SUV سنتی شورولت هنوز هم مشتریان خود را دارد
شورولت تاهو یکی از SUVهای غولپیکر آمریکایی است که میتوان آنرا هنوز هم یک SUV واقعی دانست آنهم در دورانی که کراساوورها تنها قدِ بلند را از SUVها به ارث بردهاند. این خودرو در طول دوران حیاتش همواره بر اساس پیکآپ تراکهای شورولت ساخته شده است و هنوز هم ریشههای تراکی خود را حفظ کرده است اما در کنار آن انبوهی از تکنولوژیهای ایمنی و سرگرمی را ارائه میکند. همچنین شورولت تاهو پلتفرم مشترکی با دیگر SUVهای بزرگ جنرال موتورز یعنی جیامسی یوکان و کادیلاک اسکالید دارد. نسخهٔ کشیدهٔ تاهو هم با نام سابربن عرضه میگردد.
هرچند تاهو بر پایهٔ طرح بدنه روی شاسی پیکآپ شورولت سیلورادو ساخته شده است اما به لطف استفاده از تعلیق پنج اتصالی در جلو و سیستم تعلیق کمکفنر بجای فنرهای شمش وانت در عقب، سواری نرم و روانی را ارائه میکند. همچنین تاهو پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک سیلورادو را هم به عاریه گرفته است. این پیشرانهٔ آلومینیومی بلوک کوچک با تجهیز به فناوریهایی چون تزریق مستقیم سوخت، زمانبندی متغیر سوپاپها و غیرفعالسازی سیلندرها جهت کاهش مصرف سوخت، 355 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. تاهو فقط با همین یک پیشرانه عرضه میشود اما میتوان آنرا در دو نوع دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل خریداری کرد.
امروزه SUVهای غولپیکرِ ساختهشده بر اساس تراکها، در حال مبارزهای سخت با کراساوورها هستند که برای انواع نیازها طراحی شده و محبوبیت بالایی کسب کردهاند. در سال 2002 شورولت بیش از 200 هزار دستگاه تاهو به فروش رساند اما از سال 2007 به بعد هرگز به بیشتر از نصف این رقم هم دست پیدا نکرده است. بااینحال به خاطر کاهش قیمت بنزین در این اواخر، آمار فروش تاهو کمی بهبود یافته و در سال 2012 به 70 هزار دستگاه رسید. البته به دلیل اینکه تاهو و عموزادههایش اسکالید و یوکان بر روی پلتفرم وانت بسیار پرفروش سیلورادو ساخته میشوند، تولید آنها حتی با وجود فروش پایین، بهصرفه و آسان است.
این خودروهای جانسخت از سوی افرادی که واقعاً نیاز به حمل تا هفت نفر سرنشین به همراه بکسل کردن بیش از 4 تن بار را دارند خریداری میشوند. البته شاید این افراد به کمی تواناییهای آفرود هم نیاز داشته باشند. شورولت تاهو که نسل جدید آن در سال 2015 به بازار آمد، همچنان بهعنوان یکی از بزرگترین بازیگران کلاس SUVهای فول سایز باقیمانده است. نمونهٔ مورد آزمایش ما، مدل 2017 بوده و مجهز به سیستم چهارچرخ محرک و پکیج LTZ است. در تاهو برای سال 2017 جهت بهبود مصرف سوخت، جلوپنجرهٔ بسته شوندهٔ اتوماتیک ارائه شده، مجهز به فناوریهای ایمنی جدیدی شده و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آنهم بروز شده است.
تاهو با وزن عظیم 2.6 تنی خود تنها در 7.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد، مسافت 400 متر را در 15.5 ثانیه طی میکند و از سرعت 112 کیلومتر در ساعت در 58 متر متوقف میشود که البته مورد آخر تقریباً بدترین در کلاس خودش است. این SUV غولپیکر در هر صد کیلومتر در شهر 14.7 و در بزرگراه 10.7 لیتر بنزین مصرف میکند. نسخهٔ چهارچرخ محرک تاهو مجهز به پکیج Max Trailering میتواند تا 3.9 تن بار را بکسل کند. تاهو در حال حاضر به تکنولوژی کنترل مغناطیسی سواری مجهز شده است که در تیپ Premier بهصورت استاندارد ارائه میگردد و در کنترل حرکات بدنه بسیار مؤثر است. این امر موجب شده تاهو در حفظ پایداری خود در تغییر خطهای سریع، تفاوتهای زیادی با پیکآپ تراکها داشته باشد اما هنوز هم بهطور کامل نمیتواند رفتار ذاتی خود که ناشی از شالودهٔ وانتی آن است را بهبود بخشد.
همانطور که اشاره شد، شورولت تاهو عملاً با جیامسی یوکان یکسان است و درنتیجه هر دو در بخش فضای پای صندلیهای ردیف جلو، دوم و سوم بسیار نزدیک به هم عمل میکنند؛ اما دسترسی به ردیف سوم صندلیها دشوار بوده و برای نشستن بزرگسالان نامناسب است؛ بنابراین اگر به فضای بیشتری در یک SUV ساخت جنرال موتورز نیاز دارید، میتوانید نسخههای با فاصلهٔ محوری بیشتر تاهو و یوکان یعنی سابربن و یوکان XL را خریداری کنید که از فضای پای بیشتر در ردیف سوم صندلیها و حجم صندوق بار بسیار بیشتری برخوردارند بهگونهای که صندوق بار سابربن بیش از دو برابر تاهو فضا دارد. در کلاس SUVهای فول سایز معمولی (غیر کشیده) تاهو با حجم 425 لیتری صندوق بار، کمترین ظرفیت را دارد درحالیکه تویوتا سکویا با 85 لیتر فضای بیشتر بالاتر از تاهو قرار گرفته و فورد اکسپیدیشن با 113 لیتر بیشتر در صدر این کلاس قرار میگیرد.
کابین تاهو کاملاً راحت و مجهز است. ماشین مورد آزمایش ما دارای تریم داخلی دورنگ، گرمکن فرمان، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و گرمکن صندلیهای ردیف دوم و سوم است. همچنین هر دو صندلی جلو مجهز به تنظیم برقی در 12 جهت بوده و در سفرهای طولانی کاملاً از بدن حمایت میکنند؛ اما علاوه بر این موارد، شورولت تاهو مملو از تکنولوژیهای ارتباطی و مفید است. تیپ Premier این خودرو بهصورت استاندارد مجهز به سیستم صوتی Bose با 10 بلندگو و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MyLink با نمایشگر لمسی 8 اینچی به همراه ناوبری و پشتیبانی از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل است و همچنین اینترنت وای فای 4G LTE را هم ارائه میکند. همچنین با سفارش پکیج اختیاری 850 دلاری، یک نمایشگر 8 اینچی به صفحه آمپر و سیستم نمایشگر سربالا به خودرو اضافه میگردد درحالیکه با پرداخت 2885 دلار برای پکیج سرگرمی، سرنشینان عقب میتوانند بلوری، DVD یا دیگر رسانهها را از طریق یک نمایشگر 9 اینچی که از سقف پایین میآید تماشا کنند.
تاهو همچنین درزمینهٔ سیستمهای ایمنی هم کاملاً مجهز است خصوصاً در مدل 2017 که سیستمهای ایمنی با تکنولوژی بالا برای آن ارائه شده است. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به سیستم هشدار برخورد از جلو، حفظ حرکت میان خطوط، هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، ترمز اضطراری اتوماتیک و کروز کنترل تطبیقی است که مورد آخر عامل بسیار مهمی در کاهش خستگی هنگام رانندگی در سفرهای طولانی در بزرگراهها است.
قیمت شورولت تاهو برای تیپ LS دیفرانسیل عقب از 48,410 دلار آغاز شده و به 53,540 دلار برای تیپ میانی LT و نهایتاً به 63,225 دلار برای بالاترین تیپ یعنی Premier میرسد درحالیکه سفارش سیستم چهارچرخ محرک در هر تیپ، 3000 دلار به قیمت آن اضافه میکند و امکان سفارش آپشنهای دیگری هم وجود خواهد داشت بهگونهای که قیمت نمونهٔ مورد آزمایش ما به 74,195 دلار رسیده است.
در گذشته هنگامیکه کلمهٔ SUV گفته میشد تنها خودروهایی مثل تاهو به ذهن میآمدند اما در حال حاضر کراساوورهای بسیاری به بازار آمدهاند و همین امر موجب شده تنها کسانی به این شورولت را انتخاب کنند که واقعاً نیاز به ظرفیت کشش بالا و حمل سرنشین زیاد داشته باشند. از سوی دیگر، قیمت نمونهٔ مورد آزمایش ما نزدیک به کراساوورهای لوکس و کاملی چون مرسدس بنز GLS است که سواری بهتر، امکانات بیشتر و پویایی رضایتبخشتری را ارائه میکند.
نقاط مثبت: کابین راحت و آرام، تکنولوژی ایمنی مدرن، قابلیت بکسل بالا
نقاط منفی: کیفیت سواری چندان عالی نیست و فضای ردیف سوم صندلیها و صندوق بار با توجه به اندازهاش باید بیشتر باشد
مشخصات فنی
Chevrolet Tahoe 2017 | |
ترکیب | موتورجلو/دو دیفرانسیل |
قیمت پایه | 51,410 دلار |
قیمت تستشده | 74,195 دلار |
پیشرانه | 5.3 لیتری V8 |
قدرت | 355 اسب بخار |
گشتاور | 520 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
فاصلهٔ محوری | 2.94 متر |
طول/عرض/ارتفاع | 5.18/2.0/1.89 متر |
وزن | 2608 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 425 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 7 نفر |
شتاب صفر تا 96 | 7.2 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 183 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | 12.4 لیتر (ترکیبی) |
منبع: Car&Driver