بازار خودرو ایران اساسا از دو منظر قابل بررسی است، نخست این زاویه که مشتریان به دلیل کمبود منابع مالی و مسائل اقتصادی چند سال اخیر از بازار خودرو روی برگردانده اند و دوم هم از زاویه نیاز غالب ایرانیان به خودروهای بهتر و تمایل مشتریان به خرید نمونه های مدرن و به روز که سال هاست در کشورمان عرضه نمی شوند.
بنابراین در اوج رکود با بازاری تشنه اما کم بضاعت مواجهیم که مشتریان اساسا یارای پرداخت رقم های سنگین برای خرید خودروهای مناسب با قیمت های بیش از 70 میلیون تومان را ندارند.
واقعیت این است که از هر دو زاویه مشکلاتی وجود دارد و حتی مشتریانی که به ناچار حاضرند تن به انتخاب خودروهای فعلی با طراحی قدیمی بدهند، در نهایت از انتخاب خود راضی نخواهند بود و با مشکلات کیفی و بدقولی خودروسازان مواجه می شوند.
در چنین شرایطی ظاهرا خودروسازان نیز اساسا از تولید نمونه های جدید و به روز با قیمت های کمتر از 45 میلیون تومان عاجز مانده اند و حتی در مورد خودروهای چینی نیز نمی توانند محصولی ایمن، مدرن و قابل قبول را با قیمتی مناسب راهی بازار کنند.
بنابراین حداقل انتظار از خودروسازان، می تواند افزایش کیفیت و بهبود امکانات مدل های پر تیراژ فعلی باشد. بلکه مشتریان به لطف این تغییر کوچک بار دیگر به بازار خودرو روی خوش نشان دهند.
هرچند متاسفانه در یک سال اخیر و پس از وعده و عید مدیران مربوطه برای پاسخ گویی به فریاد اعتراض مشتریان، هنوز اتفاق مشخصی در زمینه بهبود کیفیت رخ نداده است و طبیعتا مشتریان نیز دلیلی برای سرمایه گذاری در بازار خودرو یا تعویض خودروهای قدیمی خود با نمونه های بی کیفیت جدید نمی بینند.
بنابراین دلیل رکود این روزهای بازار خودرو کاملا واضح است و راهکار برون رفت از آن هم وجود دارد اما ظاهرا همتی برای اجرای این راهکار در بین مدیران مربوطهدیده نمی شود.
در مسیر مخالف، افزایش قیمت هرچند اندک خودروهای بی کیفیت فعلی در اولین ماه تابستان می تواند قهر مشتریان با بازار خودر را تشدید کرده و حتی به تشکیل کمپین هایی شبیه سال گذشته منجر شود. شرایطی که مسلما به مذاقخودروسازان و مسئولان وزارت صنعت خوش نخواهد آمد.
خودرو | قیمت | تغییر نسبت به هفته گذشته |
206 تیپ 2 | 32.500.000 | 100.000- |
206 تیپ 5 | 36.800.000 | — |
405 SLX | 30.700.000 | 100.000- |
206 صندوقدار | 37.300.000 | 100.000+ |
پارس بنزینی | 35.100.000 | 200.000- |
پارس دوگانه سوز | 37.300.000 | — |
پارس TU5 | 38.700.000 | 300.000- |
سمند LX | 30.100.000 | 100.000+ |
تندر90 ایران خودرو | 38.000.000 | 200.000- |
پراید 131 | 20.000.000 | 100.000+ |
پراید 111 | 20.500.000 | 200.000+ |
ساینا EX | 27.600.000 | 300.000- |
لیفان X50 اتوماتیک | 53.000.000 | — |
لیفان X60 | 52.000.000 | 500.000- |
لیفان 820 | 85.000.000 | 800.000- |
جک S5 دنده ای | 81.000.000 | 500.00+ |
مزدا3 FL | 110.000.000 | — |
چری تیگو 5 | 93.000.000 | — |
رنو کپچر | 111.000.000 | 500.000- |