دفاع یا گل به خودی؟!

دفاع یا گل به خودی؟!

“بدون هیچ تعصب و بر اساس اصول مهندسی می‌توان ثابت کرد که پراید و پژو‌405 خودروهایی قدیمی نیستند چراکه بر اساس استانداردهای روز تولید شده و با توجه به تیراژ بالایی که نسبت به سایر خودروسازان دارند، قادرند بدون رقیب در یک بازه قیمتی به دست مشتریان برسند.”

این‌ها سخنان مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی بزرگ کشور نیست بلکه گفته‌های یک متخصص صنعت خودرو است که تحت عنوان “چرا از پراید و 405 باید دفاع کرد؟” در هفته‌نامه‌ای اقتصادی منتشر شده و بنده بر حسب اتفاق چندی قبل آن را در فضای مجازی مطالعه نمودم. بنده‌ی حقیر نه کارشناس خودرو هستم و نه عضوی از کمپین‌های مختلف فضای مجازی و نه چیز دیگر. تنها یک مصرف‌کننده‌ی خودرو هستم که دست بر قضا از یکی از همین خودروهای ذکر شده در بالا استفاده می‌کنم.

cartoon-04

بی‌مقدمه سراغ اصل مطلب می‌روم و چندین سؤال بدیهی و واضح را می‌پرسم. سؤال بنده از دوست عزیز این است که منظور شما از استاندارد چیست؟ استاندارد سال 2016 مدنظر شماست یا استاندارد بیست و اندی سال پیش؟ پراید و پژو 405 در کدام موسسه‌ی ایمنی و در کدام انکاپ اروپایی یا جهانی تست شده‌اند؟ در تست‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ی این مؤسسات این دو خودرو چند ستاره می‌توانند به دست بیاورند؟ مگر نه اینکه همه‌روزه شاهد تصاویری غم‌بار از تصادف این خودروها در جاده‌ها و تبدیل‌شدن آن‌ها به تکه‌ای آهن‌پاره هستیم؟ این دوست عزیز از کدام اصول مهندسی صحبت می‌کند؟ اگر این خودروها استاندارد بودند پس چرا در خود کشور مبدأ و در بیست سال پیش تولید آن متوقف شد؟ اینکه قدرت خرید مردم عزیز کشورمان پایین است و این دو خودرو تنها خودروهای قابل دستیابی برای خیل اعظمی از افراد هستند مطلب درست و حقیقی است اما اینکه بخواهیم ادامه‌ی تولید و فروش این دو خودرو و پسرعموهای رنگارنگ آن‌ها را با توسل به اصول مهندسی موجه نشان دهیم کاری است بس ناصواب! کافی است در پدال راجع به نتایج تست‌های تصادف ناامید کننده‌ی رنو کوئید و شورلت اسپارک جست‌وجو کنید تا بفهمید که سطح تست‌های تصادفات آن‌ها چگونه است! کار به جایی رسیده که غول خودروسازی آمریکا یعنی جنرال موتورز به خاطر نتایج ضعیف برخی خودروهای خود در آمریکای لاتین فشار زیادی را متحمل شده است. پس صحبت از خودروهای استاندارد دو دهه‌ی پیش محلی از اعراب ندارد. جدای از مسائل ایمنی، آیا شما مصرف سوخت این دو خودرو را منطبق بر معیارهای روز دنیا می‌دانید؟ هم‌اکنون مصرف برخی از این خودروها با نمونه‌های 6 سیلندر روز دنیا برابری می‌کند؟ حال سخن از کدام استاندارد است؟!

cartoon-10

در ادامه‌ی این نوشته می‌خوانیم: “به نظر می‌رسد برخی تبلیغات نامناسب که علیه این دو خودرو صورت می‌گیرد سبب شده تا افکار عمومی نیمه‌خالی این دو خودرو را بیشتر مدنظر داشته باشند درحالی‌که به عنوان یک متخصص صنعت خودرو می‌توانم بگویم خودرویی مانند پراید که روی پلتفرم ایکس 100 قرار گرفته اگر به صورت منطقی مورد استفاده قرار گیرد یکی از بهترین خودروهایی است که در حال تولید بوده و می‌تواند حتی تیراژ آن از اینکه هست بیشتر شود.

این خودرو برای سرعت‌های زیر یک‌صد کیلومتر در ساعت بسیار عالی است و با توجه به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل، کولر، کیسه هوا و موتور یورو 4 و سوخت پایین یکی از مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین خودروهایی است که هم‌اکنون به تولید می‌رسد.”

ایشان که متخصص صنعت خودرو است می‌فرمایند اگر پراید به‌صورت منطقی مورد استفاده قرار گیرد یکی از بهترین خودروهای در حال تولید است! سؤال این است که منظور ایشان از استفاده‌ی منطقی چیست؟ خیل عظیم مالکان این خودرو چه استفاده‌ی غیرمنطقی‌ای از پراید کرده‌اند که حال باید این‌گونه سخنان را بشنوند؟ اگر منظور متخصص گرامی رانندگی با سرعت پایین است پس چرا روی آن محدود کننده‌ی سرعت نصب نمی‌کنند؟

در ادامه این دوست عزیز اشاره کرده‌اند که پراید برای سرعت‌های زیر 100 کیلومتر در ساعت بسیار عالی است! این دسته از سخنان مبهم و کلی برای افرادی که آشنایی نسبی با شرایط روز این صنعت دارند به یک لطیفه می‌ماند! ترمز ضد قفل، کولر و … که برای خودروهای ما “امکانات” محسوب می‌شود چندین سال است که در اکثر بازارهای مهم دنیا به عنوان یک الزام و تجهیزات پیش پا افتاده شناخته شده‌اند. آیا در زمانه‌ای که صحبت از عرضه‌ی خودروهای بدون راننده و خودران است “ترمز ضد قفل” و “کولر” را جزو امکانات یک خودرو دانستن خنده‌دار نیست؟!

در ادامه می‌خوانیم: “به نظر می‌رسد برخی از اظهاراتی که درباره این خودرو صورت می‌گیرد بیشتر جنبه پوپولیستی داشته باشد و افرادی که از آن ایراد می‌گیرند، بیش از آنکه ایرادی کارشناسی به این خودرو بگیرند قصد دارند تا به افکار عمومی نفوذ پیدا کرده و در این عرصه برای خود نامی دست‌وپا کنند. کسانی که به واقعیت‌های تولید خودرو در ایران آگاه‌اند طبیعتاً چنین اظهاراتی را به زبان نمی‌آورند و خودروهایی نظیر پراید و پژو‌405 را از رده خارج و فاقد استاندارد نمی‌دانند.”

ما هم اعتراف می‌کنیم که در شرایط کنونی و با توجه به قدرت خرید عامه‌ی مردم تقریباً خودرویی وجود ندارد که از نظر قیمتی جایگزین این دو خودرو شود (هرچند با کمی جست‌وجو می‌توان به خودروهایی نظیر داتسون گو و… رسید) اما آیا ایراد گرفتن از این دو خودرو امری پوپولیستی محسوب می‌شود؟! آیا بدیهی‌ترین واقعیات موجود را می‌توان نادیده گرفت؟ اگر پراید و 405 از رده خارج نیستند پس چرا پژو و کیا این دو خودرو را چندین سال است که تولید نمی‌کنند؟ چرا چندین و چند نسل دیگر از این خودروها تولید شده‌اند؟

cartoon-02

به نظر می‌رسد سخنان این متخصص صنعت خودرو در “دفاع” از دو خودروی فوق‌الذکر ایراد شده باشد اما بیشتر شبیه “گل به خودی” است که حاصلی جز ناراحتی بیشتر در پی نخواهد داشت. به خصوص آنکه این دو محصول و دیگر خودروهای بنا شده بر پایه‌ی پلتفرم آن‌ها سال‌هاست که از نظر تکنولوژی و ایمنی در “آفساید” قرار دارند!

cartoon-12

بی‌تردید ما از واقعیت‌های تولید خودرو در کشورمان بی‌اطلاع نیستیم اما انتظار هم نمی‌رود که اطلاعات نادرستی به افراد جامعه انتقال یابد. همه‌ی ما آرزو داریم که خودروهایی به‌روز و استاندارد تولید شوند تا هم مردم عزیز از لذت داشتن چنین خودروهایی برخوردار شوند و هم شرکت‌های خودروساز هم بتوانند چرخ‌های اقتصاد میهن عزیزمان را بچرخانند.

سخن دراین‌باره بسیار است اما قضاوت را به شما عزیزان می‌سپاریم…

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *