این کانسپت در اصل یک لکسوس GS بود که به یک هاچبک کامپکت V8 چهارچرخ محرک تبدیل شده و توسط ایتالدیزاین طراحی شده بود
نام | لکسوس لانداو (Landau) |
ترکیب | موتور جلو |
پیشرانه | 4 لیتری V8 |
قدرت | 250 اسب بخار |
گیربکس | اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
استفاده از یک پیشرانهٔ V8 متعلق به یک خودروی بسیار بزرگتر در یک هاچبک کامپکت، ایدهای عالی بود بهخصوص که این موتور بزرگ با سیستم چهارچرخ محرک هم ترکیب شود. این ایده را لکسوس در کانسپت بنام لانداو بکار گرفت. این کانسپت اولین لکسوس پنجدر سگمنت C بود که در اصل بر اساس نسل اول سدان GS300 ساخته شده بود و در سال 1994 معرفی شد. همچنین این خودرو اشتراکات زیادی هم با تویوتا آریستو اوایل دههٔ 90 میلادی داشت. کانسپت لانداو هم مانند GS که بر اساس آن ساخته شده بود، توسط ایتالدیزاین طراحی شده بود و حدود 60 سانتیمتر طول کمتری داشت.
با وجود اینکه طول کانسپت لانداو نسبت به سدان GS به میزان قابلتوجهی کاهش پیدا کرده بود اما تأثیری منفی بر فضای داخلی آن نگذاشته بود. علاوه بر این به دلیل افزایش حدود 5 سانتیمتری ارتفاع سقف، این هاچبک کانسپت از فضای سر بیشتری هم برخوردار بود. مهندسان لکسوس نیز تصمیم گرفتند مخزن سوخت را هم به زیر صندلیهای عقب انتقال دهند.
بهعبارتدیگر، کانسپت لانداو همان سطح تجمل، رفاه و آسایش سدان GS را در اندازهای کوچکتر ارائه میکرد. این هاچبک لوکس مجهز به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 شده بود که 250 اسب بخار قدرت داشت و ازآنجاییکه این موتور از تویوتا آریستو گرفته شده بود، لانداو سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک آنرا هم به ارث برده بود. البته این ترکیب هرگز در ایالاتمتحده برای مدل GS ارائه نمیشد و لکسوس آنرا در قالب مدل بزرگتر LS400 عرضه میکرد.
ازلحاظ طراحی بیرونی، کانسپت لانداو بهطور قابلتوجهی متفاوت از دیگر محصولات آن سالهای لکسوس بود بهگونهای که اگر تمامی لوگوها و آرمهای آن برداشته میشدند سخت میشد تشخیص داد که این یک لکسوس متعلق به دههٔ 90 میلادی است. لانداو همچنین در بیرون فرمی گرد شکل داشت که جالب به نظر میرسید اما هماهنگ با دیگر محصولات لکسوس در آن دوران نیست.
اما کمی هم در مورد ریشهٔ نام این کانسپت صحبت کنیم. لانداو (Landau) به درشکههای لوکس چهارچرخی که توسط دو اسب کشیده میشدند اطلاق میشد. این درشکهها در قرن نوزدهم مورداستفاده قرار میگرفتند اما این نام در سال 2009 توسط مایباخ و با معرفی مدل 62S Landaulet دوباره احیا شد. در حال حاضر به خودروهایی Landau یا Landaulet گفته میشود که در قسمت جلویی خودرو یعنی در بخش راننده دارای سقف ثابت معمولی هستند اما سقف قسمت سرنشینان عقب قابل باز شدن است.
منبع: Motor1