بدترین خودروهای اسپرت: آئودی TT نسل اول

بدترین خودروهای اسپرت: آئودی TT نسل اول

آئودی TT مطمئناً یک خودروی بسیار جذاب از گروه فولکس‌واگن در اواخر دههٔ 90 میلادی بود اما در جاده افتضاح بود.

autowp-ru_audi_tt_3-2_quattro_coupe_20

چه خودرویی است؟

آئودی TT یک خودروی اسپرت دودر کوچک بود که در دو نسخهٔ کوپهٔ 2+2 و رودستر دونفره عرضه شد.

autowp-ru_audi_tt_roadster_65

autowp-ru_audi_tt_roadster_61

کی و کجا ساخته شد؟

اولین نسل این خودرو در سال 1998 عرضه شده و تولید آن تا سال 2006 ادامه داشت. بدنهٔ رنگ‌آمیزی شدهٔ TT در کارخانهٔ آئودی در اینگولشتات تولید شده و سپس در کارخانهٔ گروه فولکس‌واگن در مجارستان مونتاژ می‌شد.

audi-tt-1999-01

audi-tt-1999-02

مشخصات فنی

آئودی TT بر اساس یکی از پلت‌فرم‌های گروه فولکس‌واگن ساخته شد. این خودرو در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه شده و طرح قرارگیری پیشرانهٔ آن به‌صورت عرضی بود. برای نسل اول این کوپهٔ کوچک آلمانی یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با چهار سطح قدرت مختلف به همراه یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 تنفس طبیعی ارائه شد. در سال 2003 یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه برای نسخهٔ رودستر TT بجای نمونه‌های دستی پنج و شش سرعتهٔ قبلی ارائه شد. سیستم تعلیق جلوی TT هم به‌صورت استاندارد کاملاً مستقل بود.

autowp-ru_audi_tt_3-2_quattro_roadster_za-spec_2003

چرا بد است؟

بله حداقل در ابتدا، مدت کوتاهی پس از معرفی آئودی TT در اواخر سال 1998، این خودرو توجهات زیادی را از سوی مطبوعات به خود جلب کرد؛ اما سپس یک سری تصادفات در سرعت‌های بالا که منجر به مرگ‌ومیر شده بود از این خودرو گزارش شد. بسیاری از این تصادفات در هنگام تغییر لاین در سرعت‌هایی بیش از 180 کیلومتر در ساعت رخ داده بودند.

audi-tt-2003-02

به همین دلیل آئودی مجبور شد هر دو نسخهٔ کوپه و رودستر را در اواخر سال 1999/اوایل 2000 فراخوان کند که موجب بهبود قابل‌توجه ثبات خودرو در سرعت‌های بالا و قابل پیش‌بینی شدن آن گردید. سپس در نمونه‌های تولیدی بعدی نیز یک سری از اصلاحات و بهبودها مانند اضافه شدن سیستم ESP به‌صورت استاندارد، تعلیق تجدیدنظرشده و یک اسپویلر عقب جدید انجام گردید.

autowp-ru_audi_tt_roadster_13

audi_tt_roadster_uk-spec_1999

اما این همهٔ مشکلات آئودی TT نسل اول نبود چراکه مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت هم در این خودرو وجود داشت. به‌عنوان‌مثال در سال 2007 دعوایی در رابطه با تسمه تایم موتورهای 1.8 لیتری توربوی TT علیه آئودی در دادگاه اقامه شد. شکایت‌کنندگان ادعا کردند که تسمه تایم پیش از موعد سرویس‌های دوره‌ای آئودی پاره می‌شود و آئودی هم توافق کرد که تسمه تایم تمامی خودروها را به‌صورت رایگان تعویض کند.

autowp-ru_audi_tt_roadster_us-spec_2003

همچنین در سال 2008 بازهم اوضاع از کنترل آئودی خارج شد چراکه مانند هر محصول گروه فولکس‌واگن در آن زمان، TT هم از برخی مشکلات الکترونیکی مانند صفحه آمپر معیوب و پنجره‌های برقی رنج می‌برد. این امر نیز موجب طرح پرونده‌ای علیه آئودی در سال 2008 گردید؛ بنابراین این بار هم در ماه می همان سال آئودی تمامی داشبورد معیوب TTها را تعمیر کرده و مشکلات آن‌ها را برطرف کرد.

autowp-ru_audi_tt_coupe_56

اما همه با این نظر موافق نیستند

شکی نیست که نسل اول آئودی TT طراحی بسیار خوبی دارد. این خودرو بر اساس یک کانسپت متعلق به سال 1994 طراحی شده بود و یکی از جالب‌ترین خودروهای بازار آن زمان محسوب می‌شد. بله هرچند در اولین سال‌های تولید از هندلینگ بد و برخی مشکلات برقی رنج می‌برد اما پس از فراخوان سال 1999/2000 و فیس‌لیفت سال 2003، همه‌چیز بسیار بهتر شد. در کل نسل اول TT راه را برای عرضهٔ نسل‌های بعدی این کوپهٔ دوست‌داشتنی آلمانی هموار کرد. خودرویی که هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار داشته و تولیدش همچنان ادامه دارد. TT هم‌اکنون به یکی از محصولات مطرح و برجستهٔ آئودی تبدیل شده و تمامی مشکلات گذشتهٔ خود را برطرف کرده است.

audi-tt-2003-03

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *