اعلام جزئیات جدیدی از هایپرکار آستون‌مارتین

اعلام جزئیات جدیدی از هایپرکار آستون‌مارتین

چند وقتی است که شرکت بریتانیایی آستون‌مارتین خبر از ساخت هایپرکار جدیدی را با همکاری ردبول داده است که مطمئناً خودرویی خارق‌العاده خواهد بود. طی این مدت خبرهای گوناگونی پیرامون این ابر اتومبیل منتشر شده است اما حالا جزئیات جدیدی از این هایپراسپرت بریتانیایی که فعلاً با نام AM-RB 001 شناخته می‌شود انتشار یافته است. طبق این اطلاعات جدید مشخص شده است که برترین شرکت‌های دنیا در صنعت خودروسازی یعنی آستون‌مارتین، ردبول، کاسورث، ریکاردو و مولتی‌ماتیک برای ایجاد بهشتی در بین ابر اتومبیل‌ها گرد هم آمده‌اند.

aston-martin-am-rb-0013

دو شرکت اول برای ساخت یک خودروی عملکرد بالا با نسبت قدرت به وزن جادویی 1 به 1 باهم همکاری کرده‌اند درحالی‌که حالا رسماً تأیید شده مسئولیت توسعه و مهندسی قلب تپندهٔ این هایپرکار را نیز شرکت کاسورث بر عهده گرفته است. AM-RB 001 مجهز به یک پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی خواهد بود که کاسورث آن‌را با استفاده از دانش فنی فرمول یک خود برای کار در دورهای بالا تنظیم می‌کند. کاسورث یکی از برترین سازندگان پیشرانه در صنعت خودروسازی است و سابقه‌ای غنی در موتوراسپرت دارد؛ بنابراین این شرکت توانایی کاملی جهت ساخت پیشرانه‌ای برای AM-RB 001 دارد؛ اما برای انتقال نیروی این پیشرانهٔ دوازده سیلندر جدید نیز یک گیربکس هفت سرعته با قابلیت تعویض دنده از طریق پدال‌های پشت فرمان توسط ریکاردو به‌طور خاص برای AM-RB 001 توسعه یافته است.

aston-martin-am-rb-0017

aston-martin-am-rb-0016

اما در بین شرکت‌هایی که در ساخت AM-RB 001 دخالت دارند هنوز یک نام دیگر باقی‌مانده است و آن ریماک است. شرکتی کرواتی که سریع‌ترین خودروی الکتریکی دنیا را با نام کانسپت وان تولید کرده است، مسئولیت ساخت باطری‌ها و سیستم هیبریدی هایپرکار آستون را بر عهده گرفته است. تخمین زده می‌شود که پیشرانهٔ بنزینی V12 تنفس طبیعی AM-RB 001 بدون استفاده از هیچ‌گونه نیروی کمکی در دورهای بالا 900 اسب بخار قدرت تولید کند؛ اما قدرتی اضافه بر این نیز توسط سیستم بازیابی انرژی مشابه سیستم بکار رفته در خودروهای فرمول وان تأمین خواهد شد که همان‌طور که گفته شد توسط ریماک ساخته می‌شود. این سیستم انرژی تولید شده در ترمزگیری‌ها را در باطری‌هایی ذخیره کرده و در مواقع موردنیاز در اختیار راننده قرار می‌دهد.

aston-martin-am-rb-0012

اما بازهم لیست این شرکت‌ها به اینجا ختم نمی‌شود چراکه شرکت بوش نیز عضو مهمی از این تیم فوق‌العاده است که واحد ECU، سیستم کنترل کشش و ESP این هایپرکار را تأمین خواهد کرد. سیستم ترمز AM-RB 001 که متشکل از کالیپرهای ترمز فوق‌العاده سبک و دیسک‌های کربنی است توسط Alcon ساخته خواهد شد درحالی‌که چراغ‌های جلو و عقب تمام LED آن‌را نیز شرکت بریتانیایی Wipac خواهد ساخت. همهٔ این قطعات فوق‌العاده نیز در یک فریم شاسی مونوکوک فیبر کربنی ساخت مولتی‌ماتیک در کنار هم قرار خواهند گرفت.

aston-martin-am-rb-0015

وزن دقیق AM-RB 001 هنوز اعلام نشده است اما با توجه به اظهارات طراح ارشد آستون‌مارتین، «مارک رایشمن» که مجموع قدرت قوای محرکۀ آن‌را 1000 اسب بخار اعلام کرده است، انتظار می‌رود این ابر اتومبیل مشترک آستون‌مارتین-ردبول وزنی در حدود 1000 کیلوگرم داشته باشد؛ بنابراین با توجه به این نسبت قدرت به وزن فوق‌العاده، AM-RB 001 در مدت‌زمانی حدود 10 ثانیه از صفر به سرعت 320 کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از 400 کیلومتر در ساعت را خواهد داشت.

aston-martin-am-rb-001

آستون‌مارتین قصد دارد این هایپرکار خارق‌العاده را، خاص و منحصربه‌فرد نگه دارد چراکه تنها 150 دستگاه از آن‌را (که شامل پروتوتایپ‌ها هم می‌شود) به همراه 25 نمونهٔ مخصوص پیست تولید خواهد کرد. در نسخهٔ تولیدی این ماشین 95 درصد از طراحی نمونۀ کانسپت آن حفظ خواهد شد و به‌تازگی گفته شده که نام جدیدی هم خواهد داشت. مدیر اجرایی آستون‌مارتین، «اندی پالمر» در نمایشگاه بین‌المللی خودروی کانادا در تورنتو گفته است که نام نسخه‌های تولیدی این ابر اتومبیل تغییر خواهد کرد و از نام AM-RB 001 برای آن استفاده نمی‌شود. البته آستون‌مارتین در طول تاریخش برای برخی مدل‌های تولیدی خود از نام‌هایی با پیشوند DB استفاده کرده است و هم‌اکنون DB11 جدیدترین عضو این خانواده محسوب می‌شود اما بعید است که برای AM-RB 001 هم از نام DB استفاده گردد چراکه همواره ابر اتومبیل‌های آستون‌مارتین مانند One-77 و یا ولکان، نامی متفاوت از محصولات تولید سری این شرکت داشته‌اند.

aston-martin-am-rb-00110

aston-martin-am-rb-0019

تولید AM-RB 001 در سال 2019 آغاز خواهد شد و هر دستگاه آن حدود 3 میلیون دلار قیمت خواهد داشت. این در حالی است که هم‌اکنون تمامی نمونه‌های جاده‌ای این ماشین پیش‌فروش شده‌اند اما احتمالاً تعدادی از نمونه‌های مسابقه‌ای آن هنوز هم برای خرید موجود باشند. به گفتهٔ رئیس فنی ردبول، «Adrian Newey»، این هایپراسپرت نتیجهٔ یک کار گروهی عظیم است و طراحی و مهندسی آن بسیار شبیه به خودروهای فرمول یک صورت گرفته است. برای ساخت خودرویی عالی باید بهترین‌ها گرد هم جمع شوند و تیم آستون‌مارتین-ردبول در پروژهٔ AM-RB 001 بهترین شرکای فنی ممکن را برای تولید قطعه‌ای خلاقانه از هنر مهندسی بکار گرفته‌اند.

aston-martin-am-rb-00111

در همین حال، مرسدس-آام‌گ نیز در ماه سپتامبر در نمایشگاه فرانکفورت هایپرکار جدید خود با نام Project One را رونمایی خواهد کرد که مجهز به پیشرانهٔ فرمول یک است. همچنین با توجه به افزایش تقاضا برای ابر اتومبیل‌های چند میلیون دلاری، گفته شده که ممکن است آئودی نیز در سال‌های آینده هایپرکاری را معرفی نماید.

منابع: Motor 1 & CarSoops

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *