بدترین خودروهای اسپرت: رنو فوئگو

بدترین خودروهای اسپرت: رنو فوئگو

رنو فوئگو به‌عنوان یک پورشه 928 ارزان‌قیمت که برای عموم مردم قابل خریداری باشد به بازار آمد. فوئگو خوب یا بد، جلوتر از زمان خود بود.

renault_fuego_gts_1

چه خودرویی است؟

رنو فوئگو جایگزینی برای مدل‌های موفق 15 و 17 کوپه متعلق به دههٔ 70 میلادی و سلف مدل لاگونا کوپهٔ امروزی بود. به عبارت ساده، این خودرو یک کوپهٔ اسپرت دودر با ظرفیت حمل چهار نفر بود.

renault_fuego_gts_5

کی و کجا ساخته شد؟

تولید این خودرو در سال 1979 در Maubeuge فرانسه آغاز شد و یک سال بعد دو کارخانهٔ دیگر نیز تولید آن‌را آغاز کردند که یکی در فرانسه و دیگری در اسپانیا قرار داشت. تولید فوئگو در اروپا در سال 1986 متوقف شد اما رنو آرژانتین تولید آن‌را تا سال 1995 ادامه داد.

renault_fuego_turbo_1983

مشخصات فنی

فوئگو بر اساس سدان رنو 18 ساخته شده بود و از پلت‌فرم آن استفاده می‌کرد که شامل ترکیب موتور جلو، دیفرانسیل جلو می‌شد. همچنین این دو خودرو از موتورهای یکسانی استفاده می‌کردند اما سیستم تعلیق جلوی فوئگو متفاوت بود و این قسمت را از مدل بزرگ‌تر رنو 20 قرض گرفته بود که شامل یک سیستم مک‌فرسون مستقل با کمک‌فنرهای پیچشی و آنتی رول می‌شد.

renault_fuego_gtx_6

renault_fuego_gtx_5

بسته به بازار، درمجموع شش پیشرانهٔ مختلف برای فوئگو در دسترس بود. موتور پایه در اروپا یک واحد 1.4 لیتری بنزینی بود و بعدازآن نمونه‌های بنزینی توربو و دیزل قرار داشتند. گیربکس‌ها هم شامل یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی و یک واحد اتوماتیک می‌شدند.

autowp-ru_renault_fuego_turbo_3

چرا بد است؟

قطعاً رنو فوئگو بدترین خودروی اسپرت تاریخ نیست اما خودروی چندان خوبی هم نیست که این مشکل عمدتاً به ترکیب دیفرانسیل جلوی آن بازمی‌گردد چراکه در دههٔ 80 میلادی بسیاری از خودروسازان همچون ب‌ام‌و، اوپل، فورد و… به ساخت کوپه‌های کامپکت داغ دیفرانسیل عقب روی آوردند اما رنو تصمیم گرفت در فوئگو از طرح دیفرانسیل جلو استفاده کند و این بزرگ‌ترین اشتباهش بود.

renault_fuego_us-spec_1

همچنین رنو فوئگو در ایالات‌متحده هم توسط شریک تجاری آن دوران رنو، یعنی شرکت AMC عرضه شد و حتی تبلیغات فراوانی هم برای آن توسط رانندهٔ فرمول یک مشهور، آلن پروست صورت گرفت اما در واقعیت، این کوپهٔ فرانسوی به‌شدت کند بود به‌گونه‌ای که حتی نسخهٔ توربوی آن در بیش از 10 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن‌هم تنها 177 کیلومتر در ساعت بود که سرعت قابل‌توجهی نیست؛ اما این تنها عیب فوئگو نبود. این خودرو در پیچ‌های جاده هم عملکرد خوبی نداشت و حتی ترمزهای عقب آن کاسه‌ای بود که این امر برای یک خودروی اسپرت در دههٔ 80 اصلاً مناسب نبود.

renault_fuego_turbo_1

بااین‌حال رنو با عرضهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ فوئگو در سال 1984 و تجهیز آن به یک پیشرانهٔ 2.2 لیتری جدید با 110 اسب بخار قدرت، سعی در بهبود وضعیت داشت. اما با عرضهٔ مدل جدید، نسخه‌های توربو تا حدودی کنار گذاشته شدند که این امر موجب سردرگمی بسیار از خریداران شد زیرا دلیلی نمی‌دیدند که چند هزار دلار بیشتر برای خرید مدلی با قدرتی کمی بیشتر پرداخت کنند.

renault_fuego_turbo_2

با وجود نوآوری‌هایی که در این خودرو بکار رفته بود مانند سیستم ورود بدون کلید و یا کنترلرهای نصب شده روی غربیلک فرمان، فوئگو مدت کوتاهی پس از عرضه به بازار، به‌عنوان خودرویی نامطلوب شهرت یافت که این عمدتاً به دلیل مسائل مربوط به عدم قابلیت اطمینان آن بود. به‌عنوان‌مثال یکی از مشکلات فوئگو قطعات یدکی کم آن بود که به‌آسانی در دسترس قرار نداشتند؛ بنابراین فوئگو به‌زودی در بازار دست‌دوم دچار مشکل شد.

renault_fuego_turbo-d_1982

اما همه با این نظر موافق نیستند

رنو اغلب به ساخت خودروهای خانوادگی و اقتصادی می‌پرداخت. به‌عنوان‌مثال این شرکت در سال 1965 با معرفی مدل 16، کلاس هاچ‌بک‌های خانوادگی را اختراع کرد و یا رنو 5 اولین سوپرمینی دنیا بود. همچنین رنو مدت‌ها پیش از دیگر خودروسازان، از ترکیب دیفرانسیل جلو در کل طیف محصولاتش استفاده می‌کرد. بله در زمانی که فوئگو معرفی شد رقبای اصلی آن خودروهایی دیفرانسیل عقب بودند اما در سال‌های پایانی عمر فوئگو همهٔ آن‌ها با نمونه‌های دیفرانسیل جلو جایگزین شده بودند؛ بنابراین رنو جهت و سمت حرکت بازار را زودتر از دیگران فهمیده بود. به همین دلیل فوئگو ویژگی‌هایی جلوتر از زمان خود داشت که این بسیار اهمیت دارد.

renault_fuego_gtx_2

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *