تنها پس از سال از عرضهی مزدا CX-5 گذشت اما از هر 4 خودروی مزدا که فروخته را یکی از این کراس اوورهای شیک تشکیل داده است. این خودرو اولین محصول از خط تولید احیا شدهی مزدا است که دو خطمشی برجستهی جدید کمپانی را نشان میدهد: زبان طراحی کودو و تکنولوژی اسکای اکتیو.
دومین نسلی که در این نوشته حاضر است طراحی استراتژیک خود را از مزدا 3 الهام گرفته و برخی از خوشچهرهترین تناسبات ابعادی را در کلاس خود نشان میدهد. مهمترین کراس اوور مزدا جلوپنجرهی کرومی جدید و شیک، چراغهای جلوی صیقلی و چراغهای عقب نازکتر، کابین جدید و صندلیهای حمایتیتر و رنگ قرمز زیبا را دریافت کرده است.
مزدا همچنین ادعا میکند که میزان صدا و لرزش این خودرو بهطور چشمگیری کاهش یافته و سیستم کنترل G-Vectoring جدید فرمان پذیری خودرو را ارتقا داده است.
ما نسخهی پیشتولیدی این خودرو را که مجهز به پیشرانهی 2.2 لیتری توربودیزل را در مونت فوجی آزمایش کردیم. این خودرو قدرت 173 اسبی و گشتاور 420 نیوتون متری داشته و به گیربکس 6 سرعته ی اتوماتیک متصل است. البته به احتمال زیاد گیربکس 6 سرعته ی دستی نیز در دسترس خریداران بریتانیایی قرار خواهد گرفت.
طبق گفتههای مهندس ارشد این خودرو ماسایا کودوما، تغییرات صورت گرفته در پیشرانه باعث شده تا پاسخ پدال گاز افزایش یابد. این تأثیر حس شدنی است. حتی در اولین پیچ، حرکت تیز خودرو در دورهای پایین فوراً ظاهر شد.
بوست پیشرانه در دورهای حدود 2500 شروع شده و تا 4500 باقی میماند و در این میان باید به مزدا به خاطر تولید پیشرانهای که دوستدار افزایش دور خود است آفرین گفت. گیربکس دوباره برنامه ریزی شده نیز به خروج سریعتر از پیچ و معکوسهای سریعتر کمک میکند.
به منظور بهبود آسایش و رفاه مهندسان با قرار دادن نرمکنندههای صدای طبیعی داخل پیستونها باعث کاهش سروصدا و خشنی ذاتی پیشرانههای دیزلی شده است. نتیجهی این کار کم شدن سروصدا در مقایسه با نسل قبلی CX-5 است البته باید گفت هنوز هم صدا و لرزش پیشرانهی دیزلی وجود دارد. در کل آسایش خودرو بهبود یافته که بخشی از آن به استفاده از مواد جاذب صدای جدید بازمیگردد.
این کراس اوور همیشه بهتر شاسی را در کلاس خود داشته و سیستم فرمان جدید CX-5 نیز به لطف کنترل G-Vectoring مزدا حتی تیزتر از قبل پاسخ میدهد. این سیستم سه پارامتر را در نظر دارد: سرعت خودرو، موقعیت پدال گاز و سرعت چرخش فرمان. تکنولوژی یاد شده گشتاور پیشرانه را در پاسخ به ورودیهای فرمان کاهش داده و مزدا ادعا میکند این سیستم دقت بیشتری را برای فرمان خودرو به ارمغان میآورد.
در اطراف ستونهای A خودرو تقویتهای ساختاری اضافی صورت گرفته و از فولادهای مستحکمتر و با کشش بیشتر در شاسی سود برده شده تا خودروی ما کیفیت سواری بهتر و حتی چابکی بیشتری داشته باشد.
سیستم چهارچرخ محرک CX-5 همیشه کار نمیکند. اکثر اوقات شاهد انتقال نیرو به چرخهای جلو هستیم اما زمانی که لاستیکها کشش خود را از دست دهند این سیستم گشتاور ورودی به چرخهای جلو را کم خواهد کرد تا چسبندگی موردنظر به دست آید. مزدا این سیستم هوشمند را i-Active AWD مینامد. ما سطحی خیس در جاده را یافته و خودرو را به پیچ بردیم و این سیستم با کارایی خود باعث عبور بیزحمت خودرو از شرایط مذکور شد.
داخل خودرو شاهد همان طراحی شیک ظاهری هستیم. طراحی داشبورد سادهتر و ظریفتر از قبل بوده و ردپای طراحیهای لوکس اروپایی را میتوان در آن دید. طراحی افقی داشبورد و کنسول باعث شده کابین پهنتر و جادارتر به نظر آید.
مشخصات مزدا CX-5 2.2L Diesel Turbo AWD
قیمت: 28 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 4 سیلندر 2.2 لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 173 اسب بخار/420 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
حداکثر سرعت: اعلام نشده
مصرف سوخت: اعلام نشده
منبع: autoexpress