AMG از حدود سال ۱۹۶۷ تاکنون مشغول انجام وظیفه بوده است؛ اما تا سال ۱۹۹۹ مرسدس بنز کنترل این شرکت را به دست نگرفته بود و در سال ۲۰۰۵ مرسدس باقی ماندهی سهام این شرکت را نیز خرید تا آن را به بخش پرفورمنس خودش بدل نماید. در بین این فاصلهی زمانی مرسدس با پورشه (!) برای ساخت سدان پرفورمنس ۵۰۰ E همکاری نمود.
این خودرو که بیشک یکی از پرفورمنس ترین سدان های اوایل دههی ۹۰ بود با کد W124 شناخته شده و از پیشرانهی ۸ سیلندر ۵ لیتری با قدرت ۳۲۶ اسب بخار استفاده میکرد. در همین زمان بود که ب ام و M5 هنوز از پیشرانهی ۶ سیلندر خطی با حجمی کمتر از ۴ لیتر استفاده میکرد که خروجی یکسان اما گشتاور بسیار کمتری داشت.
اندکی بیشتر از ۱۰ هزار دستگاه از این سدان پرفورمنس در نیمهی اول دههی ۹۰ میلادی و پیش از پایان تولید ساخته شد. در سال ۱۹۹۳ تنها ۱۵۹۶ دستگاه از آن ساخته و در کل تنها ۱۵۲۸ دستگاه از ۵۰۰ E به ایالاتمتحده صادر شد.