رکود حال حاضر در بازار خودرو و مشکلات تولید و کاهش 33 درصدی میزان تولید نسبت به سال گذشته و نوسانات ارزی، شرایطی غیر قابل پیش بینی را بر بازار خودروی کشور حاکم کرده است. افزایش شدید و سونامی گونه قیمتها به بهانه افزایش قیمت دلار اکنون با ثبات قیمت در زمانه کاهش ارزش دلار همراه شده و دست اندرکاران تولید خودرو یا واردکنندگان بجای کاهش قیمتها به تبعیت از نرخ ارز، از ثبات قیمت حرف می زنند. البته اگر مشتریان و خریداران اولویت و اهمیتی داشتند، حرف از ثبات باید در موقع افزایش نرخ ارز زده می شد.
با این حال مقاومت بازار در برابر کاهش قیمتها همچنان ادامه دارد. اما مشکلات تولید که بیشتر ناشی از تحریم و سوء مدیریت می باشد، ممکن است در فصل تتابستان که اوج تقاضای خودرویی کشور است، ایجاد التهابی دوباره بنماید. از آنجا که هم اکنون اخباری ناخوشایند از وضعیت تولید خودروسازان داخلی به گوش میرسد و آمارهای ابتدایی امسال نیز براین موضوع صحه میگذارند، برخی کارشناسان معتقدند با خروج بازار از دوران رکود و کم تقاضایی، سر و کله گرانی کم کم پیدا خواهد شد و آرامش فعلی را با افزایش قیمت جايگزين خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان، درست است که هماکنون آرامش بر بازار حکمفرماست و قیمتها نیز روندی نزولی دارند، اما با نزدیک شدن تابستان و افزایش تقاضا، «مشکلات تولید» آنجا خود را نشان خواهد داد و رشد قیمتها دور از ذهن نخواهد بود. چرخی در بازار بزنیم و ببینیم اوضاع و احوال قیمت انواع خودرو به چه شکل است. 206 نوسان بین گرانی و ارزانی ابتدا از بازار خودروهای داخلی شروع کنیم، بازاری که هنوز هم آرام به نظر میرسد، اما ظاهرا چندان امیدی به تداوماین آرامش نمیرود و احتمال تلاطم آن در هفتههای آتی دور از ذهن نیست. به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، این هفته اگرچه بیشتر خودروهای داخلی ثبات قیمت داشتند و حتی در یکی دو مورد نیز ارزان شدند، اما بوی گرانی از برخی آنها به مشام میرسد واین موضوع ظاهرا از عوارض افت تولید است. دراین بین، هرچند پژو 206 تیپ 2 با کاهش قیمتی حدودا 300 هزار تومانی مواجه شد و هم اکنون 16 میلیون و 450 هزار تومان خرید و فروش میشود، اما پژو 206 تیپ 5 رکورد زد و قیمت آن به 21 میلیون و 200 هزار تومان رسید. گفته میشود این خودرو دیگر به تولید نمیرسد. که اگر این گونه باشد، باید دلیل افزایش قیمت آن را کمبود عرضهاش دانست. همچنین پژو 206 تیپ 6 نیز که رشد قیمتی شدید را در بازار شب عید تجربه کرد، این هفته نیز کمیگران شد و هم اکنون 24 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش میشود. در همین حال 206 صندوقدار V9 نیز که اتومات است، هماکنون به قله 25 میلیون تومان رسیده و باید دید اواخر خرداد ماه و همزمان با رونق دوباره بازار، چه قیمتی گریبان این محصول را خواهد گرفت. اوضاع قیمت البته در مورد سایر مدلهای صندوقدار 206 نیز حاکی از گرانی است، به نحوی که هم اکنون مدل V8 قیمتی برابر با 19 میلیون و 700 هزار تومان دارد و V2 هم 19 میلیون و 300 هزار تومان به فروش میرسد. V20 نیز که سادهترین مدل 206 صندوقدار به شمار میرود، در حال حاضر قیمت 17 میلیون تومان را در بازار تجربه میکند. 206 هم اکنون پرتیراژترین محصول ایرانخودرو به شمار میرود و به نظر میرسد با آغاز عرضه بنزین 1000 تومانی، تقاضای خرید این محصول بالا برود زیرا گفته میشود مصرف سوخت مناسب تری در مقایسه با بیشتر خودروهای داخلی دارد. اما پژو 207i نیز که به نوعی جزو خانواده پژو 206 به حساب میآید، هم اکنون قیمتی برابر با 21 میلیون تومان در مدل دندهای خود دارد. همچنین مدل اتومات این خودرو نیز در حال حاضر 27 میلیون و 200 هزار تومان به فروش میرسد. 207 نیز جزو خودروهایی است که افزایش قیمتی شدید را در بازار شب عید امسال داشت و هنوز هم کوتاه نیامده است. اما ببینیم اوضاع قیمتی تندر L90 به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، هم اکنون تندر L90 مدل E2 قیمتی برابر با 17 میلیون و 600 هزار تومان دارد و تندر E1 نیز از قیمتی معادل 15 میلیون و 500 هزار تومان برخوردار است. فعالان بازار عنوان میکنند که هم اکنون تندر L90 دوگانه سوز نیز 19 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش میشود. ظاهرا هنوز هم اختلاف قیمت 300 هزار تومانی میان تندرایران خودرو و پارس خودرو پابرجا است، به نحوی که تندر E2 و حتی E1 را باید با قیمتی دوگانه در بازار یافت. این اختلاف قیمت البته بیشتر کذایی و روانی به نظر میرسد و چون هر دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو تحت نظر رنو فرانسه تندر را تولید میکنند، نباید در مجموع اختلاف کیفی خاصی بیناین دو باشد. تندر L90 در بازار شب عید سال گذشته قیمت نزدیک به 20 میلیون تومان را نیز تجربه کرد. از تندر بگذریم و سری هم به سمند و پارس و 405 بزنیم. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سمند پایه گاز سوز مجهز به موتور EF7 قیمتی برابر با 19 میلیون و 150 هزار تومان دارد که در نوع خود رکوردی برایاین محصول به حساب میآید. به نظر میرسد با توجه به 1000 تومانی شدن قریب الوقوع بنزین، بخت دوگانه سوزها دوباره بلند شده و باید منتظر افزایش تقاضا برای این نوع خودروها در آینده نزدیک باشیم. اما در بین دیگر مدلهای سمند، هم اکنون مدل LX دوگانه سوز قیمتی برابر با 16 میلیون و 200 هزار تومان دارد و سمند SE نیز 14 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش میشود. سورن هم در مدل ELX از قیمتی معادل 20 میلیون و 200 هزار تومان برخوردار است. همچنین پارس اتومات نیز 24 میلیون و 200 هزار تومان به فروش میرسد و پژو 405 مدل SLX هم 15 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش میشود. از بازار سوزوکی گراند ویتارا هم این گونه خبر میرسد که مدل اتومات و کلاس 5 آن قیمتی برابر با 58 میلیون تومان دارد و نوع دندهای آن نیز 50 میلیون تومان به فروش میرود. ویتارا دو مدل کلاس 8 دندهای و اتومات نیز دارد که اولی 58 میلیون تومان خرید و فروش میشود و دومیقیمتی برابر با 62.5 میلیون تومان را داراست. به گفته فعالان بازار، هم اکنون ماکسیما نیز 59 میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرود و مگان هم در مدل اتومات خود 40 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش میشود.
رکورد تیبا
آن طور که فعالان بازار میگویند، هم اکنون تیبای سایپا قیمتی برابر با 13 میلیون و 700 هزار تومان دارد که این قیمت در نوع خود عجیب به حساب میآید و در واقع آن را باید رکوردی برای تیبا دانست.
قیمت تیبا معمولا از 12 میلیون تومان بالاتر نمیرفت، اما حال مشخص نیست چه اتفاقی افتاده که این خودرو هم اکنون 13 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد. در بین دیگر محصولات سایپا، پراید همچنان در مدل 111 خود 10 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد و ظاهرا قرار نیست قیمت آن دیگر به زیر 10 میلیون تومان برگردد.
به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، در بین محصولات پارس خودرو نیز هم اکنون ماکسیما 59 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش میشود. مگان هم در مدل 1600 سیسی خود قیمتی برابر با 36 میلیون و 200 هزار تومان دارد و مدل 2000 سی سی آن نیز 40 میلیون و 300 هزار تومان به فروش میرسد.
همچنین نیسان قشقایی نیز با همان قیمت 68 میلیون تومان خود به فروش میرود و تینا هم که دو مدل دارد، در مدل فول 81 میلیون تومان خرید و فروش میشود و در مدل معمولی 74 میلیون تومان.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد