نام | ساب 9X |
معرفی | نمایشگاه فرانکفورت 2001 |
ترکیب | موتور جلو |
پیشرانه | 3 لیتری V6 توربو |
قدرت | 300 اسب بخار |
گشتاور | 410 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ |
این کانسپت یک سال پسازاینکه ساب بهطور کامل تحت مالکیت جنرال موتورز قرار گرفت معرفی شد. کانسپت 9X برداشتی سوئدی از ایدهٔ ترنسفورمرز بود چراکه این خودرو میتوانست به چهار سبک مختلف کوپه، رودستر، استیشن و پیکآپ تغییر شکل دهد؛ بنابراین ساب کانسپت 9X را بهعنوان یک خودروی اسپرت چهاربعدی که مخالف شیوهٔ مرسوم صنعت خودروسازی بود معرفی کرد.
ساب 9X دارای دو پانل شیشهای الکتریکی بود که آنرا از یک کوپهٔ 2+2 به یک رودستر تبدیل میکرد بدون آنکه نیازی به گذاشتن پانلها در خانه باشد چراکه محلی در خودرو برای قرارگیری آنها پیشبینی شده بود. بُعد چهارم و آخر این کانسپت، پیکآپ بود بهگونهای که فضای بار عقب با استفاده از یک کف کشویی متعلق به مدل 5-9 استیشن، گسترش میافت اما نیازی به اضافه شدن سقف نبود چراکه درِ عقبی خودرو به سمت پایین باز میشد و 9X کاملاً به یک وانت واقعی تبدیل میشد.
اما 9X علاوه بر اینکه کانسپتی با ابعاد شخصیتی مختلف بود، به لطف یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربوشارژ با 300 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور، خودرویی اسپرت هم محسوب میشد. همچنین با وجود پیچیدگیهای ساختاری و سیستم چهارچرخ محرک، وزن آن تنها 1330 کیلوگرم بود.
ساب در زمان معرفی کانسپت 9X اعلام کرد که این خودروی نامتعارف میتواند در 5.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد که شتاب سریعی محسوب میشود. حداکثر سرعت آن نیز روی 250 کیلومتر در ساعت بهصورت الکترونیکی محدود شده بود.
حدود دو هفته پس از رونمایی و اولین نمایش عمومی کانسپت 9X گزارشهایی در مورد برنامهٔ ساب جهت عرضهٔ نسخهٔ تولیدی آن منتشر شد و گفته میشد که ازلحاظ ظاهری تقریباً با نسخهٔ کانسپت بدون تغییر خواهد بود اما متأسفانه این اتفاق روی نداد.