بررسی روند ادامه دار افت قیمت خودروهای داخلی در رکود بهاری بازار خودرو

بررسی روند ادامه دار افت قیمت خودروهای داخلی در رکود بهاری بازار خودرو

به لطف شرایط رکودی بازار خودرو و نیاز خودروسازان به حفظ تیراژ خطوط تولید، شاهد ارائه روش های فروش متنوعی هستیم که گاها فروش اقساطی بدون سود را نیز شامل می شود.

با این حساب اختلاف قیمت سنتی بین کارخانه و بازار برای بسیاری خودروها در شرف از بین رفتن است و قشر محترم واسطه نیز با مشکلاتی در کسب و کار خود مواجه شده اند.

دامنه این تغییرات تا آنجاست که در چند روز اخیر شاهد تغییر کاربری برخی از مشهورترین نمایشگاه های خودرو تهران بوده ایمو خبرگزاری ها از بیکار شدن برخی نمایشگاه داران خبر می دهند.

پیش از این در مطلب تحت عنوان “فصل خرید” به شرایط نسبتا مناسب بازار خودرو برای مشتریان مصرف کننده پرداخته بودیم.

حالا اما شرایط به گونه ای رقم خورده که حتی علیرغم افزایش بهای دیه و نرخ بیمه شخص ثالث و اعطای مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، عملا خودروسازان شهامت افزایش قیمت را ندارند چرا که عملا مشتری چندانی را در صف محصولات خود نمی بینند.

در واقع حتی با وجود افزایش هزینه های سالانه تولید، حالا شاهد سیر نزولی قیمت خودرو در آخرین روزهای اردیبهشت نسبت به آخرین روزهای اسفندگذشته هستیم.

بررسی روند ادامه دار افت قیمت خودروهای داخلی در رکود بهاری بازار خودرو

به نوعی که قیمت اکثر خودروهای تولید داخل بین چند صدهزار تومان تا چند میلیون تومان کاهش داشته است. البته این ارقام تنها به نمونه های صفر کیلومتر مربوط می شود و طبیعتا در بازار فروش خودروهای دست دوم، شاهد افت قیمتی به مراتب بیشتر هستیم.

چنین شرایطی باعث خارج شدن خودرو از کالایی سرمایه ای به کالایی مصرفی شده و از انگیزه بسیاری افراد برای ثبت نام خودروها با انگیزه کسب سود می کاهد و به کاهش تیراژ و افزایش رکود دامن می زند.

با توجه به افت کیفیت قابل توجه خودروهای داخلی در چند سال اخیر، مدل های جدید چینی حداقل در ظاهر، گزینه های جذاب تری برای خرید محسوب می شوند، اما ارائه شرایط مطلوب و متنوع فروش اقساطی و بدون سود و نگرانی مصرف کنندگان از شرایط خدمات دهی به این خودروها در بلند مدت، به طور معمول باعث افت قیمت زیاد خودروهای چینی در بازار دست دوم می شود و از همین رو نیز اغلب افراد تمایل چندانی برای سرمایه گذاری روی این خودروها ندارند.

با توجه به سابقه تشکیل کمپین نخریدن خودرو صفر در سال گذشته، خودروسازان بهتر است حداقل نسبت به افزایش کیفیت محصولاتپر تیراژ خود اقدام کنند، بلکه بتوانند از این طریق از تکرار وقایع سال گذشته پیشگیری کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *