روزی که جنسيس کوپه با محدوده قيمتی 60ﺗﺎ 70ميليون پس از هيوندای کوپه وارد کشور شد توانست بدليل طراحی بروز و پویا، پيشرانه قلدر و البتـه قيمـت رقابتـی بسيار خوب بسياری از خودروهای اسپورت المانی را دچار مشکل کند، حتی تا مدتها جنسيس کوپه حربه ای شده بود برای تحقير فنی مرسـدس بــنز SL500ﺑـﺎ ﺑﺮﭼﺴـﺐ قيمتی 400ميليون و بی ام و های 330البته تنها در بخش شتاب گيری!
ولی با پيدا شدن سـرو کلـه باکسـتر بعنوان یـک روباز تمامـا اسـپورت داسـتان تغيير کــرد.ﻣـﺎ هـم تصــميم گــرفتيم هــر دوی ایــن خودروهــای اســپورت 6ســيلندر را بــه ميــدان مبــازره بکشــيم.البتــه رنــج قيمــتی باکســتر – در زمــان تســت – حــدود 120ميليــون تومــان ودو برابر جنسيس بود، به علاوه اینکه موتور جنسيس 3.8ولی پورشه روی همين موتور 6سيلندر از مکانيزم تخت (و نـه خورجيــنی)ﺑـﺎ ﮔﻨﺠــﺎﯾﺶ 2893ﺳـﯽ ﺳـﯽ ﯾﻌﻨﯽ حدود 900ﺳﯽ سی کمتر از جنسيس کوپه سود برده بود.
اما این دو خودرو اسپورت بدليل 3فاکتور مشترک به ميدان رزم فرا خوانده شدند که شامل شتاب اوليـه 5.4و 5.6، پيشرانه 6سيلندر و البته تعریف 5.4ﺗﺎ 5.6کيلوگرم از وزن برای یک اسب بخار.البته برای این تست باید قاعـدتا پورشـه باکسـتر Sبـا موتـور 3.5ليـتری310اسبی استفاده می شد اما بدليل موجود نبودن در زمان تست و اینکه در آن محدود زمانی تمامی باکسترهای وارداتی از نوع 3ليتری بودند به انچه داشـته قناعـت کـرده و لباس رزم برتن و راهی ميدان نبردشدیم!
تست اوليه قاعدتا روی خط استارت و در مسير مستقيمی 1کيلومتری بود که قاعدتا به بيش از 400متر آن نياز نداشتيم.با کستر با موتــور 3ليـتری تخـت با مرکـز ثقل بسـيار پایين تـری از زميـن ناگهان کنده شد و علی رغم پيشرانه 255اسبی دماغه اش به ميزان 2متر از جنسيس 306اسبی جلـو افتــاد.ایـن مسـئله البتـه با توجــه بـا وزن 1380کيلوگرمـی باکستر و تعریف 1اسب بخار به 5.4کيلوگـرم وزن در مقابــل جنسـيس 1610کيلوگرمـی کــه بــا موتـور قلـدرتر جــور مابه التفــاوت300کيلوگرمـی اضــافه وزنـش بـه نسـبت باکستر را کشيده بود شاید دور از انتظارنبود.البته نسبت تعریف وزنی به قدرت موتور جنسيس تنها 2دهم کمتر بود که مهندسين هيوندای به عدد 5.2کيلوگرم برای هر اسب بخار رسـيده بودند.
دیری نپایيـد و دور از انتطارهم نبود که جنسيس در کمتر از نيم ثانيه این فاصله را جبران نمود و دقيقا در350متر اوليه هر دو خودرو دماغه به دماغه با هم حرکت کردنــد و هــردو روی 6.5ثانيه به سرعت 100کيلومتر رسيدند و این اتفاق دقيقا درحالی رخ داد که روی کاتالوگ شتاب اوليه جنسيس کوپه 5.4ثانيـه و باکسـتر تنهـا 2دهـم ثانيــه بيشـتر ﯾﻌﻨﯽ 5.6بود.پس در شتاب اوليه پورشه با توجه به ایرودیناميک قوی تر، وزن و مرکز ثقل پایين تر و البته جعبه دنده PDKکه فوق العاده سـریع و بــی خطـا تعویض مـی شد جور اسب بخار کمتر را کشيده بود.
اما داستان پس از گذر از300متر کاملا تغيير کرد و موتور خوش گشتاور جنسيس کوپه با خروجی 357نيوتن متر درحال بـه رخ کشـيدن توان خود به موتور 290نيوتن متری باکستربود!البتـه پورشــه هـم بــرای رسـيدن بـه گشــتاور و اسـب بخار مـاکزیممش درحـالی دور موتورهــای بـاﻻتری روی 6400و 6000دور تعریف کرده بود که برای جنسيس 6300دور برای اسب بخار و4700دور برای ماکزیمم گشتاور تعریف شده بود ولی برای کـل کل جـدی دو رقيـب کــه رقيـب المانـی موتور ضعيف تری داشت تنها این فاکتورها کافی نبود و درگذر از300متر بــود کــه ناگهـان جنسـيس از باکستر فاصــله گرفـت و با رســيدن بـه 450و 500مــتراین فاصــله را بيشتر و جلو افتادن کوپه کره ای از رقيب المانی مشهودتر شد.ﺗﺎ اینجا در شتاب گيری اوليه هردو خودر نمره مساوی دریافت کردند، اما درشتاب گيریثانویه جنسيس بـا یک نمره مثبت جلو افتاده بود که جعبه دنده محشر باکستر بازی را به تساوی کشاند.
نتيجه بخش اول:جنسيس 1–ﺑﺎﮐﺴﺘﺮ1
بخش دوم پس ازشتاب گيری تست فرمان پذیری و هندلينگ خودروها بــود، بـه هميـن دليـل سـرعت خودروهـا به حـدود 120کيلومتر کـاهش و تعــویض ناگهـانی خطــوط آغاز شد. با افزایش سرعت تا 140کيلومتر هردو خودرو تو دست و با تسلط کامل اقدام به تغيير لاینمی کردند اما پس از 140کيلومتر جنسيس دیگر خودروی با هندلينگـی نبود و درعقب خودرو حالت های ناپایــداری دیـده مـی شد و ایــن اتفـاق درحـالی رخ می داد کــه همچنــان باکسـتر بـه زميـن چسـبيده بود.حـتی فرمـان باکسـتر دقيـقتر و هوشيارتر بود و ضربات انتقالی حاصل از حرکت در آن اصلا نمادی نداشت.در صورتیکه فرمان جنسيس با توجه بـه تایرهــا و رینگ های بزرگـتر هم سـفت تـر و هـم اینکـه ﺑﺮﺧﯽ ضربات ریز و درشت را به دستان راننده انتقال می داد.
نتيجه بخش دوم:ﺑﺎﮐﺴﺘﺮ 2–جنسيس 1
در بخش سوم نوبت به چسبندگی خودرو روی زمين و البته راحتی سواری رسيد که با وارد شدن به پيچی با زاویه 60درجه پورشه باکستر هر آنچه در توان داشت نشان داد و ﺑﺎ ﻣﺎﮐﺰﯾﻤﻢ 0.95جی فشار جانبی رکورد خوبی به جای گذاشت و درحالی به هيچ وجه از زمين جدا نمی شد که جنسيس روی 0.90جی کنـترل عقــب خـودرو از دست رفت و بسرعت دچار آشفتگی شد و حتی رینگ های بزرگتر هيچ کمکی بــه ایـن کوپــه نوپــای کــره ای نکـرد.
از طرفــی بدليل ارتفـاع بسـيار پــایين تـر باکســتر تا زميـن، هندلينگ و چسبندگی این خودرو در کنار سيستم مدیریت تعليق و پایداری پورشه که بی نظير عمل می کنـد مثـل الماسـی مـی درخشـيد و حـتی علـی رغـم اسـپورت تر بودن سيستم تعليق باکستر اما کوبش های آن بيش از جنسيس نبوده و سواری به مراتب دلنشين تر و راحت تری از جنسيس داشت.
نتيجه بخش سوم:ﺑﺎﮐﺴﺘﺮ 3–جنسيس1
دربخش چهارم به فاکتور ترمزگيری رسيدیم که با کاهش ناگهانی سرعت از 110به صفر باکستر با ترمزهای قدرتمند خود که مجز به دیسکهای318ميلی مـتری بــود بدون هيچگونه کشيدگی فرمان به جناحين پس از 35ﻣﺘﺮ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪ که همين رکورد برای جنسيس که ترمزهای قوی هم نداشت روی 38متر اتفاق افتاد.
نتيجه بخش چهارم:ﺑﺎﮐﺴﺘﺮ 4–جنسيس1
دربخش پنجم تست، به دو فاکتور پرداختيم که نخست جذابيت صدای پيشرانه و اگزوز یک خـودروی اسـپورت و دوم فضــای داخلـی کـابين بود که صـدای موتـور و منيـع اگزوز باکستر بی بدیل و مثل غرش مردانه بود و به مراتب جذاب تر از جنسيس بود و یک نمره مثبت به باکستر می افزود ولی در عوض فضای داخلی جنســيس بيشتر بود و مثل باکستر احساس خفگی به راننده دست نمی داد و یک امتياز گرفته شد باکستر را جبران می کرد.
نتيجه ﺑﺨﺶ ﭘﻨﺠﻢ:ﺑﺎﮐﺴﺘﺮ 5–جنسيس 2
دراین قسمت نوبت به بررسی کيفيت ساخت اتاق و استفاده از مواد روز دنيا رسيد که بدون شک پورشه باکستر بدليل کابينی شيک و با کيفيت استثنایی جای هيـچ حرف زدنی برای جنسيس که اگرچه کابين مدرنی داشت اما بدليل استفاده از کيفيت ساخت پایين و پرکردن کابين با انواعپلاستيک نگذاشت.حـتی ارگونومـی پورشــه درکنار صندلي های اسپورت بی نظير آن دراینکلاس با کمتر خودرویی قابل مقایسه بود.
نتيجه بخش ﺷﺸﻢ:ﺑﺎﮐﺴﺘﺮ6–جنسيس 2
درکل پس از در نظرگرفتن مصرف سوخت هر دو خوردو در 100کيلومتر شهری که برای باکستر 13.6و برای جنسیس13.8 لیتربوده و همچنين هزینه نگهـداری هردو خـودرو کـه البته با توجه با گارانتی های هر دو تا مدتی برای برخی موارد رایگان است اما کلا هزینه نگهداری یک خودروی المانی با تکنولوژی پيچيـده و بـدليل اســتفاده از مــواد بــا کيفيت بسيار باﻻتر بيشتر بوده ولی درعین حال کلاس و پرسيتيژ و کيفيت و راحتی سواری در کلاس پورشه با هيوندای هيچگاه قابل مقایسـه نبـوده و نخواهـد بـود و دقيقا شما درمقابل پرداخت مبلغی دو برابر قيمت جنسيس سوار بر خودروی دو نفره ای خواهيد شد که دقيقا مصداق این است کههر مقـدار پول بدهيـد همـان انــدازه امکانـات و سواری دریافت خواهید کرد.
با تمامی احترام به توانمندی های جنسيس کوپه که در این رنج قيمتی بواقع نه تنها در ایران بلکه در دنيا خودروی کم رقيبـی درحال حاضرست اما برنده این طوفان زرد با برتری مثبت4 امتیازپورشه باکستر است که بدليل عرضه پکيجی ویژه و استثنایی مرکب از توانایي های چشم گير خود دقيقـا بایـد به یاد داشت که هيچگاه نمی توان کيفيت و طعم یک چلوکباب را با همبرگرساده مقایسه کرد!
………………………………………………………………………………………….
# متن فوق چکیدهای است از مقاله «طوفان زردها» ؛ به نویسندگی «مسیح فرزانه» و فوتوگرافی «علیرضا بهپور» ؛ چاپ شده در سیصد و پنجاه و سومین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را میتوانیداز اینجامشاهده نمایید.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.