خودروی کلاسیک هفته : ب ام و M3 / E30

خودروی کلاسیک هفته : ب ام و M3 / E30

ب ام و M3 بدون شک یکی از محبوبترین مدل های کمپانی ب ام و است خودرویی که با خود لقب خودروی قرن را یدک می کشد . در حال حاضر 4 نسل از ب ام و M3 معرفی شده است و نسل پنجم نیز در راه است . در این مقاله می خواهیم به بررسی نسل اول ب ام و M3 بعنوان یکی از محبوبترین خودروهای کلاسیک در دنیا و ایران بپردازیم .

BMW M3/E30
BMW M3/E30

BMW پس از حضوری موفق در مسابقات فرمولا1 در دهه ی 80 میلادی تصمیم تصمیم گرفت تا توان خود را برروی خودروهای TOURING متمرکز کند . آن ها می خواستند مدلی را عرضه بکنند که علاوه بر مصرف روزانه توانایی تبدیل شدن به خودرویی مسابقه ای را داشته باشد . بر همین اساس ب ام و M3 بر اساس E30 ساخته شد و در سال 1985 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش عموم در آمد .

طرح جعبه ای با اجزایی همچون اسپویلر جلو ، بال عقب و گلگیرهای عضلانی با فضای بیشتر برای لاستیک ها و طراحی متفاوت ستون C باعث شده بود تا علاوه بر دمیده شدن روحیه ی اسپرت به این خودرو ، عملکرد آیرودینامیکی اش بهبود پیدا کند .

BMW-M3_1987_1280x960_wallpaper_05

BMW-M3_1987_1600x1200_wallpaper_08

BMW-M3-E30-Engine

اما بارزترین ویژگی این خودرو در زیر هود پنهان شده است . جایی که در آن موتور جمع و جور 2.3 لیتری 4 سیلندر آرام گرفته است . این موتور دست ساز حاصل تلاش 14 روزه ی مهندس Paul Rosche و دستیارانش بود . این موتور برای نسل اول M3 قدرت 195 اسب بخار ، شتاب صفر تا صد 6.9 ثانیه ای و حداکثر سرعت 235 کیلومتر در ساعت را به ارمغان آورد .

همانطور که گفته شد هدف اصلی از تولید نسل اول M3 حضور در مسابقات بود . در 5 سال حضور در مسابقات بین المللی ، نسل اول M3 به افتخارات زیادی از جمله قهرمانی در رقابت های ETCC و DTM دست پیدا کرد .

dtm

M3 علاوه بر پیست در جاده هم عملکرد فوق العاده ای داشت بطوریکه از نسل اول آن 17910 دستگاه فروخته شد که 600 دستگاه آن مجهز به موتور 2.5 لیتری Sportevolution و 765 دستگاه آن کانورتیبل بودند .

در صورت تجربه ی رانندگی با این مدل آن را در قسمت نظرات با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *