حکایت ایران خودرو با محصولات پژو، ماجرای آشپزی است که می خواهد با تخم مرغ و گوجه، 10 نوع غذا درست کند اما در نهایت تمام غذاها شبیه به هماز آب در می آیند و هیچ کدام هم مزه املت نمی دهند.
در ادامه سلسله تولیدات پژو 405 SLX، پارس، پارس سال، پارس LX، پارس ELX، سمند، سمند سورن، سمند سریر، دنا،دنا ELX و وانت آریسان، حالا ایران خودرو قصد تکثیر خانواده پژو 206 را مشابه توسعه مدل ها بر اساس پلت فرم 405 دارد.
رانا، مدلی بود که بر اساس پژو 206 صندوق دار تولید شد و خود پژو 206 صندوق دار نیز طرح مشترک ایران خودرو و وپژو برای توسعه مدل سدان این خودرو برای کشورهای در حال توسعه بود.
207 در این میان، مدلی بود که تحت عنوان پژو 206+ در بازار کشورهای آمریکای لاتین عرضه می شد اما ایران خودرو با جسارت خاصی تصمیم گرفت که از کد نمونه کاملا متفاوت 207 برای این مدل فیس لیفت شده در بازار کشورمان استفاده کند.
ماحصل این تصمیم تولید 206 با سپر های متفاوت و چراغ های برجسته و داشبورد جدید بود که البته چندان هم با استقبال خریداران مواجه نشد، اما این مدل در پی تشدید تحریم ها از خط تولید ایران خودرو کنار رفت.
حالا پس از چند سال مهندسان ایران خودرو توانسته اند تامدار برقتولید داخل خود را برای 207 نیز پیاده سازی کنند و قصد دارند تا این مدل را بار دیگر به خط تولید بازگرداند.
برخلاف برخی شایعات، 207 جدید نه تنها تفاوت فنی محسوسی با خانواده پژو 206 و رانا ندارد بلکه از نظر فنی نیز یک محصول ایرانیزه و متفاوت با 207 های نیمه فرانسوی سری قبل محسوب می شود.
جالبتر آنکه ایران خودرو پیش فروش مدل هاچ بک این خودرو را از زمستان سال گذشته آغاز کرده است و هنوز بدون اعلام قیمت نهایی، قصد تحویل اولین سری از این مدل ها را در ماه های آینده دارد.
جدیدترین خبر نیز به تولید مدل سدان و اتوماتیک 207 مربوط می شود که تاکنون در بازار داخلی ارائه نشده بود، اما این مدل نیز تفاوتی با 206 صندوق دار و رانا نخواهد داشت.
امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی 7 اینچی با پورت USB و دوربین دید عقب، فرمان متفاوت و کمی تزییات داخلی همرنگ بدنه در فضای داخلی کابین و رینگ های اسپرت طرح قدیمی و صندلی های تنظیم دستی پژو 206، از جمله مهمترین تفاوت ها نسبت به سری قبلی پژو 207 در بازار ایران هستند.
همچنین چراغ های جلو و عقب نیز دوباره دستخوش تغییرات شده اند و در نمای جلو شاهد یک ابروی LED کاملا بزرگ بر روی لبه بالایی چراغ جلو هستیم.
قیمت پژو 207 هاچ بک و صندوق دار تا لحظه نگارش این مقاله هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است، اما برای مدل دستی رقمی کمتر از 50 میلیون و برای مدل اتوماتیک رقمی بیش از 50 میلیون قابل پیش بینی است که با توجه به قیمت سایر خودروهای حاضر در این کلاس، کاملا گران به نظر می رسد.
پژو 207 اتوماتیک صندوق دار، احتمالا با گیربکس مشترک با دانگ فنگ H30 روانه بازار خواهد شد که گیربکس گران قیمتی نیز محسوب می شود و ظاهرا در نمونه تک فروشی در حدود 16 میلیون تومان قیمت دارد.
این گیربکس 4 سرعته نسبت به مدل AL4 که سابقا بر روی پژو های 206 و 207 اتوماتیک نصب می شد، از هماهنگی بیشتری با موتور برخودار است اما در عین حال به دلیل قیمت گرانش بر روی قیمت تمام شده خودرو تاثیر عجیبی گذاشته است.
حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش مشتریان و بازار نسبت به گران قیمت ترین فرزند خانواده 206 چه خواهد بود.