در پی فراگیر شدن خودروهای چینی در بازار، بسیاری بر این عقیده بودند زمینه لازم برای رقابت خودروهای چینی و ایرانی ایجاد می شود و مدیران خودروساز وطنی برای عقب نماندن در بازار به ناچار! باید دستی به سر و روی محصولات از رده خارج خود بکشند.
اما بر خلاف این گمانه زنی امید بخش، تاکنون هیچگونه تحولی در صنعت خودروسازی کشور روی نداد و حتی افت کیفیت برخی محصولات به مراتب تشدید شده است.
در مقابل چینی ها رو به روز در حال کاستن از فاصله خود با خودروسازان بین المللی هستند و هر ساله چند محصول تازه و ارتقاء یافته را به خیابان های کشور می فرستند.
برای مثال کافی است تا نگاهی به سیر تحول خودروهای چری در 10 سال گذشته بیاندازید که از مدل بسیار زشت و ضعفیت چری ویانا (A15) تا سدان زیبا روی چری آریزو را شامل می شود.
به هر حال فارغ از مباحث تئوری تصمیم گرفتیم که به سراغ یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین بخش های بازار برویم و مقایسه ای ایرانی- چینی را ترتیب دهیم تا مشخص شود در دنیای واقعی و بر روی آسفالت خیابان، تفاوت بین یه شیر پاستوریزه ایرانیزه شده با هاچ بک چینی به روز رسانی شده چری (MVM 315) به چه میزان است.
طراحی ظاهری
با نگاهی به پژو 206 به راحتی می توان دریافت گرد و غبار پیری روی آن نقش بسته است اما با این حال یکی از محبوب ترین خودروها برای قشر کارمند و جوان در بازار کشور است و جوانانی که میزان پولشان از پراید بیشتر است، معمولا سراغ 206 می روند، علاوه بر اینکه اکثر افرادی که سوار برخودروهای لوکس می شوند خودروی کاری آن ها که در طول هفته از آن استفاده می کنند پژو 206 است.
از آن جایی که بارها به طراحی 206 پرداخته ایم از تکرار مکررات صرف نظر می کنیم و یک راست به سراغ MVM 315 می رویم.
315 خودرو زشتی نیست و علاوه بر طراحی به روزتر، حدود دو سال قبل مورد فیس لیفتی مختصر قرار گرفت و مُدرن تر از چهره 10 – 15 ساله پژو 206 جلوه می کند، با این حال هماهنگ و تناسب ابعادی ظریفی که با هنرمندی در طراحی 206 لحاظ شده است در قد و قواره 315 دیده نمی شود.
چراغ های اصلی با طرحی زیبا،جلوپنجره ای ظریف و کوچک،سپری با ورودی بزرگ مشکی رنگ و کاپوت با خطوطی دلنشین مواردی است که از نمای جلو ام وی ام 315 با آن برخورد می کنید، در قسمت عقب نیز چراغ های اصلی که با دو رنگ قرمز و سفید تزئین شده اند، در ارتفاعی بالاتر از پژو 206 قرار گرفته اند و در نزدیکی شیشه عقب نصب شده اند، چراغ های مه شکن نیز در پایین سپر و دو طرف آن دیده می شوند.
فضای داخلی و امکانات رفاهی
با مقایسه بغل به بغل دو خودرو کاملا مشخص است که ام وی ام 315 اندکی حجیم تر و مرتفع تر از 206 طراحی شده و در تمامی ابعاد اندکی از 206 بزرگتر و طویل تر است و همین نکته در فضای داخلی بیشتر ام وی ام هم نقش موثری داشته است.
جلو داشبورد پژو 206 از ارگونومی نسبتا خوبی برخوردار است و راحتی و دسترسی به ادوات کابین بسیار عالی است، کیفیت کابین چنگی به دل نمی زند و تمامی مواد استفاده شده در کابین از پلاستیک خشک شکل گرفته اند، البته خودرو مورد آزمایش مدل 91 است و در نمونه های 94 و 95 حتی شاهد تضعیف مضاعف جنس پلاستیک به کار رفته در کابین هستیم.
با این حال طراحی داخلی داشبورد حتی علیرغم حذف قطعات پارچه ای که در مدل های فرانسوی 206 وجود داشت از تو دری ها و … هنوز چشم نواز و متناسب جلوه می کند و از بسیاری از خودروهای هم کلاس و هم قیمت خود که این روزها در بازار کشورمان عرضه می شوند، بهتر به نظر می رسد.
از 206 پیاده شده و سوار بر ام وی ام می شویم فضای کابین همانند نمای بیرونی به روزتر از 206 ارزیابی می شود، از نظر دسترسی به ادوات هم ام وی ام 315 نمره ی قبولی را کسب می کند اما همچنان برتری از آن 206 است که با دقت و ظرافت بیشتری مهندسی شده است.
اما فضای داخلی ام وی ام 315 علی الخصوص در ردیف عقب بسیار مناسب است و در مقابل پژو 206 که عملا فضایی برای پا در نظر گرفته نشده است، از فضای بیشتری برخوردار است.
در قسمت صندوق بار نیز چنین تفاوتی دیده می شود و برتری از آن 315 خواهد بود.
از نظر امکانات رفاهی نیز ام وی ام 315 و پژو 206 در یک جایگاه قرار می گیرند با این تفاوت که سیستم تهویه مطبوع 206 اتوماتیک بوده در حالی که این سیستم در ام وی ام دستی است، اما به پاشنه آشیل خودروهای چینی ارزان یعنی کیفیت متریال داخل کابین می رسیم که بی هیچ شک و تردید کابین 206 مدل 91 بهتر است اما در مورد مدل های 94 و 95 باید گفت که تفاوت بارزی بین دو خودرو دیده نمی شود و داشبورد هر دو خودرو از جنس ضعیفی شکل گرفته است.
مشخصات فنی و تجربه رانندگی
پژو 206 در تیپ 5 به موتوری 1.6 لیتری با حجم دقیق 1587 سی سی 4 سیلندر 16 سوپاپ مجهز است و قادر خواهد بود 110 اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گشتاور آن 142 نیوتن متر است و با توجه به هماهنگی موتور و گیربکس، می توان این مدل را به عنوان سریع ترین 206 تولیدی ارزیابی کرد.
صفر تا صد کیلومتر با پژو 206 تیپ 5 در حدود 11.5 – 12.5 ثانیه (شرایط واقعی) حاصل می شود که از بسیاری از خودروهای تولید داخل دیگر و به خصوص دیگر محصولات ایران خودرو سریعتر است، اما در چند سال اخیر با ایرانیزه شدن ECU ها در این زمینه نیز مشکلاتی پیش آمده و ظاهرا 206 های جدید از نظر شتاب، کشش و مصرف سوخت نسبت به مدل های قدیمی تضعیف شده اند.
در مقابل، ام وی ام 315 از پیشرانه ای 1500 سی سی 4 سیلندر برخوردار است. این موتور کوچک بنا بر مشخصات رسمی، 107 اسب بخار توان خروجی دارد و حداکثر گشتاور آن 140 نیوتن متر بود، اما آنچه پشت فرمان احساس می شود با این مشخصات هم خوانی چندانی ندارد، در واقع بنا به آزمایشات انجام شده 315 برای رسیدن به صد کیلومتر به حدود 15 ثانیه زمان نیاز دارد که به شکل قابل توجهی کُند تر از 206 ظاهر می شود.
شتاب گیری خوب پژو 206 در تیپ 5 کاملا محسوس است، هر چند دنده ها با مقداری تاخیر و در مواقعی به سختی جا می روند و تعویض می شوند، سیستم تعلیق نیز نسبتا خشک است و دست اندازهای بی شمار پایتخت را به کابین منتقل می کنند، اما عملکرد ترمز های 206 تیپ پنج یکی از بهترین های این کلاس است و رضایت راننده را جلب می کند.
در نقطه مقابل هندلینگ این مدل به عنوان یک هاچ بک نسبتا اسپرت چندان جالب نیست و همواره شاهد بروز حوادث متعددی به دلیل از دست رفتن چسبندگی چرخ های عقب به سطح مسیر هستیم.
شتاب گیری ام وی ام به هیچ عنوان در حد پژو 206 تیپ 5 نیست و در برخی نمونه ها مشکل سخت جا رفتن دنده ها به شکل جدی وجود دارد، با این وجود شتاب گیری برای استفاده درون شهری به شرطی که تنها سرنشین این کوچولوی چینی باشید کافی به نظر می رسد و مشکل داغ کردن سریع دیسک و صفحه که در نمونه های پیش از فیس لیفت ام وی ام 315 فراگیر بود نیز در مورد این مدل تازه رفع شده است.
سیستم تعلیق MVM 315 کاملا نرم تر از 206 بوده و در شهر و دست اندازهای آن کمتر شما را آزار می دهد، دید اطراف به لطف آینه ها از پژو 206 مناسب تر است و به دلیل بزرگ تر بودن شیشه، نسبت به پژو 206 دید بهتری وجود دارد، به همین دلیل در هنگام پارک کردن آسوده تر خواهید بود.
دو خودرو را کنار یکدیگر قرار داده تا درگی از جنس چینی و فرانسوی ایرانی انجام دهیم،حرکت آغاز می شود،در حرکت اولیه این پژو 206 است که به راحتی از ام وی ام 315 پیشی می گیرد و با شتاب گیری بهتر خود یاد آور می شود که هنوزم که هنوز است دود از کنده بلند می شود، جلوتر بودن پژو 206 تا انتهای مسیر ادامه دارد تا بتوان با قطعیت عنوان کرد برنده ی شتاب گیری بین پژو 206 و ام وی ام 315،در هر شرایطی پژو 206 است.
اما از نظر هندلینگ و سواری باید گفت پژو 206 تیپ 5 در جایگاه بالاتری قرار می گیرد و 315 با سیستم تعلیق نرم خود در مانورها از 206 جا می ماند ولی چسبندگی 315 نیز به سطح مسیر مناسب است و علیرغم حرکت گهواره ای زیاد بدنه، راننده را در مانور ها نا امید نمی کند.
قیمت و شرایط بازار
در نهایت اگر قرار به تعیین برنده و بازنده بین این دو خودرو باشد، باید گفت که ما هر دو را بازنده می دانیم و برنده ای در این مقایسه وجود نخواهد داشت. پژو 206 به عنوان یک هاچ بک 15 ساله نه تنها جذابیت های ظاهری و فنی خود را از دست داده است، بلکه از منظر کیفیت و خدمات پس از فروش نیز گزینه ای ترسناک به نظر می رسد و ام وی ام 315 علیرغم ایمنی نسبتا مناسب (4 ستاره موسسه چینی C NCAP) و اتاق نسبتا جا دارش، با توجه به قیمت 45 میلیونی مدل ساده و 47 میلیونی مدل اسپرت از نظر قابلیت های حرکتی و فنی خودرو چندان جذابی نیست و تنها برای استفاده درون شهری کاربرد دارد و نسبت به 206 دچار افت قیمت زیادی در زمان فروش دست دوم می شود.
در واقع با چنین بودجه ای به راحتی می توانید یک رنو ساندرو دنده ای را خریداری کنید و امکاناتی نظیر دوربین دنده عقب و ..را نیز به آن بیافزایید و یا به سراغ نمونه های دست دوم کم کارکرد از تندر 90 و رنو ساندرو اتوماتیک بروید.
با این اوصاف توصیه می کنیم که اگر قصد انتخاب یکی از این دو خودرو را دارید، نمونه های دست دوم و کم کارکرد MVM 315 را نیز بررسی کنید تا بلکه دچار ضرر و زیان ناشی از خرید این خودرو نشوید.
در مورد پژو 206 هم خرید نمونه های نسبتا سالم مربوط به قبل از سال 91، با بودجه ای در حدود 29 میلیون تومان امکان پذیر است و چنین انتخابی نسبت به خرید 206 های صفر کیلومتر بی کیفیت و 38 میلیونی ارجحیت دارد.
[این مطلب توسط نویسنده مهمان، یاسین مشکوری، به رشته تحریر در آمده است.]