جدال آئودی A5 و مرسدس بنز C کلاس کوپه

جدال آئودی A5 و مرسدس بنز C کلاس کوپه

برخی می‌گویند هرگز کار و لذت را ترکیب نکنید اما در بحث خودرو گزینه‌های معدودی وجود دارند که دو حوزه‌ی یاد شده را به‌طور ماهرانه‌ای ترکیب کرده‌اند.

audi-a5-vs-mercedes-c-class-coupe

جدیدترین خودروی ملحق شده به این کلاس آئودی A5 کوپه است. تکنولوژی‌های موجود در این خودرو برای اولین بار در A4 سدان سال پیش دیده شده و البته استایل زیباتر و رضایت بخشی به حس کیفیت مناسب و هزینه‌های نسبتاً کم آن اضافه شده است. A5 قول داده که در قلب شما جا و ناوگان خودروهای مدیرتان جای بگیرد.

audi-a5-vs-mercedes-c-class-coupe-01

هرچند رقیب کارکشته‌ی مرسدس بنز پیش از این با C کلاس کوپه همین فرمول را پیاده کرده است. این خودرو از کابینی خوش‌ساخت، استایل زیبای کوپه و پیشرانه‌ی دیزلی کارا (در مدل 250 d حاضر در تست) سود می‌برد که قدرت بالا و مصرف سوخت پایینی دارد.

شاخ‌به‌شاخ

آئودی A5

نقاط قوت: کیفیت ساخت، گیربکس اتوماتیک دوکلاچه فوق‌العاده، تکنولوژی‌های در دسترس زیاد
نقاط ضعف: استایل آرام و به‌دوراز هیجان، بهای گران، هیجان رانندگی کم

audi-a5-02

روش تکاملی آئودی در بحث طراحی به این معنی است که شما تغییرات خیلی زیادی را در انتقال از نسل قبلی A5 به این نسل جدید کوپه مشاهده نخواهید کرد.

audi-a5-03

البته خودرو به‌طور ماهرانه و هوشمندانه‌ای جدید است زیرا شاسی خودرو از پلتفرم MLB شرکت که در A4 بکار رفته سود می‌برد. تفاوت بزرگ بین این پلتفرم و ساختار MQB این است که پلتفرم MLB می‌تواند پذیرای پیشرانه‌های طولی باشد.

audi-a5-01

در مدل A5 حاضر در تست، پیشرانه‌ی 2 لیتری دیزل چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های آئودی با C کلاس کوپه‌ی دیفرانسیل عقب است.

audi-a5-10

پیشرانه‌ی 187 اسب بخاری آئودی به گیربکس دو کلاچه S ترونیک متصل شده است. پیشرانه‌ی خودرو عملکرد خوبی داشته و با گشتاور 400 نیوتون متری در دسترس، شما در همه‌ی دنده‌ها قدرت کافی را در اختیار دارید. علیرغم نسبت‌های طولانی بین دنده‌ها در آئودی، تنها 9.9 ثانیه طول می‌کشد تا A5 از سرعت 50 کیلومتر در ساعت به 112 کیلومتر در ساعت برسد.

audi-a5-11

بسیاری از ویژگی‌های ساختار شاسی MLB Evo با پلتفرم MQB بکار رفته در مدلی چون A3 مشترک است بنابراین فرمان A5 حتی در حالت راحت نیز سبک و مستقیم است.

audi-a5-04

با انتخاب حالت رانندگی دینامیک، فرمان سنگین‌تر می‌شود اما باعث بهبود زیاد در دقت آن نمی‌شود. از آنجایی که خودروی حاضر در تست فاقد دامپرهای تطبیقی سفارشی 600 پوندی است، بنابراین ما توصیه می‌کنیم که در حالت راحت بمانید چراکه فرمان سبک‌تر احساس بهتری دارد و البته دقت خوبی هم دارد.

audi-a5-08

audi-a5-09

audi-a5-14

همچنین در حالت راحت گیربکس زودتر دنده‌ها را سبک می‌کند تا به راندمان خودرو کمک کند. تغییر دنده‌ها سریع و نرم است. حالت لانچ کنترل نیز باعث می‌شود A5 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7.5 ثانیه‌ای داشته باشد.

audi-a5-12

audi-a5-13

audi-a5-06

صفحه‌نمایش 12.3 اینچی سیستم ناوبری ماهواره‌ای را درست در مقابل شما نشان می‌دهد و همین امر باعث می‌شود دنبال کردن مسیرها آسان‌تر شود. در همین حال می‌توان رادیو را عوض کرد و به داده‌های عملکردی خودرو در منوها مختلف نگاه کرد.

audi-a5-07

audi-a5-05

نظرات آزمایش‌کننده‌ها

سیستم اطلاعات سرگرمی: اینترفیس گوشی هوشمند آئودی با اضافه شدن اپل کارپلی به‌صورت استاندارد در خودرو وجود دارد. سیستم با صفحه‌نمایش مرکزی و کاکپیت مجازی سفارشی هماهنگی بالایی دارد.
گیربکس: گیربکس در حالت راحت تعویض‌های نرم و آرامی دارد. البته با استفاده از پدال‌ها شاهد پاسخ‌های خوبی هستیم.
کاکپیت مجازی: سیستم MMI به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات مختلفی از جمله ناوبری، رادیو و اطلاعات سفر را ببینید.

مرسدس C کلاس کوپه

نقاط قوت: طراحی زیبا و ظریف، دسترسی آسان‌تر به صندلی‌های عقب، سواری نرم
نقاط ضعف: پیشرانه‌ی پر سروصدا، فرمان بی‌روح، تجهیزات کمتر نسبت به آئودی

mercedes-c-class-coupe-02

C کلاس کوپه یک همه‌کاره‌ی قوی است. این خودرو بر پایه‌ی همان پلتفرم C کلاس چهار درب ساخته شده اما برادر کوپه شخصی‌سازی متمایزتری داشته اما A5 قطعاً احساس مشتق شدن از A4 سدان را دارد.

mercedes-c-class-coupe-03

از پشت فرمان مرسدس به اندازه‌ی آئودی تیز نیست اما شاسی دیفرانسیل عقب آن توازن بیشتری دارد. فقط جای شرمساری است که تنظیمات رانندگی مرسدس چندان به چشم نمی‌آیند. در حالت‌های اسپورت یا اسپورت پلاس، فرمان C کلاس سنگین و بی‌روح است. اگرچه بازخورد زیادی از چرخ‌های آئودی به دست نمی‌آید اما فرمان سبک‌تر آن احساس بیشتری نسبت به مرسدس دارد.

mercedes-c-class-coupe-01

حتی پس از چندین کیلومتر رانندگی واضح است C کلاس کوپه به اندازه‌ی A5 اسپورت یا دقیق نیست. بجای آن مرسدس روی راحتی و سواری نرم تمرکز کرده است.

mercedes-c-class-coupe-10

مهندسان مرسدس مقیاسی کوچک‌تر از راحتی S کلاس را در نظر گرفته‌اند اما C کلاس عالی نیست. با اینکه خودروی حاضر در تست پکیج هندلینگ دینامیک ایرماتیک 895 پوندی (سیستم تعلیق بادی) را دارد اما هنوز هم برخی ضربات به کابین منتقل می‌شوند.

mercedes-c-class-coupe-11

البته این موضوع تنها در شرایط حاد و جاده‌های نامناسب مشاهده می‌شود و مرسدس در اکثر راه‌ها نرم‌تر و آرام‌تر از آئودی است.

mercedes-c-class-coupe-13

mercedes-c-class-coupe-12

mercedes-c-class-coupe-14

به عنوان نتیجه مرسدس سواری ریلکس تری داشته اما پیشرانه‌ی 2.1 لیتری قدرتمندتر آن قدرت و سرعت برجسته‌ای دارد. این پیشرانه قدرت 201 اسب بخاری و گشتاور 500 نیوتون متری دارد که 14 اسب بخار و 100 نیوتون متر بیشتر از آئودی است بنابراین با اینکه مرسدس سنگین‌تر است (1645 کیلوگرم) اما هفت‌دهم ثانیه زودتر از آئودی به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

mercedes-c-class-coupe-04

به لطف نسبت دنده‌های کوتاه‌تر و قدرت زیاد پیشرانه عملکرد خودرو در دنده‌های مختلف گیراست. حداکثر گشتاور خودرو از دور 1600 در دسترس است بنابراین تأخیر زیادی در خودرو مشاهده نمی‌شود.

mercedes-c-class-coupe-08

mercedes-c-class-coupe-09

mercedes-c-class-coupe-07

mercedes-c-class-coupe-06

mercedes-c-class-coupe-05

نظرات آزمایش‌کننده‌ها

میدان دید: دید بیرونی خودرو محدود شده است اما مرسدس میدان دید جلو و عقب برجسته‌ای دارد. در این زمینه آئودی محدودتر است.
سیستم اطلاعات سرگرمی: سیستم مولتی‌مدیای مرسدس به اندازه‌ی MMI آئودی کاربری آسانی ندارد. گرافیک صفحه‌نمایش نیز از لحاظ رزولوشن در رتبه‌ی پایین‌تری از آئودی قرار می‌گیرد.
چرم: چرم واقعی در مرسدس بهای 795 پوندی را طلب می‌کند. آئودی صندلی‌های اسپورت نیمی چرم نیمی آلکانترا دارد.

قضاوت نهایی

audi_a5_10

رتبه‌ی اول: آئودی A5 A5 روی کاغذ راندمان بهتری دارد بنابراین خرید ارزان‌تری است. این خودرو همچنین کاربردی‌تر بوده و تجهیزات و تکنولوژی بیشتر و بهتری دارد. A5 از نظر استایل ظاهری یا سواری نرم‌تر نمی‌تواند با C کلاس برابری کند اما برای کسب رتبه‌ی اول خوبی‌های زیادی دارد.

2017 Mercedes-Benz C-Class Coupe

رتبه‌ی دوم: مرسدس C کلاس کوپه اگرچه C کلاس کوپه استایل چشمگیرتری دارد اما به خاطر حضور آئودی در سایه قرار می‌گیرد. این خودرو همان سطح ارتباطات و تکنولوژی حریف را ندارد و اگرچه کابین خوبی دارد اما A5 از مرسدس برتر است. هرچند سواری خودرو آرام‌تر است.

[دانلود ویدئو]

autoexpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *