پس از برجام زمزمه های همکاری بسیاری از خودروسازان جهانی با ایران خودرو و سایپا به گوش می رسید اما گروه خودروسازی کرمان به عنوان سومین قطب صنعت خودرو کشورمان از مذاکرات به دور مانده بود و حتی رسانه ها نیز حدس و گمان چندانی در مورد شرکای احتمالی این شرکت نمی زدند، پس از مذاکرات اولیه با فولکس واگن که ظاهرا بی نتیجه مانده است، امروز خبر رسید که قراداد همکاری کرمان خودرو و هیوندای از سر گرفته خواهد شد.
سابقه این همکاری به اواسط دهه 80 باز می گردد، زمانی که مدل های ورنا و آوانته در کرمان مونتاژ می شدند. خودروهایی که پس از گذشت ده سال به عنوان محصولاتی شاخص با استهلاک پایین محبوبیت خود را نزد مشتریان حفظ کرده اند و اکثر خریدارن حاضر به تعویض آن ها با خودروهای جدیدتر عموما چینی نیستند.
اما قراداد جدید گروه کرمان و هیوندای حداقل در فاز نخست مربوط به ادامه مونتاژ نسل های جدید ورنا (اکسنت) و آوانته (النترا) نمی شود و احتمالا به سبب تضعیف ارزش پول ظرف سال های اخیر، مدیران دو شرکت تصمیم به عرضه محصولات ارزان قیمت تر و کوچکتری در فاز نخست همکاری خود گرفته اند.
هیوندای i10 که به عنوان دوقلو کیا پیکانتو شناخته می شود، کوچکترین محصول جهانی گروه هیوندای به حساب می آید که در واقع یک مینی کار با ابعادی قابل مقایسه با دوو ماتیز، میتسوبیی میراژ و ام وی ام 110 است.
از طرف دیگر ظرف سال های گذشته کیا پیکانتو به عنوان یک خودرو وارداتی با قیمتی در حدود 73 میلیون تومان در بازار کشورمان عرضه شده که البته با توجه به ابعاد کوچک و قیمت زیادش، موفقیت چندانی را در فروش تجربه نکرده است.
اما فارغ از ابعاد و قیمت، می توان پلت فرم مشترک هیوندای i10 و کیا پیکانتو را دارای مشخصات مناسباز نظر عملکرد و ایمنی عنوان کرد، به طوری که این خودروها موفق به کسب 4 ستاره ایمنی euro ncap شده اند و رفاه و آسایش مناسبی را در زمان رانندگی ارائه می دهند.
البته هنوز مشخصات فنی هیچ یک از دو مدل هیوندایی i10 و i20 مونتاژی کرمان خودرو مشخص نیست، اما احتمال عرضه i10 با موتور 1.2 لیتری با قدرت 83 اسب بخار به صورت مشترک برای هر دو خودرو چندان دور از ذهن نیست.
تاریخ تولید این دو محصول توسط کرمان خودرو زمستان امسال عنوان شده و امید می رود که شاهد عرضه اخرین نسل این دو محصول در بازار کشورمان باشیم، چرا که در صورت عرضه نسل های قدیمی با قیمت قابل توجه حدود 45 الی 55 میلیون تومان برای i10 و حدود 60 الی 70 میلیون تومان برای i20، نمی توان انتظار موفقیت چشمگیری را برای این دو خودرو شهری در بازار داشت.
به هرحال باید بازگشت هیوندای به ایران را به فال نیک گرفت و مشارکت گروه کرمان و این غول کره ای را زنگ خطری برای برند های چینی فعال در بازار و گام مثبت در افزایش حق انتخاب مشتریان دانست.