بودجهٔ کم به معنای کیفیت پایین نیست، در این مطلب هفت خودروی فوقالعاده با قیمت سهرقمی معرفی شدهاند
خودروسازان هرسال در سراسر جهان میلیونها خودرو با سطح بیسابقهای از عملکرد، تکنولوژیهای پیشرو و پیشرانههای کممصرف را به فروش میرسانند؛ اما اگر بودجهٔ شما بهاندازهٔ خرید یک خودروی صفرکیلومتر نیست نگران نباشید چراکه در این مطلب بهترین خودروهای دستدوم قابل خریداری با قیمتی زیر هزار پوند (چهار میلیون و هفتصد هزار تومان) را معرفی کردهایم. در اینجا هفت خودروی خوب از انواع مختلفی چون هاچبک، MPV و کراساوور معرفی شدهاند که با قیمت سهرقمی قابل خریداری هستند. البته ممکن است در این ماشینها مشکلاتی مانند پوسیدگی بدنه، میزان پیمایش بالا و… وجود داشته باشد ولی با یک بررسی کامل و کمی صبر میتوانید در بازار دستدومها خودروهای سالمی را با قیمت زیر هزار پوند پیدا کنید؛ بنابراین مطلب زیر را مطالعه کنید تا بفهمید چگونه میتوان با پرداخت تنها هزار پوند از یک هاچبک کوچک شهری گرفته تا یک سدان بزرگ لوکس را سوار شوید.
فولکسواگن پاسات
تیپ و مدل | 1.8T SE مدل 2002 |
کارکرد | 160 هزار کیلومتر |
قیمت صفرکیلومتر | 17,590 پوند |
قیمت این نمونه | 785 پوند |
پیشرانه | 1.8 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 150 اسب بخار |
مصرف سوخت | 8.3 لیتر |
مالیات | 270 پوند |
ایمنی یورو انکپ | 4 ستاره |
خودروهای سدان در بازار صفرکیلومترها در حال از دست دادن محبوبیت خود هستند که این امر بر قیمت نمونههای دستدوم آنها نیز اثر گذاشته است. در این بخش فولکسواگن پاسات خودروی بسیار خوبی است که میتوان یک دستگاه از آنرا با کارکردی کمتر از 160 هزار کیلومتر با قیمت زیر هزار پوند خریداری کرد. این نمونه مجهز به پیشرانهٔ 1.8 لیتری توربو با پنج سوپاپ در هر سیلندر است که از تیپ SE بوده و به تجهیزاتی چون پخش سیدی، گرمکن صندلیها و کنترل تهویه مطبوع دیجیتال مجهز است.
فورد اسپرتکا
تیپ و مدل | SE مدل 2004 |
کارکرد | 130 هزار کیلومتر |
قیمت صفرکیلومتر | 11,195 پوند |
قیمت این نمونه | 800 پوند |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 100 اسب بخار |
مصرف سوخت | 7.6 لیتر |
مالیات | 230 پوند |
ایمنی یورو انکپ | 3 ستاره |
فورد استعداد بالایی در ساخت خودروهای کوچک با هندلینگ مطلوب دارد و مدل اسپرتکا هم از این قاعده مستثنی نیست. اسپرتکا بهعنوان نسخهٔ پرچمدارِ خانوادهٔ فورد کا مجهز به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری بنزینی با 100 اسب بخار قدرت است که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعته انتقال پیدا میکند؛ اما ساختار سبکوزن این هاچبک اسپرت اطمینان میدهد که چنین قدرتی برای آن کافی است درحالیکه هندلینگ چابک آن نیز تضمین میدهد که لبخند رضایت را بر لبان راننده بیاورد. ما برای این لیست یک اسپرتکا مدل 2004 با کارکرد 130 هزار دلار را پیدا کردهایم که در این تیپ SE به تودوزی چرمی، تهویه مطبوع و سیستم پخش سیدی مجهز است.
جگوار XJ8
تیپ و مدل | 3.2 مدل 1998 |
کارکرد | 210 هزار کیلومتر |
قیمت صفرکیلومتر | 36,405 پوند |
قیمت این نمونه | 900 پوند |
پیشرانه | 3.2 لیتری V8 |
قدرت | 240 اسب بخار |
مصرف سوخت | 12 لیتر |
مالیات | 235 پوند |
ایمنی یورو انکپ | – |
خودروهای لوکس در نمونههای صفرکیلومتر قیمت بالایی دارند و خرید نمونههای دستدوم آنها نیز به خاطر هزینههای نگهداری بالا، با ریسک زیادی همراه است. اما بااینحال میتوان با پرداخت مبلغی زیر هزار پوند یک جگوار XJ8 را خریداری کرد که پیشرانهٔ 3.2 لیتری V8 آن قدرتی مناسب یک خودروی لوکس را ارائه میکند. البته نمونهای که ما پیدا کردیم مدل پایینی داشته و متعلق به قبل از قرن بیست و یکم است درحالیکه گیربکس با عملکرد کُند و پوسیدگی بدنه نشان از شرایط نگهداری نهچندان مناسب آن دارد اما هنوز هم ارزش بررسی را دارد.
تویوتا سلیکا
تیپ و مدل | 1.8 VV-Ti مدل 2001 |
کارکرد | 150 هزار کیلومتر |
قیمت صفرکیلومتر | 16,980 پوند |
قیمت این نمونه | 950 پوند |
پیشرانه | 1.8 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 140 اسب بخار |
مصرف سوخت | 7.7 لیتر |
مالیات | 230 پوند |
ایمنی یورو انکپ | – |
تویوتا سلیکا یک اسطوره بود اما زمانی که نسل هفتم آن بهعنوان آخرین نسل در سال 1999 معرفی شد، به یک کوپهٔ شیک و زیبا تبدیل شده بود. به نظر میرسد در این ماشین طراحی گوهای شکل به جهت جذب خریداران جوانتر انجام گرفته بود. بااینحال سلیکا در این نسل همچنان طراحی تیز خود را حفظ کرده بود. تویوتا همچنین وزن این کوپهٔ اسپرت را هم کاهش داده بود و نیروی آن نیز توسط یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری بنزینی با دو سطح قدرت 140 یا 190 اسب بخار تأمین میشد؛ اما علاوه بر اینها، تویوتا سلیکا یک خودروی کلاسیک آینده محسوب میشود درحالیکه قابلیت اطمینان آن مانند جلیقهٔ ضدگلوله است!
مینی کوپر
تیپ و مدل | 1.6 مدل 2001 |
کارکرد | 185 هزار کیلومتر |
قیمت صفرکیلومتر | 11,600 پوند |
قیمت این نمونه | 995 پوند |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 115 اسب بخار |
مصرف سوخت | 6.7 لیتر |
مالیات | 185 پوند |
ایمنی یورو انکپ | 4 ستاره |
خودروهای کمی وجود دارند که ترکیبی از قابلیتهای مینی کوپر را ارائه میکنند. این خودرو دارای طراحی رترو مدرن، ابعاد جمعوجور، هندلینگ سرگرمکننده و کابین درجهیک است و زمانی که نسل اول آن در آغاز هزارهٔ سوم به بازار آمد استانداردهای جدیدی را در کلاس سوپرمینیها وضع کرد. این فرمولی است که مینی این روزها هنوز هم آنرا حفظ کرده است. این خودرو که اولین محصول مینی در دوران مالکیت بامو محسوب میشود، در حال رسیدن به سالگرد بیستسالگی خود است و بهزودی وارد قلمرو کلاسیکهای مدرن خواهد شد. هماکنون نمونههای زیادی از مینی کوپر با این مدل وجود دارد اما بهتر است نمونههای با کمترین کارکرد را انتخاب کنید. همچنین هرچند کوپر S مطلوبترین نسخه از نسل اول مینی است اما نسخهٔ استاندارد آن نیز هنوز هم خودروی سرگرمکنندهای است. در این لیست یک مینی کوپر مدل 2001 با کارکردی نسبتاً پایین معادل 11.5 هزار کیلومتر در هرسال را ذکر کردهایم.
واکسهال زافیرا
تیپ و مدل | 1.6 Club مدل 2005 |
کارکرد | 193 هزار کیلومتر |
قیمت صفرکیلومتر | 15,195 پوند |
قیمت این نمونه | 995 پوند |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 105 اسب بخار |
مصرف سوخت | 7.3 لیتر |
مالیات | 210 پوند |
ایمنی یورو انکپ | 5 ستاره |
اگر شما خانوادهٔ پرجمعیتی داشته و نیاز به یک خودروی بزرگ و جادار دارید، این روزها میتوانید یک خودروی هفتنفرهٔ مناسب را با قیمتی کمتر از هزار پوند خریداری کنید. در حال حاضر نسل دوم واکسهال (اوپل) زافیرا پایینترین قیمت را در بین MPVهای دستدوم بازار دارد. با پرداخت مبلغی نزدیک به هزار پوند میتوانید که زافیرا مدل 2005 در تیپ پایهٔ Club با موتور 105 اسب بخاری بنزینی را خریداری کنید که هفت صندلی نسبتاً بزرگ را ارائه میکند. آرایش صندلیهای واکسهال که Flex 7 نام دارد عملکرد خیلی خوبی داشته و به همین دلیل همچنان در نسل کنونی زافیرا هم بدون تغییر باقیمانده است. البته هنگام خرید یک زافیرا دستدوم مطمئن شوید که این مکانیسم کار میکند بهگونهای که هنگام جمع کردن صندلیها باید سطحی کاملاً صاف ایجاد گردد.
نیسان اکستریل
تیپ و مدل | 2.2 dCi مدل 2004 |
کارکرد | 193 هزار کیلومتر |
قیمت صفرکیلومتر | 19,995 پوند |
قیمت این نمونه | 995 پوند |
پیشرانه | 2.2 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 140 اسب بخار |
مصرف سوخت | 7.2 لیتر |
مالیات | 270 پوند |
ایمنی یورو انکپ | 4 ستاره |
هرچند نسل کنونی نیسان اکستریل طبق مُد این روزهای بازار به یک کراساوور برای جادههای مسطح تبدیل شده است اما نسل اول آن یک خودروی آفرود 4×4 واقعی بود. این خودرو با سیستم چهارچرخ محرکی که در اکثر تیپها ارائه میشد، از تواناییهای آفرودی بهرهمند بود که بسیاری از خریداران هرگز نیازی بدان نداشتند درحالیکه ابعاد بزرگتری هم نسبت به قشقایی داشت. هماکنون نسل اول اکستریل را میتوان با قیمتی زیر هزار پوند خریداری کرد درحالیکه به مواردی چون پنجرهها و آینههای برقی، کنترل دیجیتالی تهویه و قفل مرکزی نیز مجهز است. در تیپ اسپرت اما سانروف و سیدی چنجر ششتایی هم به این موارد اضافه میشود. این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 2.2 لیتری دیزل است که هرچند اشتهای نسبتاً زیادی به گازوئیل دارد اما گشتاور بالایی داشته و اکستریل را به یک خودروی یدککش عالی تبدیل میکند.
منبع: AutoExpress