با وجود رقبای مشهور و قدرتمندی چون فولکسواگن پولو، فورد فیستا و واکسهال کورسا فراموش کردن اینکه مدل کارآمد، کاربردی و مناسب همچون کیا ریو حتی وجود دارد کاری آسان به حساب میآید. حالا نسل جدید این خودرو عرضه شده اما کیا، ریوی جدید را طوری نساخته که به آسانی بتوان آن را به یاد آورد.
اگرچه نسل قبلی ریو برخی جزئیات جالبتوجه مثل جلوپنجرهی پوزهی ببر و سپر جلوی تیز را داشت اما باید گفت نسل جدید از طراحی محافظهکارانه سود میبرد. حتی دماغهی ببری که حالا از یک تکه پلاستیک ساخته شده و اصلاً جلوپنجره نیست کمکی به برجسته شدن ریو نمیکند.
جلوپنجرهی بزرگتر و چراغهای جلو از موارد برجستهی طراحی ریو هستند و باقی موارد هیچ کمکی به متمایز شدن ریوی جدید از دیگر رقبای این کلاس نمیکنند. این یک شرمساری واقعی است چراکه اکثر محصولات مدرن کیا طراحی متمایز و شیکی دارند اما ریو اگرچه زشت نیست اما خودرویی متمایز و برجسته نیز به شمار نمیرود.
البته با ورود به کابین اوضاع بهبود مییابد زیرا طراحی داشبورد کاملاً خوب و راضیکننده است. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو با صفحهنمایش 7 اینچی به خوبی با طراحی داشبورد همخوانی داشته و عملکرد مناسبی نیز دارد. دکمههای کافی نیز برای کنترل سیستم تهویه و عملکردهای سیستم مدیا تعبیه شده و حواس راننده خیلی پرت نمیشود.
اگرچه که ظاهر مواد به کار رفته در کابین خوب و مناسب است اما نباید انتظار کیفیتی چون فولکس پولو را داشته باشید. در برخی جاها مواد نرم بکار رفته اما با اینکه در تصاویر کابینی گرانبها را میبینید اما در واقعیت حس کیفیتی چون محصولات فولکسواگن یا حتی نیسان میکرای جدید را نخواهید یافت. ریوی جدید در این بخش یک پله نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته اما برای برابری با رقبا تلاشی کافی نبوده است.
ریو در هر صد کیلومتر 4.5 لیتر سوخت مصرف میکند درحالیکه فورد فیستا با پیشرانهای هم حجم ریو مصرف 4.3 لیتری دارد. آلایندگی فیستا نیز اندکی کمتر از کیا است. البته پیشرانهی ریو در جاده نسبتاً ساکت است اما نمیتواند با پیشرانه 89 اسبی پولو و فابیا رقابت کند.
از دیگر پیشرانههای قابل سفارش ریو جدید میتوان به واحد 1.25 لیتری بنزینی و 1.4 لیتری بنزینی و دیزلی اشاره کرد. از نظر مصرف سوخت پیشرانه دیزلی بهترین عملکرد را دارد (مصرف 3.5 لیتر در هر صد کیلومتر). اگر نگران هزینهها هستید بهتر است از پیشرانه بنزینی 1.4 لیتری دوری کنید زیرا مصرف 6.1 لیتری دارد که برای خودروی کوچکی چون ریو بسیار ناامیدکننده است.
یک مزیت مهم کیا گارانتی استاندارد 7 سالهای است که حرف اول را در کلاس میزند.
مالکانی که مسافت کمتری را در سال طی کرده و همچنین افرادی که علاقهی زیادی به خودرو دارند بهتر است همین پیشرانه 1 لیتری را انتخاب کنند. متأسفانه فرمان ریو اصلاً خوب نیست و بنابراین هیجان زیادی را از پشت فرمان تجربه نخواهید کرد و درحالیکه شاسی احساس اعتماد بیشتری نسبت به قبل دارد اما هنوز هم در برابر فیستای فوقالعاده شرمنده میشود. میکرای جدید نیز هیجان سواری بیشتری نسبت به ریو دارد. اولین تجربه سواری ما با ریو در بزرگراه بود و هرچند ریو از نظر کیفیت سواری و آسایش کابین نتوانست با پولو برابری کند اما ناراحت نیز نبود و نیست. هرچند در دست اندازهای بزرگ عصبی عمل کرده و در سرعتهای بالا نیز صدای لاستیکها به وضوح شنیده میشود.
موقعیت رانندگی ریو خوب بوده و تنظیمات زیادی برای صندلی و غربیلک فرمان تدارک دیده شده است. زمانی که در صندلی پشت رانندهای قدبلند بنشینید فضای پای کمی خواهید داشت اما در مقابل فضای سر کافی است.
مشخصات کیا ریو 1.0 T-GDI 3 Eco
قیمت: 16295 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 99 اسب بخار/171 نیوتون متر
گیربکس: 5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 10.3 ثانیه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress