اتوره بوگاتی (Ettore Bugatti) در 1881 در میلان متولد شد. در سنین جوانی استعداد زیادی در طراحی اتومبیل از خود نشان داد و در سن 18 سالگی با خودروی 2 سیلندر خود در مسابقهای پیروز و 2 سال بعد موفق به ساخت خودرویی 4 سیلندر شد.
او به عنوان طراح برای چندین شركت كار كرد و سرانجام به دلیل طراحی و ساخت خودرویی كوچك با موتور 4 سیلندر 1208 cc مشهور شد.
در مرحله بعد، بوگاتی خودرویی كوچك با موتور 855 cc ساخت كه توسط شركت پژو خریداری شد و در سال 1913 هم یك اتومبیل با موتور 5000 CC تولید كرد.
با وجود اینكه از آن فقط 3 نمونه ساخته شد؛ اما همین طرح راهگشای ساخت موتورهای سه سوپاپ نوع 30 و 37 در دهه 1920 گردید.
یكی دیگر از تولیدات شركت مدل 13 بود كه تا جنگ جهانی اول تولید آن ادامه داشت. در طول جنگ بوگاتی به تولیدات نظامی متمایل شد.
بوگاتی در سال 1922 با مدل 8 سیلندر و 2000 cc به نام 30 در بازار موفقیت چشمگیری به دست آورد. در همان سال مدل 35 نیز ساخته شد. در فاصله بین 2 جنگ جهانی، مدل 30 موفقترین اتومبیل مسابقهای بوگاتی بود و تا سال 1926 موفق به پیروزی در 12 مسابقه شد.
از سال 1913 بوگاتی، رویای ساخت اتومبیلی را در سر میپروراند كه با آن بتواند دنیا را تسخیر كند. رویای او در سال 1926 با مدل 41 Royale به حقیقت پیوست.
پسرش در كارخانه راه پدر را ادامه داد. او در ابتدای ورود خود به كارخانه مدل 57 دارای موتور 8 سیلندر 3300 CC را تولید و در سال 1934 به بازار عرضه كرد.
در سال 1939 تعداد 683 دستگاه از این خودروساخته شد. بوگاتی به Bordeaux منتقل و مشغول فعالیت روی چند پروژه شد. با كمك پسر كوچكترش، مدل 73 با موتور 1500 cc را ساخت.
اگرچه تا زمان مرگش در آگوست سال 1947 فقط تعداد اندكی از این خودرو تولید شد. برای زنده نگه داشتن یاد و نام Bugatti گروهی از تجار اروپایی در سال 1987 نام Bugatti را خریداری كردند.
شركت جدید بوگاتی در شهر Campogalliano ایتالیا تاسیس و در اوایل دهه 1990 خودروی فوق سریع V12 با سرعت 322 كیلومتر در ساعت و موتوری 3500 ccبا قدرت 550 hp را تولید كرد. اكنون مدل Veyron، سریعترین و قدرتمندترین خودروی جهان با موتور 1200 اسب بخاری و 430 کیلومتر سرعت، ساخت این شركت است.
آزاده سيد ميرزایی – منبع روزنامه جام جم