتومبیل های سواری و کامیون را دارد در پشت فرمان نشسته بود.
در طول این مدت او 5 بار رکوردشکنی کرده و در سال 1994 قهرمان مسابقات کامیون رانی در اروپا شده است. برای ثبت رسمی رکورد او باید در پیستی در شمال سوئد، مسیر در نظر گرفته شده را دو بار و در جهت های مخالف طی کرده و میانگین سرعت این دو تلاش ثبت می شد که سرانجام تحت نظارت انجمن بین المللی ورزش های موتوری (FIA) این اتفاق در 24 آگوست 2016 رخ داد.
شایان ذکر است که رکوردهای قبلی در این زمینه نیز متعلق به ولوو بوده است. جالب تر آنکه به گفته ولوو، برخلاف موتور این کامیون، گیربکس دوبل کلاچ آی شفت کاملا با نمونه تولید انبوه و تجاری در کشنده های ولوو یکسان بوده است و ولوو از این رکورد شکنی تاریخی برای تبلیغات قابلیت اطمینان و عملکرد این جعبه دنده استفاده کرده است.