یکی از اتومبیل های Model S کمپانی تسلا اخیراً به هنگام استفاده از سیستم ناوبری خودکار دچار تصادفی مرگبار شده است که اولین مورد در میان اتومبیل های بهره مند از ناوبری خودکار تسلا به شمار می رود. کمپانی مورد اشاره این خبر را در بلاگ خود تایید کرده و گفته که روند تحقیقات در این زمینه از سوی «اداره ملی امنیت حمل و نقل های بزرگراهی» (یا به اختصار NHTSA) آغاز شده است.
سانحه مورد اشاره در بزرگراهی واقع در فلوریدای مرکزی به وقوع پیوسته است و ظاهراً یک تریلی با زاویه عمود نسبت به Model S در حال گذر از عرض بزرگراه بوده است. تسلا با بیان اینکه در نهایت مسئولیت اتومبیل برعهده راننده بوده و وی باید با وجود فعال بودن سیستم ناوبری خودکار، توجه اش را به جاده جلب می کرده، می گوید که نه راننده و نه اتومبیل متوجه مسدود شدن مسیر نشده اند.
ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا در توییتی نوشته است که رادار اتومبیل در این مورد خاص از آن جهت عمل نکرده که تریلی را با تابلوهای جاده ای اشتباه گرفته و از ترمزگیری اشتباه ممانعت به عمل آورده است.
به توجه به ارتفاع زیاد تریلی و فاصله بخش پایینی آن با زمین، اتومبیل Model S به زیر تریلی رفته و اولین ضربه به شیشه جلویی خودروی تسلا وارد شده است. تسلا می گوید که اگر اتومبیل Model S حتی با سرعت زیاد به بخش جلویی و مقابل تریلی برخورد می کرد، سیستم ایمنی خودرو از بروز جراحات کشنده جلوگیری می نمود؛ درست همانطور که پیش تر نیز این مهم را محقق ساخته است.
تسلا در پست بلاگ خود خاطر نشان کرده که باید پذیرفت سیستم ناوبری خودکار، هنوز در «فاز بتای عمومی» به سر می برد و از رانندگان انتظار می رود تا همواره دست خود را روی فرمان قرار داده و از هوشیاری و دقت کافی برخوردار باشند. این در حالیست که بسیاری از متخصصان صنعت اتومبیل های خودکار، بارها تسلا را بابت ارائه زودهنگام چنین تکنولوژی ناقصی مورد شماتت قرار داده اند.